|
|
|
|---|---|
|
Min vattenpump rasade vid ca 20,000mil, lagrena gav upp. Köpte en ny pump på Malte Månson i gävle, kommer hem å kikar lite på nya pumpen och ser att skovelhjulet är av plast medans den gamla är av metall. Har läst lite på forumet angående det, och även i vissa originapumpar har det varit plasthjul och att mekonomen har metallhjul. Ska jag byta pump och försöka få tag i en ny med metall? | |
|
Trodde dem hade slutat med plasthjul i pumparna pga många modeller har haft det problemet. Det har varit en svag punkt på e39 och senare e36 har jag för mig. Jag köpte min v-pump på mekonomen, var 60 kr billigare än på bmw men berodde mest pga att jag ville ha en pump med hjul i metall. Men metallhjulen korroderar ju visserligen och kan också förfalla med tiden. Men ja, jag tycker du ska byta ut din pump mot en med metalliska skovelhjul. |
|
|
Ringde till BMW och mekonomen idag, BMW:s skovelhjul är av bakelit och killen på meko.. visste inte vilket det var, hade ingen hemma. |
|
|
Ringde till BMW och mekonomen idag, BMW:s skovelhjul är av bakelit och killen på meko.. visste inte vilket det var, hade ingen hemma. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämmer BMW har övergott från plast till nått bakelithjul istället känns nästan som metall, förmodligen bättre än platshjulet. ///MVH Hasso Länk |
|
Bmw lämnar 2års garanti på pumpen och arbete medans Mekonomen 3år. mvh |
|
|
Tack för all info. Åker nog och byter pumpen. |
|
| Bytte vattenpump på min föredetta. Vi diskuterade detta på autoteknik här i vetlanda, och plastskovlarna har en livslängd på ca 30000 mil. Innan dess hinner nog pumpen skära......... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är nog enbart i teorin och i undantagsfall dom håller 30.000 mil. ///MVH Hasso Länk |
| Nu har jag iaf satt i pumpen sen får tiden och milen visa sig. | |
|
Min vattenpump gick sönder för ett par månader sedan, plastskovelhjulet hade gått sönder och min bil har bara gått 19800mil. Så jag håller nog med Hasso där att 30000mil det e nog i teorin och undantagsfall. Verkar ju nästan som dom flesta gått runt 20000mil om jag uppfattat rätt av det jag läst i lite olika trådar.... :) /Krille |
|
|
Jo det där med teorin det stämmer ju sådär min rasade efter 14000 mil :( och termostaten såg inte mycket ut för världen för att ej nämna termostathus-packningen den var obefintlig. B M W |
|
|
Bytte själv en pump vid 16.000mil(E39) samt grannen med sin lågmilade 328ci va-pumps ras vid 6.000mil. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.