|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Brukar inte bry mig om någon ligger nära bakom. Brukar mest tycka synd om dennes bil som blästras sönder av allt skitsprut så här års. | |
|
Starre: Jag håller med! I Sthlm är avstånden korta och det är inte bara en gång man legat för nära när det bromsas hårt framför så att man får stå på bromsen och trycka huvudet mot nackstödet för att minimera whiplash om det skulle smälla. Självklart finns det ingen förlåtelse för den som kör in i bilen framför och det gäller att inte glömma bort att köra bil, sin egen men också de närmaste bilarna. Lyckligtvis har jag inte varit med om det har smällt men ser dessa olyckor allt för ofta. Jag blir dock bara sur på dom som leker polis och trycker på bromsen när dom ligger i vänsterfilen och trycker. Folk måste hjälpa varandra så gott det går. Alla kommer aldrig att hålla samma hastighet så länge bilarna fungerar som de gör idag. Är det toktjock och helt meningslöst att ligga en meter bakom är det ännu mer idiotiskt. Erkänner att jag gör det själv ibland när man är stressad och vill köra fortare... Jag kommer oftast på mig själv ganska snart att det inte är så himla smart. Så här års får man ju ta smällen med all skit som man får på bilen som BMW_MAN säger. Men jag ligger väldigt sällan så nära som en meter, undantaget då man verkligen måste visa att man vill om. Det absolut bästa sättet att få bort en rövslickare är ju att sätta på vindrutespolarna som tidigare talare sa. Funkar jämt. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
stör mig också enormt på detta..visst ligger jag ibland också nära, men enbart i samband med att jag planerar att köra om framförvarande mycket snart... om bakomvarande tvunget måste värma sig på mina avgaser så kör jag också på sakta-ner kortet..är det t.ex. 50 så växlar jag ner till 2:an, bromsar sakta ner till 25-30 och gasar sedan upp till 50 igen, nävar och lysen får man se allt som oftast men dom tror väl att man är sjuk i huvudet som gör så och håller alltid avståndet efter det! att vänsterbromsa mjukt så att lysena tänds har ingen större effekt har jag märkt, skåningarna är härdade :) däremot är det torrt väglag så ibland så bromsar jag in lite hårdare så dom bakom får motionera sina bromsar, visst dom blir säkert sura men dom fattar förhoppningsvis vad som kan hända... senast för några dagar sedan fick jag en sådan där ny volvojeep efter mig, skulle tvunget ligga klistrad bakom mig...det roliga var att jag såg hur allt slask som jag stänkte upp på hans ruta tvingade han att använda torkare och spolning nästan hela tiden, men nejdå det ändrade inget...sen blev det 2filigt, dock bara plogat i högerfilen, vänsterfilen rätt så tjockt med snö i + att vägen var rätt så igensnöad längre fram, jag sänkte farten från 85 till 70 (90 väg) och jeepen bytte fil...gick inte många kilometer fortare än vad jag höll, jag tittade i sidospegeln och såg att han var på väg om, men sen började jeepen vingla och sladda, så då bytte jeepen fil och fortsatte att ligga kloss bakom mig... man har ju absolut inget att vinna på att ligga så nära, speciellt nu på vintern så är det ju extra farligt iochmed avsaknaden av grepp i många lägen... MVH Johan K |
|
|
jag brukar tänka att om man ligger så nära så har man en slö bil om dom skulle kunna tänka lite innanför pannbenet skulle dom förstå att det är lättare att köra om, ifall man kommer med lite fart istället. plus att man ser bättre framåt om man har lite distans När jag körde ner till stockholm i somras var det likadant. ofta var det bilar som hetsade en och låg nära. men sen hamnade dom bakom en lastbil och några bilar till. då var det skitroligt att blåsa om hela gänget på en gång.plus att se minen när dom blev förnedrade av en diesel en volvo t5:a körde jag om 5gånger på det viset från luleå till sundsvall tillslut fattade han att han inte tjänade nånting på att hetsa och låg bakom hela vägen ner. "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
|
"Alla Ni som inte tycker om att bilen ligger minimum x-meter bakom är välkommna till stan(Stockholm) med omnejd. Där ligger de flesta ca:från ngr cm till 2-3m vanligaste är vel 1m mellanrum på varje bil." Måste ju vara helt ofarligt när man ligger så nära. Om jag kör i 70km/h och tvärbromsar och bilen bakom ligger så nära då är ju jag nere i 68 km/h när han träffar mig i 70 km/h. En liten knuff bara. Värre då om bilen bakom har 50 m lucka, då hinner ju jag stanna till 0km/h innan han ränner in i mig i 70 km/h. |
|
|
BMW_MAN Så kan man ju inte resonera. Har man 50 meter lucka så hinner man bromsa eller väja undan, hur stor möjlighet har man att bromsa om man ligger 5 meter bakom? En knuff i de farterna kan få förödande konsekvenser, kommer du åt lite snett leder det i värsta fall till sladd i de farterna.. Men håller med om att trafiken i sthlm är intensiv (har bott där i 20 år) men man anpassar ju farten och dessutom så lär det ju ske fler olyckor i stockholm än mindre städer där folk inte jäktar så mycket i trafiken. |
|
|
Sorry, trodde ni var med på att jag skojade lite...... jag var inte riktigt allvarlig. Men men men, lite allvar finns det väl. Jag har sett några riktigt otäcka påkörningar bakifrån där folk blev skadade. I båda fallen var det en kombination av ouppmärksamma förare och stora avstånd mellan bilarna, så den främre bilen hann stanna helt och hållet innan nästa brakade in i bilen i full fart. Har tex sett vänstersväng med 500 m lucka. Lik förbannat brakar bilen bakom rakt in i den stillastående bilen. Så jag är faktiskt väldigt orolig numera vid vänstersväng. Bättre då att bilen bakom ligger klistrad vid min kofångare med 0,5 m lucka. Då kan jag "bromsa ned" i god tid och sänka hans fart också. Känns mycket lungnare så. |
|
| Kan Alonso och grabbarna ligga 1 m bakom i 330 borde vi väl kunna göra detsamma i 90. | |
|
smart? skillnaden är väl att dom kan köra plus att dom har bromsar,fäste,vikt för att greja det vilket knappast du har sen så förekommer det även där, att dom kör på varann fråga bara m schumacher en f1 bil stannar "lite" fortare än ett tvåtonslok dåligt resonemang mattias "Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower" |
|
|
Idioter som ligger klistrade bakom är den största trafikfaran vi har i Stockholm. Det ä rinte så konsitgt att polisen börjat agera mer mot dem. Personligen så brkar jag helt sonika se till att ta ut ett ordentligt avstånd till framförvarande om någon prompt vill gnugga sig perverst mot min kofångare. Jag släpper helt enkelt gasen tills de antingen kör om eller jag har ca 10 sekunders lucka till framförvarande, sedan gasar jag upp igen. Fatter de inte första gången så repeterar jag manövern. Ska kanske tilläggas att jag är en av väldigt få i Stockholm som faktiskt jobbar hårt på att hålla 3 sekunders lucka till framförvarande. Det blir mycket mindre köer om alla gör det. Långsamma köer uppstår i 9 fall av 10 av någon som legat för nära och varit tvungen att bromsa kraftigt vilket gett en kedje-effekt. Visst skulel det fortfarande vara köer om alla körde med 3 sekunders lucka, men snitthastigheten skulle vara högre. Enligt min mening så borde folk som ligger och trycker bakom bli av med körkortet omedelbar. Det är inte de som kör för fort som är farligast, det är de som inte har vett att förstå sina och sin bils begränsningar. |
|
|
Man kan inte jämföra Stockholm med Sverige (Norrbotten ;)) Hehe , skämt osido! Inne i stan (Sthlm) så vet man vilken kaos det är.. Men man märker själv på större vägar än inne i stan hur många som ligger alldeles för nära. Har sett någon bil som hade en text på bakrutan "Ser du denna text så ligger du för nära!" Såg det när den var parkerad ;). |
|
|
Tyvär så hjälper det inte att öka avståndet till bilen framför. Så fort det avståndet blir knappt en billängd så knör sig någon in och avståndet blir noll igen. För att det skulle funka så skulle man få parkera tills alla andra kört färdigt :-( "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
| helgonet: Hur är det ens möjligt att missa ironin i mitt inlägg.Är du krogvakt dom brukar alltid ta allt på fullaste allvar även dom själva. | |
|
Noterat idag på väg från Sthlm till Norrköping på E4n i min företagsbil, en Saab: Ett J-A pucko i en 523i lägger sig 2 meter bakom i 120 km/h strax söder om Södertälje... ökar farten lite för att visa att han inte är välkommen att besöka mitt ars-e. Får lucka på några hundra meter... 3 minuter senare är den jä-ln tillbaka.. skakar på huvudet och det ser förmodligen hans passagerare eftersom en diskussion startade i bilen och han ökar avståndet igen. 2 minuter senare är han där igen... och så håller det på ända till Nyköping. Noterade också att hans 523, till skillnad från min förra, inte hade blinkers eftersom det inte blinkade en enda gång under alla de omkörningar vi gjorde... Hade ägaren till företaget i bilen och tur var väl det för annars hade jag nog tvärnitat och satt den jä-ln i dragkroken.. (Blir så less) Ha en fin.. T |
|
|
Vilken idiot! Man undrar ju hur folk är funtade egentligen. Åkte själv idag på e18 genom västerås, en del av sträckan är det 70 på (flera av och påfarter samt mkt trafik) hur som helst kör jag mellan 80-90 i vänstra filen sen kommer en Volvo v70 i en jävla fart bakom mig och stannar nån meter ifrån mig. Notera att det är tätt med trafik till höger om mig så jag kan inte byta fil. Idioter sitter klistrad ända fram till jag byter fil, hann knappt göra det innan han kört om mig. Sen gasar han på ytterligare för att köra om 3 bilar till för att 150 meter senare tvärsvänga genom högerfilen (från vänsterfil) och direkt på en utfart i sista sekund, över heldragen linje och den där trekanten där man inte får åka. Jag hoppades verkligen han skulle smällt i betongväggen istället. Rätt åt han om han skulle få ligga på sjukan ett par månader om han nu inte hade en jävligt bra anledning. |
|
|
Jag säger bara såhär att den som nitar tvärt när någon ligger nära bakom är riktigt dum i huvudet och mer vårdslös i trafiken än den som kör nära bakom. Vi lever i en värld av fördomar, byt inte bort BMWn för det. |
|
|
T - "Noterat idag på väg från Sthlm till Norrköping på E4n" ??? Varför kör du med den andra bilen i din backlucka i 10 mil och försöker gasa ifrån titt som tätt??? Ligger någon så nära så brukar jag släppa förbi dem direkt. |
|
|
På motorvägen måste man ju ha problem om folk ligger för nära. Kör väldigt mycket motorväg och har inga problem med folk som ligger bakom. Brukar ställa farthållaren på 130 (127 faktisk fart) och kommer någon bakifrån hoppar man ju bara in i någon lucka så de får hålla den hastighet som de anser passar. Tycker däremot det finns en stor andel väglusar som inte släpper förbi. Har man 300 meter till nästa långtradare så finns det GOTT om tid att gå in och släppa förbi. Det verkar som en del ligger kvar bara för att demonstrera att man minnsan inte skall köra fortare än 110. |
|
|
utlandsfantomenno1: Det är när man träffar på de bromsklossarna man använder högerfilen ;) Någon som har tänkt på hur mycket mer frekvent det är med högeromkörningar på motorvägen i Tyskland än i Sverige? Vissa omkörningar är helt galna där nere... |
|
|
I går låg jag bakom en Saab som körde om säkerligen 10 lastbilar innan den släppte förbi, då är det svårt att hålla sig riktigt lugn. Kanske får börja med högerfiler eller vägremsan... Bodde i Latinmamerika vilket, förutom vägarnas skick, är ett bilmecka. Kör i princip hur du vill, stannar polisen dig så går det alltid att snacka eller betala. Inga problem med omkörningar alls där borta, tyvärr samma som om man skulle köra full. 0-visionen skulle nog ses som ett skämt där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.