AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.653

Värmefläkt E46

Är så att min värmefläkt har börjat låta när man svänger och tycker det är mycket irriterande.
Nån som vet vars den sitter? lätt att byta?

ev
129
evo
Bmw 325i -10
Min fläkt kvittrar vid gaspådrag, kollade vad en ny fläkt kostar hos bmw
ca 3700:-
Verkar inte helt lätt å byta, nån som gjort byte på en e46?
jalle
Tjena!

Sitter bakom en plåt under micro filtret. Inte
svårt att byta om man är normal händig!

mvh Håkan

Allting går , utom ormar och cyklister.
har samma problem med min faen är det så jävla dyrt med ny fläkt kanska ska kolla skroten
min kvittrar mest på tomgång och låga varv men om man gasar på lite så försvinner det för att sedan börja kvittra igen på låga varv
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Min fläkt har oxå kvittrat lite. Jag demonterade den och smorde lagren, den har nu varit tyst i tre år. Billigare än att byta...

Anders
Ok men då ska det nog inte vara så svårt att byta den då..
Verkar ju inte finnas någon "Gör det själv tråd"
Så u när jag tar isär min så ska jag dokumentera det.
ok vart sitter den det står bara under en plåt under microfiltret allså typ hur stor och den ser ut som vad? vill gärna veta så man inte plockar bort fel grej
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
kolla här Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
fe
1.674
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Anders B: Vad använde du för att smörja fläkten, typ 5-56?
ok ska kolla om jag kan lista ut hur man fixar detta med smörjningen
men som sagt vad ska man smörja med
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Hej! Har varit nere i garaget å fixat min fläkt, var ej så svårt som jag trodde. Man kom åt fläkten från motorrummet, det ända bökiga var den lilla luckan på själva fläktpaketet, var svår å få bort. Som smörjning tog jag nåt som liknade wd40, vågade ej ta nåt som är kladdigare (fastnar massa damm) får se hur länge detta håller, va tyst under provkörning iallafall....

mvh Matte
hade in en bil idag på jobbet. (demontering.)
plockade bort alla plastkåpor så jag kom åt fläkten.
lossade den och skulle dra ut den. då var torkarmekanismen ivägen.
plockade bort den. då tog det i insugkåpna. tog bort dem, då tog det i i insugen. . hmm är väl inte menigen man ska måste lyftan ut motorn för att ta ur värmefläkten!??
Eller löser sig det om man plockar bort motorplasten?
Hållet är ju drygt en 1cm för litet på höjden.
är det nån som har lyckats plocka ut fläkten?
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Min fläkt kvittrar ibland och låter ibland som att den håller på att skära, det beror på hur kallt det är ute. Jag tycker att det är pinsamt för ett sk premiummärke att detta händer efter förhållandevis kort tid och tydligen är jag inte ensam om problemet. Får bli till att sätta sig in i hur man smörjer upp grejorna, tack för tipsen.

Min bil: Länk
RT
1
RT
320iA-01
320i -99
Hei !

Min fru har en 320i E46-99 som har problemer med ulyd i fläkten ved visse fläkthastigheter.

Bilen har automatisk klima.

Matte: Kom du til for å smøre lageret etter å ha tatt av den lilla luckan på själva fläktpaketet, eller tok du ut hele fläktmotoren ? Hvis du gjorde det, var det vanskelig å få ut motoren ?

Har du Matte eller andre noen tips om dette.

Mvh. Rolf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.