AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.339

Misständning, ryckig gång!?

C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
hej hej, jag har ett problem med min bmw 520ia -92.
den har en ojämn eller ryckig tomgång når den blivit varm, men inte när den e kall. dessutom kan de utan förvarning börja rycka och gå konstigt när den kommer upp i rätt temperatur. kan ge ett exempel: häromdagen åkte jag ut på e4:an med ganska kall motor, gasade upp till ungefär 120km/h, höll den hastigheten och när motorn kom upp i precis lagom temperatur så började den tokrycka och ville inte alls vara med längre. släppte lite på gasen och då lugnade han sig, testade även att trycka gasen i botten och då gick den som vanligt tills jag släppte lite gasen, då började han rycka igen... man blir ju lite orolig för den lilla pärlan. vore tacksam för svar.

Mvh Calle
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Har den betett sig så under en längre period, eller har problemet uppstått plötsligt? Jag har inte haft just det här problemet, men min bil missade enstaka tändningar på låga varv när tändstiften tog slut. Det långa elektrodavståndet gav misständning. Du har säkert fler problem än så, men tändstiften är ju ganska lätt att kolla.

Mvh
/Anders

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
nja, dert har inte pågått så länge. har inte kollat tändstiften ännu, men ska göra det, sen har vi ju det där med vilka tändstift man ska använda? har ni några tips som funkar bra till den motorn? har nog nån slags longlife stift i nu tror jag. men som jag skrev ovan så går den ju bra om man så att säga pressar motorn, varför kan den gå som vanligt då?
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
OK, då räcker det nog inte med att byta tändstift. Själv kör jag de NGK-stift som BMW rekommenderar för min motor, och de funkar bra.

Har du provat [Sök inlägg] ovan? Där kan du säkert hitta någon diskussion om liknande symptom för din motor.

Har du kollat motordiagnostik? Kanske någon givare ger felaktiga värden?

Varför motorn kan gå bra när man pressar den beror på att det är ett annat driftläge för motorstyrningen, som då justerar en hel drös parametrar för tändning och bränsletillförsel. Ditt problem verkar uppstå i driftläge varm motor på tomgång , lägre varvtal eller måttligt belastad, och i det läget kan förmodligen inte motorstyrningen kompensera för felet.

Mvh
/Anders

le
234
leszek
BMW 535 -88
Kolla fördelarlocket efter sprickor!!!
Garanterat ett tändningsproblem.
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Hej igen!

Tändningsproblem håller jag med om, men jag trodde att 520i -92 inte har fördelarlock, men jag kan ha fel. 525i -92 har iallafall en tändspole per tändstift.

Mvh
/Anders

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
jo jag har ju en tändspole per cylinder, skulle tro att du och jag har ungefär samma motor jonar-anders!? har kollat efter skador kablar och liknande, men vad kan jag göra själv för några undersökningar på egen hand? har sökt inlägg men inte hittat nån vidare bra läsning i ämnet. kan bränslefiltret ha nåt att göra med det? samt skit i bränsle pump, eller hur funkar det? är inte så hemma i detta :) hoppas på fler ideér om vad felet kan vara.

Mvh Calle
C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
kan det förresten ha med tändspolarna att göra, att det är nån som e defekt, och hur kollar man i så fall det?

Mvh Calle
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
man kan mäta dom,men det är inte helt tillförlitligt,fixa en ny,sen får man prova ett tag på varje plats!
le
234
leszek
BMW 535 -88
Jo det stämmer nog. Inget fördelarlock! Jag kollade inte bilens årsmodell när jag skrev inlägget.

Men när man läser första inlägget tycker man att allt pekar på tändningen!
När motorn blir varm utvidgar sig alla delar tex.
Gasen i botten så kompenserar datorn tändingen då kan man smita undan med något defekt tändsystem.
Men när man ligger och cruisar i 120 så måste allt klaffa 100%

Hoppas det löser sig för dig!
C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
så då är det alltså tändspolarna jag bör kika på eller kan det vara andra saker oxå?
mvh Calle.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.