|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ett väldigt litet projekt för min Z3:a i vinter/vår. Förrutom lite fix med alupedaler, knoppar mm skall det bytas 2 st sommardäck bak. 18", 225/40 tror jag. Jag har alltid handlat på dackonline.se innan och de är kanon! Billiga och snabb leverans. Vad tycker ni man skall köpa? Allt av intresse men max 1500:-/däck Länk till dackonline: Länk Förslag på något bättre ställe? /Bo-Erik Länk | |
|
Ska du verkligen ha 225/40 bak på en Coupé? Orginalbredden är ju 245. 255/35-18 eller 245/35 alternativt 245/40 är nog närmare orginalet. 255/35 stämmer bäst mot 225/40 i rullomkrets, det har jag på min 2,8 roadster. Mvh Henrik |
|
|
Jag har 225/40 fram men de fälgarna är en hal tum smalare än de bak. Idag sitter det 225/40 även bak, men det ser ut att vara ganska påträngda. Troligtvis inte bytta sedan bilen rullade i Tyskland. Där kränger man ju på otroligt små däck på feta fälgar. 255/35 alt 245/35 alltså? /Bo-Erik Länk |
|
|
Har du någon bra hemsida för omkretsberäkningar? /Bo-Erik Länk |
|
|
Jag hittade själv en bra beräknare: Länk 245/35-18" känns bra. En minskad omrekts på 1,3% från 225/40-däcken. Hur är det då med omkretsen på orginal. Det är ju från dom som jag inte bör ha >+-2,5%, eller?? Vad är orginalomkretsen, dimensionen? /Bo-Erik Länk |
|
|
255/35 passar ännu bättre då skillnaden endast blir -0,2%, dvs obefintlig. Orginaldimension är 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. Mvh Henrik |
|
|
Prislappar på 2000 kr och uppåt är lite i högsta laget! Max 1500 kr har jag satt. Då känns Hankook K104 235/40-18" för 1444:-/st bra. OK val?? /Bo-Erik Länk |
|
|
Jag har Hankook K104 runt om, tycker de fungerar bra. Prisvärda helt klart. Men 235'or bak är väl klent, jag kör med 225/40 fram och 265/35 bak. 255/35 bak är egentligen mer rätt som soda är inne på, men då mina bakfälgar är 12" breda vill jag ha på så brett det går. Skulle gärna ha på 275 - 285 bak, men får då problem med att däcket hamnar utanför skärmkanten, vilket inte gillas av lagen. Konstigt nog tyckte jag mina 255'or slets mycket snabbare än nuvarande 265'or. Möjligt att jag inte körde så mycket -05 som jag gjorde -04. Men det känns som 265'orna håller längre. 255'orna slets väldigt mycket på insidan. Möjligt att den lilla profilhöjning som 265'orna innebär gör att däcket kan kompensera mer för den ökade kambervinkeln som sänkningen medför. 255'orna hängde mer eller mindre i luften de yttersta centimetrarna. /Fredrik |
|
|
Sedan har det väll med vilket ET man har på fälgen? Har jag stort ET så påverkar det ju hur breda däck jag kan ha för att inte ta i skärmkanten. Jag har det problemet i min vinterbil att när jag sätter på sommarfälgarna tar däcket i fälgkanten. Det vill jag inte uppleva på Z3:an se du. 12"-fälgar är ju riktigt brett! Jag har nog 8" fram där det nu sitter 225/40-18. Jag har nog 8,5" bak med likadana däck. Känns som det vore lite väl långt att gå att sätta på 275 på 8,5 breda fälgar. Balongkänsla vill jag slippa :) Har du rullat skärmarna för att få plats? /Bo-Erik Länk |
|
|
Jo 275'or på 8.5" breda fälgar är inget som faller mig i smaken heller. Trodde du hade 9.5 - 10" breda fälgar bak. Då förstår jag mer att du funderar på 235 - 245'or. Annorlunda fälgar förresten, påminner lite om en Jaguar fälg. Ser bra ut. Där fram är skärmarna uttryckta något, inte mycket 4-5 mm bara. Man kan se ett litet extra veck på skärmkanten om man tittar noga. Bak är inget gjort, fälgen sticker utanför, men däckets slitbana är innanför skärmkanten. Mycket så kallat tyskstuk alltså. /Fredrik |
|
|
ACT-fälgar som kom med bilen när jag köpte den. Ägaren innan mig tog in bilen med dessa fälgarna, och ja visst är de annorlunda. De ser större ut än de i verkligheten är. Illusion! Jag hade nog inte själv valt dem men ju mer jag ser dom, destå bättre tycker jag dom gör sig på bilen. Som sagt, jag tror det är 8,5" och det är inte alltför mycket space mellan 225-däcket och skärmkanten idag så jag får inte bredda för mycket. Det är inget tyskstuk på bakdäcken på mina i dagsläget. Jag har dock 15 mm spacers på, men så länge fälgbredden är ganska liten så hjälper det ju inte att ta väck dessa till förmån för bredare däck. Eller hur? Det skapar ju balongeffekten i alla fall då... /Bo-Erik Länk |
|
|
Det är dock gott om space mellan insida däck och hjulhuset. Svårt att utnyttja detta utrymme med nuvarande fälgar tyvärr. /Bo-Erik Länk |
|
|
Helt riktigt, det är bara förhållandet mellan däckets bredd och fälgens bredd som avgör om det blir ballong eller tyskstuk. Lite påverkar även profilen, ett 225 däck på 8x15" fälg med hög profil tenderar att svälla ut något mer än ett 225 däck på 8x17" fälg med bibehållen rullomkrets. Min far har 225 däck på 8x16" AC Schnitzer fälgar, det ser helt ok ut. Men han skall absolut inte ha bredare däck på de fälgarna. Enligt min smak. Förresten det slog mig precis, kolla noga att däcket har rätt belastningsindex. Många missar detta när de köper däck med låg profil och får en bil som inte fungerar som den skall och i värsta fall kan däcket kollapsa. Nu bör det ju inte vara något problem med 235 eller 245 breda Hankook 104 då 225 däcket har rätt index och ett bredare däck får något högre profil och därmed även något bättre belastningsindex. /Fredrik |
|
|
Tack för tipset! Sant det där med att bredare däck höjer profilen. Det vill jag nog inte. 245/35 sänker lite istället med de kostar över 1600:-/st. Hmmm tål att tänkas på! /Bo-Erik Länk |
|
|
Så du kör hellre med smalare däck än orginal för att få plats med spacers... Ett tips är att köpa smalare spacers alternativt skippa dem för att få plats med minst 245:or. Du kan ju inte köra omkring med smalare däck än orginal. Beträffande priser på däck är det bara att bita ihop och betala, så dyra är de inte. Mvh Henrik |
|
|
Ett 245/35 bygger då 2 cm mer på bredden än 225:or. Med andra ord 1 cm ut mot skärmkanten. Måste nog in i garaget och mäta om det går utan att det tar emot. Blir nog 245/35 om det får plats och 235/40 om 0,5 cm endast får plats. Vill som sagt inte vara med om att jag tar i i bakskärmen vid gupp mm. /Bo-Erik Länk |
|
|
Vad är original då? Vill ju inte skapa balongeffekten på 8,5"-fälgar ju. Vad skall man göra? Hade jag haft bredare fälgar hade jag självklart tagit bort scarena och sätta på bredare däck! Bredare än 245:or lär nog bli för brett på 8,5". Eller hur? /Bo-Erik Länk |
|
|
Har läst på forumet att orginal fälgbredd är 8.5x17" och de har ju 245'or. Tror inte heller du skall ha bredare däck än 245 på 8.5 breda fälgar. Frågan är om dina spacers sitter där för att fixa en felaktig offset på fälgen. Hur breda är spacer plattorna? Det går kanske som soda säger att justera med något smalare spacer plattor som flyttar in fälgen en bit i hjulhuset. Se om det står vilken offset fälgen har instansat någonstans, de fungerar kanke t.om utan spacerplattorna. Rätt värde finns säker någonstans här på forumet. /Fredrik |
|
|
Du kan ha upp till 265 på en 8,5" fälg utan ballongeffekt. 245:orna sitter på 8,5" fälg orginal och det kommer inte se konstigt ut med 255 heller. Folk har så mycket teorier om saker och ting. Det fungerar. Mvh Henrik |
|
|
Kan passa på att nämna att jag har 245/40-17 på 8" fälg till bakdäcken på bruksbilen och det ser väldigt bra ut, väldigt stabilt också. Mvh Henrik |
|
|
Kom på att jag hade en till uppsättning 7,5x17" med 235/40 på, gick ner i källaren och tittade på dem, ingen ballonglook på dem heller, fälgkanten ligger precis med däcket. Det är mer ballonglook på mina gamla 195/65-15 vinterdäck som ligger brevid och skräpar. Dessa har jag haft på en E36:a och det såg riktigt bra ut. Hehe borde kanske öppna däckfirma med alla däckuppsättningar jag har liggandes, det börjar bli utrymmeskrävande. Mvh Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.