|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Cruisar på E4 söderut passerar Upplands väsby söderut mot STHLM.Plötsligt börjar bilen vibrera små vibrationer men klart märkbara.Skit också,tänker jag.Punka på gång.Nedrans jag som har nya Nokkian på.Det brukar bara bli skrot utav däcket när man får punka i motrvägs fart(140).Stannar så fort som möjligt knallar runt och inspekterar bilen,allt ser bra ut.Smyger iväg ut på motorvägen, men vibrationerna tilltar + metalliskt klonkande. Aha kardan,drivaxel problem tänker jag. Nu känns det som att jag kommer att få ett riktigt haveri.Hankar mig av vid Kista,tittar under bilen.Ser ingeting onormalt.Tar sikte mot BMW i Solna.Kommer fram,men närmaste tid dom har för att kika på bilen är 4 jan.Okay en OK mack och hissa upp skiten,kanske man kan göra en temp rep.Så man kommer hem.Hittar ingen OK mack där jag trodde att det skulle ligga en,Men passerar en Speedy verkstad vid Solna C.Knallar in och frågar om dom skulle hissa upp min bil,för en inspektion.Jajjamen en kvart senare hänger den i lyften.Kastar mig under bilen med ögon som tefat,ivrigare än Bosse bildoktor.Rycker,bänder drar och kikar på allt som har med drivlinan att göra.Allt ser normalt ut. Märklig känsla när man väntar sig att det mesta ska hänga på trekvart.Speedy killarna tittar lite missmodigt på mig, tänker säkert en och annan tanke. Ok vi startar i alla fall upp den och kör med bilen hängade i luften. Jag sitter i bilen och pumpar upp å ner med kopplingen.Då säger speedy killen som står under bilen det låter som ett växel låde haveri.Kan inte vara sant tänker jag,så vi byter plats.Jo då det låter som en stenkross i lådan.Vi hissar ner bilen och jag frågar vad dom hur mycket dom vill ha,ingenting säger dom.Det blir nog dyrt iallafall.Jag ger dom ett bidrag till kaffe kassan.Åker hem och kommer hem.Har hittat en låda ifrån 540 98:a 11000 mil, för 20000 kr Är det verkligen så hög kostnads nivå på skrotarna idag? Vill gärna höra era synpunkter på det. Finns det någon som renoverar Vxl lådor idag??? River man ner växel lådan så är det lika bra att hånga in ny koppling,urtrampnings lager + pack boxen till vevaxel. Några andra förslag??? Tyckte när jag körde på motvägen när vibrationern började att det skulle bli dyrt att köpa ett nytt vinterdäck.Ett par timmar senare så tycker jag att det skulle varit väldigt billigt. Är uppe i ca 30000 kr på det här raset.Har snart lagt ner lika mycket på bilen som jag köpte den för. | |
|
Hej Bara förtydliga mig.Som dom flesta förstår så är det en 6 vxl manuell. Trodde i min enfald att det skulle vara mindre bekymmer med en manuell låda.Så fel man kunde ha. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
spontant så låter det mycket underligt att en manuell låda rasar. såvitt jag vet sitter väl likadan låda i sena M5 E34, M5 E39, 540i E34 och E39 som i E38? Jag har hittills aldrig hört talas om ett växellådsras på en sådan låda! Antingen är något fel, typ ingen olja, eller så är bilen fruktansvärt misshandlad. Alternativt att den har gått 40000 mil, men å andra sidan borde lådan hålla så långt med en 4,4-motor när det finns gott om M5 E39 som har gått långt över 20000 mil utan problem. jag skulle kolla vidare efter andra orsaker också innan jag bytte låda. mvh Johan |
| kolla oljan i lådan hur den ser ut. | |
|
Jag skulle ALDRIG köpa en beggad växellåda för 20.000:- från skroten, de har blivit galna nuförtiden - eller rättare sagt giriga. En kompetent automatverkstad ska du åka till som är välrenommerad, manuella lådor blir generellt billigare att renovera än automater. Att en manuell låda pajar är ovanligt, men när den väl gör det brukar det vara enklast/billigast att byta ut den, men det funkar bara om det finns gott om lådor från den aktuella bilmodellen på skrotarna och de konkurrerar inbördes, en 6-växlad låda blir automatiskt absurt prissatt. De VET vad en ny låda går på... Jag har hört talas om Ekensbergs Länk som har blivit väl omtalade, likaså denna: J H Automatlådor "Jacki" - Stockholm Tel. 08-668 33 11 Magnus Ladulåsg. 44, 11827 STOCKHOLM Mvh |
|
|
Köper du en låda från skroten så kan den också paja, det var det jag ville få fram. Mvh |
|
|
Ekensbergs Bilservice är såld till ett annat företag för ett bra tag sedan. Han som ägde Ekensbergs lärde iofs upp den nya killen, men jag tror knappast att han kommer upp i samma nivå som den förre ägaren. Men det kan ju vara värt ett försök. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Hej Har ordnat en lokal med bil lyft.(Jobbar kompis).Problemet att jag har 10 mil dit.Får väl hyra ett släp och dra med 324:an td, och hoppas att länsman har jul ledigt. Wan å Johan.Ska kolla oljan, men det finns ingen olja i världen som kan fixa den lådan just nu .Om lådan har gott torr så kan det vara orsaken.Men lådan är fortfarande lättväxlad.Lite olja i vxlådan brukar normalt växel lådor signalera med att bli trögväxlade.Har inte haft några olje droppar under bilen,den är snustorr.Det här kom som en blixt ifrån klar himmel. Själv klart kommer jag öppna lådan,nicke nyfiken som man är. Rob håller med dig, ingen lust att lägga så mycket pengar på något som man inte vet är helt okay.Att lägga ut 20000 kr på en låda som jag vet räcker bilens livslängd, det kan jag tänka mig.Eller rättare sagt jag har tänkt att köra 20 till 25 tusen mil. DVS minst 5 år till tänkte jag ha den.Den har gått 18000 idag. Är det någon som har bytt packboxen eller har en länk att tipsa om.Vill väldigt gärna byta packboxen,när man har byxorna nere.Tänkte även fråga 5serie forumet,finns väl lite mer erfarehet där när det gäller manuella lådor.Eller om det är något annat att tänka på när det gäller vxl låde byte. Ska kolla med firmorna ni tipsade om angående renovering utav låda. Hls Thomas |
|
| har själv aldrig varit med om en bmwlåda som rasat så här,mycket märkligt.bmw bygger och har alltid byggt mycket stryktåliga lådor frånsett problem med synkringar på vissa årsmodeller,berätta gärna vad felet va när du fått den fixad.hade det varit min bil hade jag rivit lådan,det går att renovera en låda själv men det tar lite tid och man får vara väldigt noggran!20000 för en låda är sjukt-mycket sjukt,skroten har säkert inte gett många tusenlappar för en sån bil,kommer sen du och köper en låda av dom så blir dom lyckliga lång tid framåt,kan man undvika att glädja dom så är det bra.jag skulle tippa på att bottenstocken i din låda rasat,kan bli dyrt att få den renoverad!lycka till!!!! | |
| jag menar inte att oljan ska fiksa lådan ,men tappar du ur oljan så ser du säkert om de är metall spån i oljan, då är du ju säker på att de har hänt något i lådan ifall de skulle vara bakaxeln. | |
|
Hej Lite tur i allt elände,Grannen till jobbar kompisen kör bärgare.Så när han ska hem efter sitt jobbar pass så passerar han och plockar upp den. Leverans ifrån dörr till dörr.Inte så tokigt. Hade så länge |
|
|
Okay Wan I reading you, återkommer med info Hls Thomas |
|
|
Mobimech kan nog renovera låda åt dig. www.mobimech.com |
|
|
Hejsan Har kollat hur det ligger till på fronten att renovera BMW växel låda. Det är inga problem rent praktiskt att renovera en BMW vxl låda.Men det finns inga reservdelar att köpa.Varken tillverkaren utav vxl lådan eller BMW säljer delar.Som i mitt fall så verkar det vara lagret till utgående axel som har gett sig.Arbets kostnad för att byta själva lagret 1500/ 2000kr.Om jag lämnar in lådan.Ska pröva med kullager grossist men som det ser ut så finns detta lager ej få tag i på öppna marknaden.Så det enda sättet idag att renovera en vxl låda är att ha två rasade lådor och plocka ihop till en. Klart att man hamnar i en utpressning situation.Bara att slanta upp 20000 kr för en låda ifrån skroten om man vill ha bilen rullande inom en par dagar. Konkurans det finns inte, som konsument så är man alltid blåst,även när man tror att man gar gjort en bra affär. |
|
|
På vinst och förlust ring>>Länk de kanske kan hjälpa dig. mvh |
|
|
Testa att kolla efter lagret i EU och USA, det kanske ger napp... Mvh |
|
|
Kanske en dum fråga! Har du provat att ringa runt???? //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
| hade också samma problem för en del år med samma lager(ytterringen hade inte samma bredd som innerringen,satte upp lagret i svarven och tog en högvarvig slipmaskin med stift och slipa ner till rätt bredd!det mesta går om man blir tvungen,och det blir man ju när man inte får fatt i grejor!finns även firmor som kan tillverka kugghjul om det skulle behövas,säkert dyrt men säkert billigare än 20 000kr! | |
|
Här finns ju ett och annat lager Länk Länk bLänk orde ju ialla fall kanske kunna hitta ett snarlikt och sedan lägga några kronor på modifiering. Mvh Danne |
|
|
Hejsan Triistar... Läste om ditt problem och kan inte annat än tycka synd om dig,, men ge inte upp, jag har själv renoverat ett antal växellådor i mina dar och har ofta mött på dessa problem. 1. Har du rivet lådan än och kollat diametern på lagerna? 2. Du kan troligtvist inte bara byta detta lager utan att riva hela lådan och då är lika bra att kolla alla lagren och du har förmodligen massor av små spånor i lådan och måste göra rent den. Om du vill ha råd och hjälp så kan du skicka ett mail till mig så skickar jag dig mitt tel. nr så skall jag försöka att hjälpa dig så gott jag kan. Mvh. Urban |
|
|
Hej Jag tackar för erat engagemang,kul med folk som engagerar sig. Jag har kollat era länkar och snackat med olika firmor.Med tiden så löser sig allt.Har nu kommit till ett stadium,att nu hänger det inte så mycket på pengarna.Utan tjurskallen kommer fram,man vill så att säga lura systemet.Det ska bara gå att fixa på något sätt. Sen om man sparar en och annan krona,så är det en bonus.Lådan är icke riven ännu,har tyvärr inte tid den här veckan.Men efter nyår så sätter jag igång. Ubbe,toppen jag mailar. Hls Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.