|
|
|
|---|---|
| Hej , håller på försöker ta loss ventilerna på en m20b20 topp , har tryckt ihop ventilfjädern med en ventilfjäderbåge så att själva "ventilhatten" går fritt , men den ska väl sitta fast med något knaster , och det är de jag inte hittar , Hur gör man ? | |
|
När du trycker ihop fjädern med ventilbågen så blir ju ventilskaftet frilagt och där sitter det 2 knaster går knappast att missa. hjorten |
|
| Hur mycket trycker man ihop fjädern ? Helt ? | |
|
Du får ju trycka ihop den så mycket så knasterna blir fria så du kan pilla bort dom. hjorten |
|
| kör med biltemas universala fjäderbåge. Måste man ha den som är till överliggande kamaxel ? jag får knappt ihop fjädern nånting | |
|
Själva "kanstret" kan typ fastna så att säg...testa o "knacka" lite på verktyget (rätt hårt) så lossnar det nog...funka för mig iaf |
|
| ok , men måste man använda fjäderbågen för överliggande kamaxel ? | |
|
Jo helt klart är ju att du måste ha en ventilbåge för överliggande kamaxel. hjorten |
|
|
Spänn bågen "bra"...Ta sedan en hammare exempelvis o slå på den änden av båget som trycker på ventilfjädern...Den kommer lossna...hade samma problem som du använde en Biltema båge för 139kr... |
|
|
"Spänn bågen "bra"...Ta sedan en hammare exempelvis o slå på den änden av båget som trycker på ventilfjädern".Dawwe,det låter ju som en bra metod,eller??? Om man har en ventilbåge som är avsedd för jobbet man ska göra,så lär man knappast behöva gå på med våld med hammare..Mitt råd är köp en ventilbåge som är rätt för det jobbet du ska göra..Men å andra sidan så kanske man behöver göra det med Biltema skit..Min ventilbåge har jag haft i över 20 år,och den är "Made in USA"...Lär nog hålla 50 år till... hjorten |
|
|
Hjorten: Man slår INTE på bågen för att komprimera fjädern! Man slår av på bågen för att "vibrationerna" får knastrena att lossna...I annat fall får man fortsätta o spänna båghen tills de "lossnar" med en "smäll"....Bättre då o spänna "bra" o sen "slå" med hammaren på bågen så knasterna frigörs...Du slår på bågen av samma anledning som man exempelvis brukar ge vissa hårt dragna bultar en rejäl "däng" me en slägga så de släpper lättare.... "Metoden" att på det sätt jag beskriver frigöra ventilknastren är inget ja kommit på själv utan det stod i en mek manual till min första bil (Ascona B), var en Haynes manual för övrigt... |
|
|
Dawwe..Då har du helt fel verktyg tyvärr..Jag har renoverat minst 50 toppar genom åren.Jag har inte varit med om att det "smälller" när jag spänner bågen..Men som sagt,det kanske behövs på billigare prylar???Min båge har en ratt oxå så jag kan vrida den sista biten,och dra ihop fjädern kanske är det därför jag inte behöver hammare?? Och det där med hårt dragna bultar,jag brukar värma med gassvetsen det får dom flesta bultar att lossa.Ta det inte som ett påhopp att jag ifrågasatte dig.Visst ibland får man slå till med handsläggan men det bär mig emot..Mitt motto är med rätt verktyg så är allt en baggis... hjorten |
|
|
Hjorten: No offense:-) Sättet jag beskrev har funkat ypperligt med den ventilbågen jag har (Biltemas mellan modell...). har inte renoverat 50 toppar men väl 3:-). Jag skriver utifrån MIN erfarenhet av Biltema bågen, först gjorde ja som du beskrev men man fick spänna bågen bra hårt till knastrena lossna, om man däremot använde hammaren räckte det att spänna ungefär hälften så mycket, o de krävdes mindre ansträngning att sedan spänna ytterligare... De e inte alla som har tillgång till gassvets o det är inte alltid gassvets är önskvärt heller:-) Håller me dig om att bra verktyg e halva jobbet! |
|
| Jag tar en hylsa som passar lagom på hatten och klappar till alla fjädrar innan jag börjar med bågen, då går det lätt på en gång. | |
|
turboputte: de som dawwe sa funkar :-) men de som Isåkare sa e bäst :-) Min förra pärla :-) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.