AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.100

Efterkontroll sket sig

Som jag skriver jag fick ej igenom den nu heller men det lustiga är att jag hade in bilen bytte termostaten eftersom den felade ordentligt sen gjorde dom ett avgastest på verkstade som visade ännu sämre värden .. nu idag då jag skulle göra efterkontrollen så pytsade jag i 2 liter etanol på 20 liter bensin får ner värdena med över hälften .. ja då kan man ju undra hur dom testade på bilmeken man vara inne på men fortfarande är ju värdena över godkännt

nu var co strax över 1.0 co2500 lång på 0.9 hc låg på 185 kan verkligen 2 liter etanol göra sån verkan på 20 liter bensin??? nu hade jg varmkört den riktigt kanske att man skulle fått dra en sväng på e4an men han på SBP trodde inte det skulle hjälpa

Bimmer
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Testa att köra på mellanhöga varv (3000-4500) i 10-15 min på 2:an o 3:an strax innan du kör in till avgasprovet, det borde vara mer än tillräckligt tillräckligt.

Undvik motorväg som kyler motorn för mycket!

Mvh
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Jag tankade 20 liter etanol och 40 liter bensin och det blev kanonvärden. Innan så hade jag 3.5 i CO, HC 260 och även det tredje värdet CO2500 var kass. Efteråt hade jag 0,01 CO, HC 60 och jag tror det tredje värdet var CO2500 0,03
Ja men nu skall jag ta mig till k-fors och göra en DIS för jag vill ju veta så att det inte är nått annat som felar så det blir tokdyrt.... ja 20 liter etanol på 40 liter soppa är su lite saftigare blandning än 2 liter på 20 liter soppa.. tycker ioförsig att bilen är dryg på soppa visst V8an tar ju lite mer men inte som jag tycker min drar .. får kolla upp den när jag åker till k-fors tanka den full och sedan tanka upp den i k-fors då får man ju ett hum om vad den drar

Bimmer
Wa
36
Wallman
540ia-93
Jag fick också höga avgasvärden på besiktningen när jag hade en 530ia-93.
Det var insugsmembranet som läkte in luft och lamdasonderna som inte fungerade som de skulle.
mvh
Uffe
Hej Wallman tack för tipset .. skall iväg förhoppningsvis till veckan ner till k-fors och göra en Dis det där med membranet har passerat mina tankar faktiskt och lamdorna lika så eftersom att jag tycker den är dryg på bensin! en fråg blir dom dryg på bensin även om det bara skulle vara membranet inte bara men men är symtomen att dom drar mer soppa om membranet är dåligt också det var så jag menade

Bimmer
bm
1
bmw5serie
523i -97
Jag undrar bara om etanolen ni pratar om är den man kan tanka på mackarna e85 eller vad den nu heter? Eller är det en särskild etanol man köper hos typ mekonomen
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
bmw5serie: Välkommen till forumet till att börja med!
Etanol är Etanol oavsett var man köper det, Etylakohol med kemisk beteckning C2H5OH
E85 består av 85% Etanol, knappt 15% bensin samt tillsatser och kräkmedel.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Al
331
Alfred
M5 2001
wallman: Alla luftläckor gör att bilen går fetare än vanligt iomed lambdareglering. Om insugsmembranet har gått dricker den märkbart mer än vanligt. Starta motorn, öppna huven och känn med handen bakom insuget in mot torpedväggen. Känner du att den suger luft eller hör att det pyser så är det felet.
Tack Alfred å skall jag ta och kolla det man kan väl spraya startgas där också

Bimmer
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

bmw5serie:
Det absolut enklaste och billigaste är att tanka E85 på macken.
Jag skulle tippa på att de i tråden som blandat i etanol tankat just E85.

//Stenback
Jo men nu har jag varit på BMW i Kramfors det var bägge lamdorna som var kass nu är det bytt på verkstade fick dom helt ok värden nu

Bimmer
Bimmer: Skönt att de hittade felet tillslut..
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag reagerar lite på att ni försöker kompensera dåliga avgasvärden med etanol , Det är ju ngt fel på bilen om värdena är dåliga! Fixa felen istället som till slut Bimmer gjorde.
Ja visst Hewi jag vill inte vara någon som släpper ut en massa skitiga avgaser men ibland tar man och fixar sig igenom besiktningen på det sättet för att sedan i lugn och ro kan fixa felet .. även om jag hade kommit igenom sist så hade jag redan beställt DIS p.g.a bilen tog en himla massa mer soppa än den ska..och att den inte gick så som den skulle .. nåja nog tjatat den håller ju bra värden nu så nu känner jag mig nöjd på den fronten.. nu nästa blir att byta olja i lådan och det är ju inte heller det billigaste

Bimmer
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
För att inte tala om vad dyrt det kan bli att köra med fel soppa blandning som kan döda katalysatorerna
Javisst jag gillar inte att laborera men nu skall värdena vara bra ..hoppas det är det på tisdag också. men det kostade ju en slant det där först en DIS sen byta lamdorna strax över 4500

Bimmer
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Både min kat och mina burkar är urblåsta och jag är inte villig att lägga ca 8000:- då var det billigare att åka och tanka.

Men lugn bara alla maskrosätare, ska inhandla prylar så fort plånboken tillåter
ac
16
acalson
525i Touring 93:a
Maskrosätare! HAHAHA!! Bra uttryck!!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

bimmerante. har du provat besikta den utan katt?
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Baader. Skulle nog funka men det skulle säkert bli en hög med pengar i Per Nuders fickor.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.