AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.462

Bromsar tar i botten efter panikbromsning.

Tvingades tvärnita för en tok som brände rätt ut i en korsning häromdagen. Den inbromsningen verkar ha tatt dö på bromsarna för nu tar dom bara precis längst ner och då känns det som den låser 2 hjul direkt(är snö ute).
Bilen är en 520i E28 -85 och innan den inbromsningen kändes bromsarna mycket bra.
Tacksam för all hjälp!!

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
huvudcylindern eller ett bromsrör,hur är nivån i behållaren.
Ah okej....får kolla nivån imorgon. Dock lyser ingen bromslampa eller så...
Provade att bromsa fullt nu på snö och det är enbart vänster framhjul som låser sig.
De andra tre hjulen verkar inte bromsa alls.

Ingen som har mer erfarenhet av liknande händelser?
Eller nån som kan berätta lite om o byta huvudbromscylinder?

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kolla bromsrör först,det verkar mest troligt på en gammal bil,huvudbromscylindern brukar hålla väldigt länge på dessa bilar om den är i alu!jag har säkert haft 10-15 e28or men aldrig bytt cyl.men om du skall byta så är enklast att vara två när du luftar den.sätt på den nya eller beg,om det är en beg var noga med att inte trycka den i botten för då kan packningarna bli kass,trampa ner pedalen till hälften ca med rören på cyl nåt varv lösa,spänn sedan dom innan du släpper upp pedalen (bäst att vara två)upprepa sedan detta tills det inte kommer luft,bara olja,har du inget annat fel så behöver du inte lufta ute vid hjulen,men har du fel nån annanstans med får du lufta hela systemet.
Tack för ett bra svar! Ska undersöka bromsrören först. Hoppas på att det är ett rör för då är det lätt fixat!

Dom bakre bromsrören brukar keksa ihop, likaså bränsleslangarna som löper paralellt.
Fick idag tid över och skulle kolla upp vad som är fel på bromsarna.
Bilen har ju stått nån vecka nu så startade upp den o lät den gå varm. När jag sen körde iväg märkte jag till min stora förvåning att bromsarna funkar klockrent!
Inte svampiga eller så utan precis som före dom blev kassa.
Vad kan det vara som spökar så att det blir såhär?
Hade ju hellre sett att det varit ett rör som va av så man lätt hittat felet.
Ska i vilket fall som helst undersöka bromsrörens kondition i helgen men vill gärna ha förslag på vad som orsakar detta fenomen.
Tacksam för alla svar!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du fick förmodligen ett inre läckage i huvudcylinder när du panikbromsade.
Tyder på att den behöver bytas eller honas och packas om.

///MVH Hasso
Länk
Aha okej! Får ge mig ut på jakt efter en bättre begagnad då. Är det några andra modeller som har samma cylinder eller måste man få tag på en från just en 520i -85?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Brukar vara ganska döfött att montera en begagnat om man inte har tur och hittar rätt exemplar som inte har så många år på nacken, man får väl börja med att kolla den man har om den går att hona och byta packningar i, det får inte finnas något någon som helst skador eller angrepp i loppet.

///MVH Hasso
Länk
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Annars brukar man kunna köpa en renoverad utbytes cylinder och få tillbaka "pant" för sin gamla stomme. Det gjorde jag till min förra E28 för ca 6-7 år sen på Mekonomen. Det var inte alls svårt att förstå hur att byta, däremot trång så in i .... att komma åt alla röranslutningar. Rätt verktyg och kanske en flickvän med flinka :) och smala fingrar som kan hjälpa till !?

Mvh Daniel
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Sitter det inte en sk bromsbomb på dessa?
Om membranet pajar på dessa kan väl liknande fenomen uppenbaras eller?
MVH Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.