AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.882

Förslag på sommardäck

Sida 2 av 2
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Jag skall ta mig en titt i garaget. Synd bana att den är vinterförvarad 8 mil från min bostad :) Spacerna är 12 mm tror jag och det är gott om plats mellan insida däck och insida hjulhuset. Jag tror att spacerna är ditsatta för att fälgarna har lågt ET och det skulle se lite töntigt ut med däck som inte ligger nästan flash med skärmkanten, men jag är givetvis inte säkert.

Jag skall kolla om jag ser någon offset instansat på fälgen.

-Hur ser man att det är ett offset-siffra?

-Någon som vet hur jag skall kontrollera en ev. offsetsiffra på fälgen med bilens rekommenderade ofset?

-Någon som vet vad offseten är på en 2,8 Coupe -99?

/Bo-Erik
Länk
Hade 195/50 -15" på 7.5" bred fälg på min Honda Civic, där gick däck och fälgkant helt spikrakt.

Offset siffrorna bör stå efter bokstäverna ET.

/Fredrik
2,
295
2,8 power
Jag har en Honda civic Hatchback som vinterbil, men har även 17"-sommarfälgar till den Länk med ET 45 som är alldeles på tok för stort för den bilen. 215/40-17":or vilket gör att däcket tar i skärmkanten. Blir till att rulla ut skärmarna, byta fälgar, eller svarva ner dem.

/Bo-Erik
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Det kan även bara stå "E" och siffrorna. Kolla navcentrum och insidan av ekrarna. Trevliga småbilar de där civicarna, har haft 3 stycken. En -92, en -93 och en -95:a, går riktigt bra med Vtec-motorn. 215/40-17 på Et45 löste jag med skärmkantsrullning, det blev kanonbra efter det. Hade bara problem med genomslag bak, men det kanske är så för dig också?

Mvh Henrik
2,
295
2,8 power
Japp! Nu så är det bara problem på sommarhalvåret och numera har jag en annan sommarbil som bekant. Då kommer bilen inte rulla så många mil på sommarfälgarna för huvudtaget. Tror faktiskt att jag rent av ställer av Hondan under sommaren...vi får se....

För övrigt en klanderfri bil (Hondan) som inte kostar en massa pengar att underhålla. Haft bilen i 4 år efter import från Tyskland. Har bara bytt batteri, bromsklossar, filter och olja på dessa år. Som sagt mycket bra komplement till Z3:an när man inte har så mycket cash att lägga...

Sedan tycker jag den är häftig. Häftigaste bilen i den prisklassen enl. mig!

/Bo-Erik
Länk
Min Civic var en svartmetallic 1.6i (110Hk) -88, grymt kul bil. Är fortfarande förvånad över hur mycket stryk motorn tålde. Jag var 19 när jag köpte den så ni kan ju räkna ut att det piskades rätt friskt för det mesta. Hade gått 16.000 mil när utan problem när den såldes. Givetvis småstylades den, fast inte enligt den tidens mode, jag plockade bort några lister, lade igen antennen, låset och torkare på bakluckan. DTM singeltorkare var häftigt då, så även en sådan mekades till. Ferrita avgas och Fondmetall fälgar med riktigt bred polerad kant.

Bilen såldes så sent som -98 mest på grund av att det började ploppa upp rost här och där trots tvätt två gånger i veckan året runt, och jag saknar den lille krabaten så fort jag ser en sådan på vägen. Dock är det inte särskilt ofta numera, den bruna döden har nog slagit sina klor i de flesta exemplaren...

Fast numera är det bara BMW som gäller, och röda skall de vara. =)

/Fredrik
2,
295
2,8 power
Det var ingen CRX då förstår jag. Jag var vid 18-års ålder sugen på en CRX men det föll på en Golf 2:a där dom tryckt ner en Pontiac Fiero-motor! Feltrimmad vilket gjorde att den drog 3,2 L/mil. Så då blev det till att sälja den.

På min civic har det trots tvätt minst 1 gång/v lite rost vid hjulhuset. Inte kul alls! Jag är ganska pedantisk så jag funderade på att sälja bilen till förmån för Z3:an som då skulle rulla året runt. När Z3:an köptes började jag räkna på försäkringskotnaderna att a - behålla båda bilarna men ställa av Z3.an 6 mån på vintern samt ställa av Hondan 6 mån på sommaren, b - köra med Z3:an året runt. Försäkringsmässigt och skattmässigt gick det på ett ut.

Då jag inte tror att jag får mer än kanske 35 tk för Hondan så behåller jag den. Det känns ju gott att veta att man har en Z3:a som inte körs på vintern. Det blir en annan känsla när man sitter bakom dess ratt då om du förstår mig?

/Bo-Erik
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

När jag köpte min Z3:a hade jag faktiskt en vit Civic -95a som andra bil, den var inte så bra vinterbil med 45mm sänkning men vad gör det... Klart du inte ska köra Z:an på vintern. Numera åker jag BMW året runt, men Hondan är kul den med, den ägs numera av brorsan samt att jag köpte en till sambon syrra också, skitroliga bilar för nästan inga pengar alls. Är sugen på en till som tjejen kan ha och som jag får låna nån gång då och då =)

Men nu handlade det om däck.

Kolla priserna på www.molway.com, de har Dunlop för 1495:- och Falken för 1575:- i 255/35 och Hankook för 1795:- i 245/35

Mvh Henrik
2,
295
2,8 power
Tack för alla råd!

/Bo-Erik
Länk
2,
295
2,8 power
Jag har bestämt mig för att köpa nya sommardäck och det står mellan:

Hankook Ventus K104
Dunlop SP SPORT 9090
Toyo Proxes TR1

Vad skulle ni köpa av dessa? Får däcken för nästan samma peng så frågan är alltså vilket däck som är bäst? Är något av däcken som är extremt mjukt så jag bara kan köra några tusen mil på de? Slitagemässigt så är jag intresserad av erfarenheter. Även andra synpunkter uppskattas!

/Bo-Erik
Länk
Jag kör på Hankook Ventus K104 och tycker de fungerar fint, men detta val grundar sig väldigt mycket på priset. Jag tror att både Dunlop och Toyo däcken egentligen är bättre däck, så kan du få dessa till samma pris är de nog ett ännu bättre val.

Sen hur det är med hårdheten… Hankook är nog ganska hårda för att vara ett lågprofil däck. Men personligen tar jag hellre det och får ut några mil till. Däckskontot är högt ändå. Jag har inte fått ut mer än 16- 1700 mil på mina bakdäck.

/Fredrik
2,
295
2,8 power
Hankook Ventus K104 1298:-
Dunlop SP SPORT 9090 1512:-
Toyo Proxes TR1 1599:-

OK, det skiljer ju lite i pris, men är ett däck avsevärt bättre alt håller längre än K104 så kan man ju börja överväga det alternativet.

/Bo-Erik
Länk
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
2,8 power: Vad blev det för dimension på däcken till slut?

Mvh
K
2,
295
2,8 power
Illa, men 225/40-18 är det enda som får plats med så stort ET som jag har på mina 8" breda fälgar.

/Bo-Erik
Länk
2,
295
2,8 power
Någon som vet om

Dunlop SP SPORT 9090 alt.
Toyo Proxes TR1

håller länge/hårdare/större mönsterdjup än

Hankook Ventus K104 ??

/Bo-Erik
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.