AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.225

Vad har jag missat vid mitt termostathusbyte?

Ma
30
Mathias-79
525i Touring -94
Igår skulle jag byta termostat och gjorde så. När allt är ihopasatt så läcker termostathuset. Visar sig vara en spricka i ovankanten.
Beställer och hämtar ut nytt termostathus ifrån Bmw idag. Sätter på det nya och när jag skruvar in bultarna så går det nya huset åt he-vete. Spricker i underkanten. OBS Bulten hade precis börjat gå trögt. Dvs inget styrkevrid. Hur ska jag undvika att samma sak händer med mitt nu nybeställda hus?

Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Det är olika längd på bultarna kolla detta noga annars så är det lätt att dra sönder.
Ma
30
Mathias-79
525i Touring -94
Tack för tipset! Kom också på att det var ganska kallt idag. Ska försöka att få upp plasten till rumstemperatur iaf. Vi får se. Håll tummarna.

Ma
30
Mathias-79
525i Touring -94
Denna gången lyckades det. Med största försiktighet och lite uppvärmning med värmepistolen så löste det sig.

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Hej Mathias!
Står just i begrepp att byta min termostat på 525iXA -92. Har skaffat nytt hus för säkerhets skull. Min fråga: Måste fläkten som sitter bakom kylaren bort? Har läst Hassos Mekartips med bilder minst 3ggr, men får ingen riktig klarhet i hur det exakt skall gå till.
Hur/var tappar man ur vattnet?
Tacksam för råd, tänkte ta bilen till V-75 i E-tuna i morgon, om möjligt!
Gunnar

Ma
30
Mathias-79
525i Touring -94
Jag tror det ser likadant ut i ditt motorrum som i mitt. I så fall behöver du inte ta bort fläkten utan endast plastkåpan runt densamma. Det kan vara lite marigt att komma åt de fyra bultarna som håller termostathuset, men med en lite mindre modell nycklar så går det. Se sen till att bilen är kall så du inte bränner dig på vattnet. Ha en avklippt dunk under motorutrymmet som vattnet kan rinna ner i. Efterhand som du lossar huset så rinner vattnet ut. Troligtvis kommer termostaten att sitta kvar, var då försiktig när du lossar den. Det kan vara bra tryck i motorn. När du sen lossat huset och termostat så lossar du de båda slangarna till huset. Även då kan det rinna ut en del kylarvätska. Sen är det bara att byta packningar (2st) och termostat. Var försiktig när du sätter på det nya huset så det inte knäcks. (Mycket ömtåligt). Slangarna kan du sätta på sist. Sen är det bara att lufta.

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Byt huset när du ändå håller på, kostar inte mkt och det är förba**at irriterande när det spricker. mitt sprack en fredagkväll tie i sju så var utan bil hela helgen. Underlättar oerhört att ta bort fläkten, själva bladet sitter bara med fyra skruvar (13 nyckel tror jag). Bra mycket bättre med plats att hålla på sen.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Suveränt, tackar för tipsen,autopower är snudd på i klass med uppfinningen av hjulet!

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Hallå!
Allt gick bra utom luftningen, fick åka med sonen till E-tuna, då värmen behagade utebli. Hästen gick inte heller något bra. Har du något tips om hur man luftar? Skall givetvis kolla tidigare trådar.
mvh/Gunnar

ett tips bara:
när ni byter termostat, ta och borra ett 4mm hål på sidan om den så har ni ALDRIG problem med luftningen.
har gjort så i flera år och blir lika förvånad att inte andra gör det
luftningen tar då ca 1 sek jämfört med alla nötter som påstår att man måste varva si och så mycket och att det tar minst en halvtimme.
plus att ni slipper lika hastig temphöjning utifall termostaten pajar i framtiden pga att lite vatten slipper igenom iallafall

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Fint, skall tänka på det till nästa gång, just idag känns det inte så akut att göra om hela jobbet!!
mvh/Gunnar

Ma
30
Mathias-79
525i Touring -94
Jag tycker det är märkligt att folk har problem med luftningen. Jag behövde bara fylla på efterhand som jag körde. Ungefär fyra-fem bilturer. Värmen fungerade som den skulle redan ifrån början. Har jag missat nått eller har jag fortfarande luft i systemet som jag inte vet om.

Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Se till att motorn är vamkörd med kupévärmen fullt på innan byte av någon del i kylsystemet. Därefter vid luftning se till att motorn är så avsvalnad som möjligt så brukar det inte vara ngt problem.

För M20 motorer så är detta ännu viktigare; en absolut kall motor där man innan avsvalning har haft kupévärmen på fullt öppet är en god förutsättning för fullständig luftning av kylsystemet.

/Z-motor
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Finns det någon väl gömd luftningsmöjlighet (skruv?) någonstans?
/Gunnar

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Hittade skruven vid kylaren, nu är det varmt o gott igen. Man lär sig något var dag!!
/Gunnar

Ma
30
Mathias-79
525i Touring -94
Gunnar! Hoppas på bättre tur med kusarna också. God fortsättning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.