AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.247

Elschema E36 318is samt E30 318i

Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Behöver elscheman för dessa två bilar.
Dock räcker det bra med scheman för själva motorn eller ännu hellre för den runda kontakten som sitter uppe till höger sett framifrån i motorutrymmet.
Har lagt i en M42motor från en E36 i min E30 med M40 från början. Det enda som är kvar nu är att koppla samman de två kontakterna. Gissar att det är alla varningssignaler o dylikt till instrumenthuset som ska in genom den kontakten. Men jag har kört fast. Har någon vänlig själ ett elschema över just den kontakten så är jag djupt tacksam.
Har varit inne på den ryska (??) sidan med elscheman och laddat ner de som är för bilen, men blir inte mycket klokare för det...

Är ca 20 sladdar från M42motorn och ca 14 som går in i bilen. Antar att jag kan skippa endel som har att göra med E36ans kaross o så, men behöver ju veta de viktigaste.

Akuthjälp tack!!
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Prova denna :Länk

Gött att köra BMW
BMWCS #05472
Länk
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Som sagt...
"Har varit inne på den ryska (??) sidan med elscheman och laddat ner de som är för bilen, men blir inte mycket klokare för det..."

Ringde dock BMW idag o de sa att de kunde fixa schema, dock inte förräns på måndag. Så om det är någon som har en aning om vilka pinnar som går till vad, både på E36 o E30 så är det en stor hjälp...
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Kom igen nu, NÅN måste ju veta vad NÅT litet stift i kontakten går till??

Har bara de sladdarna kvar att koppla ihop sen är mitt 140hks monster klart.

Nån som tror att besiktningsgubbarna märker att det är fel motor?
Det som är ändrat/nybyggt är fäste till tändspolar, fäste till luftburk (framflyttad) samt "downpipen" efter grenröret är omsvetsad med ett 2-1rör samt ett sånt vävt flexirör så det ska bli enkelt att få dit.
det skiljer ju bara 26hk och utseendemässigt att toppen är större. Borde inte märkas väl? Såvida jag inte får ett bmwfreak som besgubbe...
Visa användare
1
Alfred...
Bmw318is och 318i
jag har samma typ av problem. jag bytte 8v motorn mot 16V och det skiljer på kontakten vid säkringshållaren. insprutarna verkar inte få ström för den tänder till om man ger den en ``sup´´ i insuget men inge mer
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla om denna sida Länk hjälper dig.

//Göran
Su
10
Superlight
318is e30
har stoppat ner en m42'a i en kadett. men behöver någon form av kopplingsschema jag också.
Har du fått tag i elschema eller löst det på annat sätt?
i sånna fall skulle du kunna hjälpa mig med kontakten...
ma
4
manzzen
E36 320 -93
Tjenare. Ja jag håller också gjort ett liknande bygge
slängde i en M42 motor i en vanlig E36 318. Tog med kabelhärva och styrbox sen pluggat i. har dock inte kommit så långt som till uppstart än. men är där mer problem med att spolarna inte får ström ?

Mvh Alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.