AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.231

oljeläckage 320 e36

Ekin
ja märkte nyligen att det har börjat läcka olja...inga mängder,(det märks inte på oljestickan)..

men det är så irriterande då det droppar ner på grenröret och börjar lukta bränt.
imorgon ska ja kolla var det läcker men ja tänkte fråga om någon känner igen felet..

jag har tvättat av motorn och vad jag har kunnat se så kommer det framifrån..det ser ut som det skulle komma från ventilkåpan( e de möjlit?) det kommer bara när ja kör..
kan det vara vevhusventilation som stockat?
på sista tiden har jag bara kört korta sträckor, knappt blivit varm..
väldigt varierande väder har vi haft...varmt/kallt.
det är en M50 Vanos det är frågan om.

som sagt om nån har några teorier lyssnar jag gärna!

tacksam för svar/Hans
Gott Nytt År åt allihopa!
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Är väll inte omöjligt att det börjat att läcka från ventilkåpan. Sitter ju en packning där. Är de det så ska det både vara enkelt och billigt att åtgärda.
Ekin
Jo..igår började ja skruva isär den..när jag tog bort första tändspolen var de MYCKET olja ovanpå stiftet...likaså på alla sex!!

så jag tog bort ventilkåpan och ska försöka byta dom här packningarna..

men nåt känns fel..varför var det olja i allihopa, samtidigt, och så plötligt?
packningarna såg inte så dåliga ut men dom var skarpa...men jag byter dom iaf....

vet någon va det här brukar bero på?
eller om det faktist brukar göra så här?
Ekin
har beställt packningarna nu..kommer på onsdag först...suck..
men ja har ju flickvännens Honda Civic=)

det kommer alla packningar till ventilkåpan...30€ kostade det...

hoppas det hjälper nu då!

Ingen annan som råkat ut för dehär.?
Jag har haft problem med att massa olja ligger i tändstifthålen.. upptäcke det för ca 3 år sedan och har fortfarande inte åtgärdat det. Samma sak varje gång jag ska byta stift, rejält kladdigt är det.. :) Det skumma är att bilen i princip inte drar någon olja annars.. kanske 0,5L per år.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
0.5 liter, det rymms ju nästan mer i tändstiftshålen :-P Men då rinner iaf ingen olja ut under bilen. Men jag är ganska säker på att ni har dålig ventilpackning till kåpan.
Ekin
tjena!
ikväll bytte jag packningarna!
och dom gamla var väldigt skarpa!
man märkte inte det före man fick nya att jämföra med!
det såg också ut som om dom skulle ha varit limmade tidigare! det skulle förklara varför alla var dåliga!
så förhoppningsvis ska de hjälpa med det här!
tack till er som svarat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.