AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
984

Z3 M Coupe med racestuk

2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Såg nedanstående bil på mobile: Länk

Först när jag såg bilderna på bilen utvändigt tänkte jag. Ohhh, görsnygg! Men hur kan man slänga ut all skön inredning och sätta in en störtbur eller är det bara en enda stång för upphängning av bältet. Vad jag ser så skall den i huvudsak vara en bil för gatan. Vad tror ni? Skön färg och fälgar i alla fall! Hade man inte satt in en bur/bältesstång utan nöjt sig med att sätta in snygga kolfiber Recarostolar ha de jag kunnat tänka mig den. Måste nog vara svårsåld i det utförandet. Säkert ganska prutbart pris med andra ord... Skall inte en sådan bil behålla den ombornade känslan som man upplever i en vanlig z3:a??

/Bo-Erik
Länk
Jag hade kunnat tänka mig att köpa en sådan bil, beror lite på hur rensad den är. Vill ha kvar instrumentpanel, dörrsidor & mattan på golvet. Men där bak är det ok om den är rensad. Jag hade dock klätt den därbak med en matta i samma färg som på golvet. Det är ju trots allt en gatbil och man vill ju kunna framföra den utan hörselproppar. Bågen tycker jag är helrätt, tyvärr får man nog inte igenom en bil med sexpunkts bälten genom bilprovning, trots att det är säkrare än trepunkts diton.

/Fredrik
2,
295
2,8 power
Jaså? Inget bilprovningen godkänner? Vet du vad som gäller ang. bälterna?

Har bestämt för mig att jag sett 6-punktsbältade gatbilar i Sverige.. Hmmm..

/Bo-Erik
Länk
Jesperado har stenkoll på det där, men jag tror de flesta med racebälten löser det så att orginalbältena får sitta kvar och då är det lugnt. Kan kolla med en kompis som oxå jobbar på bilprovningen.

Hmm… när jag tänker efter. Finns det inte en version av Porsche 911, ett RS utförande som har åtminstonde 4 punkts bälte. Den har ju inga 3 punkts diton hängandes, fast det är kanske skillnad på en bil som har det från fabrik.

/Fredrik
2,
295
2,8 power
Bygger man en fabiksbil som Porsche så borde det ju givetvis vara lagliga bälten som original. Det skall dock inte vara några undantag för orginalbältet vs tillsatta i efterhand. Med andra ord skall 4-punkts vara ok att sätta dit. Som sagt 6-punkts får låtas vara osagt så länge...

/Bo-Erik
Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
2,8 power: Så om Saab har turbo orginal så måste det vara ok för mig oxå att montera? :)

Z MMM Coupe
2,
295
2,8 power
Nu skall vi inte vara sådan :)

/Bo-Erik
Länk
Jajjemen och Audi har ju Biturbo så det är väl bara att bygga på. =)

/Fredrik
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
Hallå....du får ha 6 punkts bälte i bilen så länge du har 3 punkts bältet(orginal)kvar i...... men du får inte använda 6 punksbälte på gata utan måste använda orginal bältet.......och det är livsfarligt att använda 6 punktsbälte om man inte har bur.....

m3johan
2,
295
2,8 power
Med andra ord så går bilen som detta inlägg gäller INTE igenom besiktningen. Godkänt med 6-punkts i Tyskland måntro?

/Bo-Erik
Länk
Tror knappt det går att få igenom en såpass modifierad bil över huvudtaget. Jag hade tur som plockade in min bil med hjälp av en firma. De fick låna en likadan bil och plocka över diverse prylar för att få igenom bilen hos SBP. De gillade inte FK stötdämparna/fjädrarna eller avgassystemet. Som tur är kunde de inte se att motorn var pillad på.

Min kompis som jobbar på SBP sade att den var ingen vacker syn vid besiktningen, offroad fjädring, 15" vinterdäck på rostiga plåtfälgar som nästan inte syntes långt inne under skärmarna och givetvis inte alls det underbara ljud som Bastück systemet medför. =)

Skulle jag fått igenom bilen själv hade jag fått åka och köpa dessa saker, hade inte varit så kul…

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.