AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
850

ang. val av försäkring

Sa
12
SalK
E46 328i -99
VW PASSAT 2,0TFSI TIPTR -07
Jag funderar på en 328 E46 för runt 100 000 - 130 000 kr och skulle behöva tips om försäkringsbolag...

Jag har testat på Salus Ansvar nu och fick mellan 52 000 och 22 000 kr i premie. Det ska dock tilläggas att jag är 23 år och har inga skadefria år (inte haft bilen skriven på mig tidigare). 52 000 kr i premie var på en M3 E36 och 22 000 kr var en 328 E46.

Jag kommer bo i Lysekil på västkusten. Jag kommer köra minst 2500 mil/år. I värsta fall får jag väl göra en "fuling" och skriva bilen på föräldrar, men det känns inte bra och det finns ju risker med det med. Vet inte om det blivit hårdare på detta...

Berätta vad ni har för försäkringar och vad ni betalar i premie på liknande bilar! Ge tips på försäkringsbolag osv! Tack!
Min 328 E46 har jag försäkrad hos Sockenbolagen, dock med maximal körsträcka på 1.000 mil/år. Är 25 år gammal, noll skadefria år, bor i mindre stad (Skövde). Detta kostar mig 6.001 kr/år. När jag ringde runt fick jag priser på allt från 6.000 kr till 20.000 kr.

Ring runt till alla försäkringsbolag du kan komma på och hör vad de kan erbjuda.

/// Erik
BM
80
BMW_525IA
BMW E60 525I
BMW X5 4.4
ett tips är att själv ringa till alla bolagen och kolla igenom deras villkor etc...priserna kan skilja sig väldigt mkt.

vad gäller skadefria år så får du detta genom att inte ha någon skada, ex: om du tog körkortet år 2000, och ej haft skada, då har du 5 skadefria år.

vissa bolag kräver även att man tecknar hemförsäkring vilket jag fick göra...oftast gällande motorstarka bilar och import.

hoppas detta hjälpte...
Sa
12
SalK
E46 328i -99
VW PASSAT 2,0TFSI TIPTR -07
Erik:

Tack för siffrorna! Tyvärr finns det väl ingen möjlighet för mig att komma ner i dina "drömbelopp" eftersom du troligtvis ligger över den "gyllene gränsen" mellan ungdomsdåre och fullt mogen bilist! För visst brukar det vara de som är under 25 som får leva med gigantiska försäkringsbelopp?

Aha det är så de skadefria åren räknas... *fick precis 5 skadefria år* Tack för info!

Fyll gärna på med mer exempel och tips! Även angående att skriva bilen på föräldrar osv. Tack på förhand!
SalK: Här kan du läsa lite om att skenförsäkra bilen på föräldrarna och hur försäkringsbolagen ser på saken. Det finns många fler liknande exempel på detta.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.