|
|
|
|---|---|
|
Ringde den lokala Bmw-verkstaden idag (Auto7H Borås) och kollade vad de tog för en oljeservice på min 330 cab. De ville ha 3.000kr för detta vilket jag tyckte var dyrt... Har sökt i lite gamla trådar här på forumet och tydligen har folk (tidigare) betalat mellan 1.000-2.000kr för oljeservice till 330. Har det verkligen blivit såhär hutlöst dyrt?? (3.000kr) Någon med erfarenhet som servat en 330 nyss?? ___ Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk | |
| Åk på utflykt i gbg och byt 6,5 lit Castrol SLX Longlife 01 med oljefilter inklusive stämpel för :1280:- Länk Han har ett gott anseende och oljan är samma. Oljefilter orginal eller OEM. | |
| 3000 kr för oljeservice skulle jag betrakta som ocker. | |
| Oljeservice tar maximalt en halvtimma inklusive allt och om nu BMW köper sin olja lika billigt som låt säga Mapodo så är materialåtgången ca 200 - 300kr. Vad blir timpenningen då? Host.... ;) | |
|
vad brukar ni betala då för insp.1? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Oilservice med byte microfilter brukar ligga på 1800-2200 kr för M54. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag var in på BMW i Gävle idag och dom tog 1600 för oljeservice för E46. Vill passa på att tacka för nummerskyltshållarna som jag fick gratis. Det är inte första gången dom är schyssta där. Lite synd ibland att man inte bor där... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Powermac: Är ju i Gbg minst en gång i veckan och det stod ju att de kunde utföra oljeservicen på 30 minuter medans man väntar. Men är det kanske synd att bryta bilens tradition med att den alltid tidigare varit servad på aukotoriserad verkstad?? Blir det inte ett j*kla gnäll den dagen man ska sälja bilen om den är servad på icke-auktoriserad verkstad?? Vet till exempelvis att farsans MB hade förlorat sin rostskyddsgaranti om han inte servat den på MB. Turligt nog hade han alltid lämnat den på MB-verkstad vilket gjorde att det inte blev nåt gnäll när de sen fick lacka om 90% av bilen på garantin pga rosten... Personligen spelar det ingen roll, hade gärna servat den själv egentligen... Men man tänker ju på andrahandsvärdet och garantier m.m. Vad tycker ni?? ___ Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Egentligen är det ju precis som du säger. Man skulle helst göra det själv, inte bara för det blir billigare utan för att man vet att saker och ting gör rätt då, till 100%. Men å andra sidan så är ju din bil rätt ny och dyr och med tanke på att den tidigare har servats på auk. verkstad så vore det ju synd att förstöra detta, som du säger så är det mycket riktigt viktigt ifall du ska använda dig av rostskydds garantin eller annat, även dagen som du säljer.. Men vad du kan göra är väl att kolla upp med andra auktoriserade BMW verkstäder. Är det en oilservice du ska göra bör det inte kosta mer än 1300-1500 kr. Microfilterbyte också så blir det givetvis lite dyrare, upp mot 2000 skulle jag tro. Men det är nog värt med tanke på vad för bil det handlar om att lämna in och få den förbannade stämpeln, det är en annan sak om jag skiter i det då min bil är snart 10 år och jag planerar att ha den ett par år, jag spar kvitton, noterar milställning & sparar med bilens övriga dokumentation. |
|
|
Fri service i 3 år eller 8000 mil gäller hoppas jag!? "Z4 love it" |
|
|
Kenta: Gäller bara svensksålda bilar Rolex bil är en import . Rolex: Fin bil du har fått tag i Estorilblå är en av mina favoritfärger ///Johan Länk |
|
|
Tackar för svaret , min kärra skall in och få lite nytt "glidmedel" den 5/1 så det skulle bli en chock för plånboken efter julklappshysterin jag haft i år! "Z4 love it" |
|
|
Har du ringt till Wölkes??>>Länk mvh |
|
|
Kenta-är det bara att gå dit när man vill byta oljan eller måste det vara ett viss antal mil.Frågar om fri service i 3år eller 8000 mil?? |
|
|
Rolex: Inkluderade de 3000kr även byte av mikrofilter till AC:n? I serviceboken till E46 står det att mikrofilter bör bytas vid varannan service, förslagsvis vid just oljeservicen. Eftersom det kostar ca 800kr att byta mikrofiltret kan det mycket väl vara denna extrakostnad som gör att priset sprungit iväg mot 3000kr. Bara oljebytet+oljefiltret hade i så fall kostat drygt 2000kr vilket får ses som normalt, även om det egentligen är hutlöst för 30 min jobb. Eftersom bilen fortfarande är relativt "ny" och om du dessutom tänkt ha bilen en kortare tid (1-2 år) hade jag nog lämnat in den till BMW, det ser snyggare ut vid den kommande försäljningen att ha stämplarna därifrån och gör bilen mer lättsåld (även om detta förstås inte är en garanti för bättre service!). |
|
|
Det är ok att att göra oljeservice innan mätaren säger att det är dags. 100 mil hit ok dit är inget problem. Även insp 1 och 2 kan man ta tidigire för att hamna innom 3 års gränsen. även där tror jag att ett eller par tre hundra mil innan är ok, om det är mer än 500 mil tror jag att det kan bli svårt att få fri service om du inte är en trogen kund eller håller på att förhandla om ny affär! "Z4 love it" |
|
|
Rolex: Vet att MB åkte på lite torsk ang deras rostproblem med främst W210 modellen, var bilen servade hade ingen betydelse, man fick tom order om att på goodwill åtgärda importvagnar! När omfattningen av "rostskandalen" uppdagades kom kontraorder och man skärpte kraven betydligt.. Sen ledsnade jag och hängde inte med i resten av turerna kring MBs rostprobs.. Är det mycket strul att byta mikrofilter på E46?? Eftersom det kostar 800? På de flsta bilar inkl E36 är det ju en rätt snabb och enkel operation, och eftersom filtret kostar ca 150 så bör det inte dra iväg 650 för bytet?? |
|
|
Rolex; Det borde väl inte spela nån roll om du inte lämnar in Bmw:n hos BMW handlare! Du får ju stämpel ändå hos BMWbavaria eller hur! Dom kör ju med kvalitets olja. Man kan väl nästan säga att man lämnar in bilen hos bmw eftersom dom håller på till största delen med bmw. Och eftersom dom heter det namnet dom har så låter det relativt bra anser jag när dom stämplar i service boken. Dom har väl relativ bra ryckte med så det borde väl inte vara några som helst problem. MvH Bmw 4-ever |
|
|
E36: Farsans är också importerad men vid tidpunkten för hans garanti-lackering var de faktiskt noga med att den skulle vara auktoriserat servad. Kopierade serviceboken och faxade ner den till Tyskland innan de fick klartecken från Stuttgart att åtgärda rosten på garantin. Visserligen var detta något år sen så det har nog ändrats sedan dess. Kristoffer_L: Vet inte om dessa 3.000kr inkluderade byte av microfilter eftersom servicesnubben slängde på luren ganska omgående efter att han meddelat att de hade "fullt i verkstaden" typ hela januari... Hann liksom inte fråga... Dutta: Tack för tipset av Wölkes! Ska ringa dem i morgon... Synd att det inte finns någon mer "lite mindre" auktoriserad Bmw-verkstad mer i Borås. Tidigare fanns det 2 stycken andra verkstäder som var auktoriserade men dessa har blivit av med sin auktorisation, antagligen ett krav från nya Auto7H till Bmw Sverige... Annars hade de väl aldrig gått runt. Man kan ju inte bara leva på de snobbar som de annars fjäskar så duktigt för på detta företag... Johan.S: Tack för berömmet! ___ Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.