|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ar du sugen pa mer bas i din E39 Sedan men vill endast gora ett minimalt ingrepp i bilen? Da sa kan du lasa vidare pa mitt forslag till ett 8 tums bas-bygge. Min ide ar enkel (vet ej om nagon testat detta forrut): Gora en bas-lada som placeras i utrymmet som finns nar man faller ner mitt-armstodet i baksatet (har ej skid-sack) !!! Ja, jag vet. Utrymmet ar for litet for en 8 tums sub. Men tro mig: bas-ljudet blir helt tillrackligt (i alla fall i mitt tycke). Sa har gjick jag tillvaga: OBS: Denna metod ar helt ovetenskaplig och gar ej in i detalj for att gora varje steg nedan!! 1) Mat utrummet med mitt-armstodet bak nedfallt sa att ladan precis far plats. Ladan kan goras lite ”vinklad”, dvs. lite bredare nedtill sa att den far samma vinkel som ryggstodet. 2) Bygg en sluten lada av MDF brada med ovanstaende yttermatt. Limma fast sidorna. 3) Saga halet for 8 tums basen. En storre bas far ej plats. 4) Borra ett ”litet” (ca. 2 mmm) hal bak for att ta ut sladden till basen. 5) Borra ca. 15 stycken 1,5 cms hal i bakre delen av ladan (sidan som kommer att sitta mot bagage-platen). Dessa hal gor att hogtalaren ”andas” och forbattrar ljudet vasentligt. Som sagt: en helt ovetenskaplig metod som du ser !!!. 6) Skruva fast basen i ladan och tag ut sladden pa utsidan. Se till att basen sitter tat. 7) Skruva fast en lamplig kontakt bak i ladan sa att du kan koppla loss ladan, dvs. koppla in/ur hogtaklar sladden. 8) Kop svart hogtalar tyg och kla hela ladan. Se till att tyget inte sitter direkt mot hogtalar-konen. Jag kladde frammre sidan med 1 cm tjockt skumgummi runt om hogtalaren. 9) Gor ett ”hand-tag” av en remsa av detta tyg sa att ladan kan tas ut nar den val sitter inklamd i armstods-uttrummet. Liknande det handtag som orginal-armstodet har. 10) Borra ett litet hal i platen och dra en hogtalar kabel fran lad-kontakten till din forstarkare i tex. bagageutrymmet. Tata halet runtom med silikon sa att platen ej skar sonder kabeln. 11) Montera forstarkaren, tex. dar orginal CD spelaren ar (utrummet till vanster om bagageutrummet). Jag skruvade fast min forstarkare pa en platbit som jag bojde som ett ”L”, som jag i sin tur skruvade fast med plat-delen som haller i sjalva orginal CDn. 12) Ta +12V fran roda kabaget ovanfor batteriet. Jord tar du fran nagon plat-del i bagaget. Remote-on (+12V) tar du fran antenn forstarkaren i vanster C-stolpe. 13) Hogtalar signal tar du fran bak-hogtalarna. Dessa kablar finns i en kabel-stamm pa vanster sida undet baksatet. Ja, du maste montera bort hela baksatet for att na dessa kablar. Du maste ocksa klura ut vilka kablar som ar + o – och vilka som ar vanster och hoger kanal. 14) Dra alla dessa kablar till bagaget och koppla in till din forstarkare (som givet vis fungerar med hog-signal). 15) Klart! Som sagt, ljudet ar helt OK. Men framforallt sa har den foljande fordelar: a) Minimalt ingrepp! b) Tar ej plats! c) Kan enkelt lyftas ur och kopplas bort nar man ej vill anvanda den! d) Nar den val sitter pa plats, marks den ej (min bil har antrazit tyg-kladsel)! e) Om du ar missnojd med ljudet kan du nar som helst skruva bort basen och saga upp platen mellan ryggstodet och bagage utrymmet och montera basen ”a la open air” enl. foljande lank: Länk. Jag trivs bra med mitt bas-ljud ovan och har inga som helst planer pa att implementera punkt e) !! Lycka till! PS. Har tagit nagra bilder pa mitt bygge men vet ej hur man visar dom.....DS. | |
|
Finns ju även 6.5" basar att köpa, t.ex JLs 6W0 som ska låta väldigt bra, kostar strax över tusingen styck. Och de är väldigt lättdrivna. Tänkte som ett tips för dem med lite utrymme //Simon |
|
|
Jag vet inte säkert men misstänker att en 6.5":are i rätt lådvolym spelar kanske bättre änn en 8":are i för liten låda , värt att tänka på. Hur många liter blev din låda på? |
|
| Min lada ar ca. 21x18x9 cm = 3.4 liter (yttermatt). | |
|
Är den sluten? Alltså iaf under 2.5-3liter totalt innervolym? Kan nästan påstå direkt att det är alldeles för litet. T.ex 6.5"aren jag föreslog ska ha minst ca 5liter slutet. Har du fyllt upp lådan med nå dämpull? Testa fyll upp den helt med ull, ullen ska vara mjuk, alltså inte hårt inpackad. Ev. låter det som om lådan är aningen större då. //Simon |
|
|
Nu kan jag visa foton ocksa: Ladan fronten: Länk Ladan sidan: Länk L formade platen dar forstarkaren sitter: Länk Forstarkaren: Länk Maste ordna kablarna lite snyggare.... |
|
|
Väldigt diskret bygge, det var ju iofs en väldigt bra idé för dem som inte vill ha nå speciellt som tar upp utrymme osv osv. Är du nöjd med ljudet trots att elementet inte kan spela fullt ut, så ska du ju givetvis köra på det. För det måste ju hur som helst fylla ut det tråkiga originalljudet. //Simon |
|
|
Nej, den ar inte fylld med nagot. Testade med damp-ull men blev ej battre ljud (nar ladan var helt sluten). Men, som sagt, jag borrade upp ca. 15 st hal i bak-sidan pa den slutna ladan for att prova om ljudet kunde forbattras pa nagot satt. Efter detta sa blev det helt OK bas-ljud !! Utan halen sa "kvavdes hogtalaren" nar man spelade hogt , inkl. med damp- ull. Jag vet att min "metod" ar okonventionell men tro mig: den FUNKAR BRA!! |
|
|
Aha, jag missade delen att du borrat hål, jo då kanske det spelar bättre. Kan förstå att det lät som om den kvävdes utan hålen //Simon |
|
|
Jag ar jatte nojd! Nar jag spelar for fullt med tex. Black Eyed Peas lat: They don't want music (feat. James Brown), sa pallar man inte basen mer an en halv-minut utan att riskera huvudvark pga. den grymma basen... Sa starkt kan jag spela utan att det hors nagon som helst distorsion... Jag provspelade for mina kompisar och de vart ganska impade av ljudet, sa det ar inte endast mitt tycke... |
|
| Tyvärr är det nog fysiskt omöjligt att spela så högt och rent med en 8:a i en för liten låda men huvudsaken är att du e nöjd , vad är det för märke/modell på elementet? | |
|
Min subwoofer ar en 8 tums Pioneer TS-W203F (speciell for open air). Var den enda 8 tummaren som jag hittade runt Madrid-trakten (jag bor i Spanien). Kostade 49 Euro, ca. 450 spann. Jag tror att den ar en gammal modell men spela roll.... Forresten, min forstarkare ar en Sony Xplod XM-502Z (=69 Euro, ca. 650 Kr), om nagon undrar. Tro't eller ej, men DOM SPELAR HOGT OCH RENT !! |
|
|
ja de va synd du inte bofdde i nörhgeten hadde varigt kul och lussna lite hur det låter Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.