|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Varför är det alltid* en BMW som är med på bilden??? Otur? För att det är så?? De tycker inte om BMW??? *=nästan alltid | |
| dåliga vinter bilar de ska vara torr asfalt för dessa | |
| Det ser ju ut som Kalles gamla 525:a! :O | |
|
Visst gör det :) Inte många Maledivenblau e34 man ser härnere. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
I södra Sverige verkar de inte klara av vinterväglag....varje dag är det någon artikel om olyckor i södra Sverige. Bilen: Länk |
|
|
Det är inte min gamla... bilen på bilden är en -92:a eller tidigare (syns på ytterbackspegeln) :) Thorssa, Det finns många här i södra Sverige som klarar av vinterväglag alldeles utmärkt. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
| Thorssa: I Skåne finns inga träd, mest åkermark som korsars av en massa högtrafikerade vägavsnitt. Dessutom har vi kustremsa runt större delen av länet vilket ger blåst i stort sett varje dag. Lägg sedan till 20cm nysnö och temperaturer runt 0:an så innebär det att skånskt vinterföre skiljer sig rätt mycket från de mer förutsägbara vintervägarna i norrland. | |
|
Snatto: Att försäkringspremierna i regel är högre än för en annan standardbil beror väl på att de är mer utsatta för försäkringsärenden. Nu vet väl alla att BMW gör bäst bilar så då måste det ju vara BMW-förarna som orsakar många olyckor =). Alltså vanligare i media... Men om det nämns ett bilmärke i samband med en artikel och föraren gjort något fel så upplever jag det som att det står "BMW" eller så står märket inte ens nämnt. //Stenback |
|
|
Om jag skall vara ärlig så tror jag att många av oss BMW-ägare och förare upplever bilen alltför stadig och säker på vägen för hans/hennes egna bästa. Det finns ett otaligt antal BMW som åker alldeles för fort vid dålig väglag. Så fort snön kommer fram sänker jag hastigheten markant. En och annan V70 och en gäng BMW ligger kvar i samma tempo som om vägen skulle vara sommartorr. Bara att inse att bilarna är för bra byggda för att en den förare skall föstå att man inte skall ligga i 120-140 km/tim på motorvägen i sökaos!! /Bo-Erik Länk |
|
|
Helt rätt 2,8 power. Nu kör ju inte jag någon direkt prestanda-BMW av nyare modell utan en enkel 316 Compact men den känns stadigare än de flesta bilar jag kört. Har ännu inte kört någon nyare BMW i vinterväglag men däremot A6:or och A4:or och W210 och där känns den gamla E36:an lika bra. Perfekt viktfördelning i kombination med nya NF3or och låg effekt så släpper bilen mycket sällan. Får man släpp är bilen ruggigt enkel att hämta hem. |
|
|
Kristoffer: Det är bara att inse, "söderbor" har klart mindre erfarenhet av vinteföre (kort säsong/få halkiga dagar), de har säkerligen i genomsnitt även sämre däck (pga att behovet ej är lika stort och säsongen är kortare). Man hör ju varningar för trafikkaos för minsta lilla snöväder där nere. Här uppe i Luleå med omnejd hade vi på självaste julaftonen full snöstorm, det kom säkert 40-50 cm snö på ca 2 dygn, plogbilarna lyste med sin frånvaro - men inte tusan var det tal om något trafikkaos på nyheterna för det. Och Luleå ligger också vid kusten, och det blåser kraftigt allt som oftast även här. En sak till - det snöar yttersst sällan och i så fall väldigt lite när det är -20 grader, när snöar kraftigt visar termometern ofta mellan -5 till +2 ungefär. Har förresten en (kvinnlig) kompis som flyttat ner till göteborg för nåt år sedan, hon tycker det är ganska löjligt med alla trafikkaos-varningar... Sen är det ju självklart att aktiva föraren pelle 27 i skåne som tränat på sladdar så fort det blivit halt sedan 16-års åldern är en likvärdig vinterväg förare som en dito norrländsk. Och självklart finns det katastrofala förare även här uppe (alldeles för många), kön och/eller ålder orkar jag inte nämna i det fallet =) |
|
|
Kristoffer L: I Skåne finns inga träd, mest åkermark som korsars av en massa högtrafikerade vägavsnitt. Dessutom har vi kustremsa runt större delen av länet vilket ger blåst i stort sett varje dag. Lägg sedan till 20cm nysnö och temperaturer runt 0:an och en massa töntar som är för dumsnåla för att köpa vinterdäck och är orutinerade vinterförare så på det hela taget innebär det att skånskt vinterföre INTE skiljer sig så värst mycket från vintervägarna i övriga landet bara den "mänskliga faktorn skiljer... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Finns säkert både bra och dåliga vinterförare både i norr och söder. Däremot håller jag med om att det är lite tramsigt med detta "snökaos" här nere så fort det kommer lite snö. Sen är det som Gasar-Magnus säger, många här nere halkar omkring på friktionsdäck eller ännu värre sommardäck, inte undra på att de halkar ned i diket. /Fredrik |
|
|
Johan_S: Det är ju en lite annorlunda trafikintensitet här i södra delarna i landet än i Norrland. Jag skriver som jag såg någon annan göra på Aftonbladet: Däruppe i norr så hissar man ju flaggan och sätter på kaffe om man ser en bil komma på vägen ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| J.Dredd: Ja inte är det ju sthlm rusningstrafik (tack o lov), men nog f-n kan vi ha riktigt tät trafik även här.. Snacka om fördomsfullt uttalande. Vi har självklart minst två renar var bakom huset också... Varsin skoter, hagelbössa.. Vi har nyss fått elektricitet och vissa kvinnor har böröjat förvärvsarbeta. | |
| Glöm inte att ni kokar sprit hemma också! ;) | |
|
Självklart bränner vi hemma samt pendlar till jobbet med snöskotern osv... Men köra bil på vinterväglag -Det kan vi självklart bättre än skåningar utan att för den skull vara fördomsfulla. Det vet både Johan_S och vi andra riktiga norrlänningar... |
|
|
Johan S: Ungefär lika fördomsfullt som att säga att alla skåningar inte kan hantera vinterväglag. Det är skillnad på förädisk halka, dvs temperaturer runt fryspunkten hela vintern i jämförelse med att det i nov går under nollan, för att sen släppa framåt april. Jag personligen föredrar att köra på packad snö i jämförelse med underkylt regn/"svart halka" Jag har spenderat en hel del tid i Umeå, och vet vad ni har för väglag däruppe :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag håller med wendtan. Vinterväglag kan se väldigt olika ut. Norrlandsvägarna brukar i allmänhet vara hur lugna som helst att köra på till skillnad mot de lite längre söderut där det ligger runt nollan vilket gör dom såphala. Helt klart roligare att köra på snö som är kall! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
>Kalle Det är väl vanliga mk1 speglar vad jag kan se. Dvs de innan 93. -Phil |
|
|
Sorry kalle man kan läsa saker på olika sätt jag läste givetvis fel. -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.