|
|
|
|---|---|
|
525 - 163 hk 530 - 193 hk I övrigt... Soppaförbrukning och annat? Några som vet? Tycker att 525 verkar ovanlig. Är den rent slö så det är därför eller är prisskillnaden så liten? E39 Touring - 97 | |
|
525 - 0,67 l/m 0-100 8,9s 530 - 0,71 l/m 0-100 7,8s Jag tror att 525d är biligare i försäkring, nån kg lättare o inte lika snabb... 530d tack! :) Grabber |
|
|
Hej! Skillnaden är inte så stor som man skulle kunna tro. JAvisst, 525d är ngt långsammare till 100km/h men prestandan är väldigt bra. segdragnings- och omkörningsegenskaperna är likaså bra. Har kört båda och håller på å fundera vilken av dom ska jag välja själv. Kanske blir 530 likaväl pga lite bättre prestanda (Om jag har förstått rätt så har dock iaf tidiga 530d mera problem med turbon och ev växellådan än vad 525d har haft-har snackat lite med taxichaffisar och hört rykten :o) ) MVH: Sakke |
|
| Jag har kört väldigt många mil i båda dessa bilar och måste hålla med DrSakke om att skillnaden inte är så stor som man först trodde. Jag hade 184hk 530da och den stora skillnaden som jag såg det var att 530d hade en något vassare spets på höga varv och att 3:e växeln ofta räckte till för omkörningar då man klarade ca 120km på den växeln vilken bara räckte till ca 105 km i 525da. Jag körde 13.000 mil i min 530d och den havererade en gång, totalstopp. Dom fixade dock detta på garantin. Min 525d körde jag närmare 30.000 mil med och den havererade insprutningspumpen på vid ca 18.000 mil om jag inte minns fel och det gick ett par pumpar på raken innan BMW Sverige vände sig till BMW Tyskland som givetvis löste problemet på 5 min. Byt ut allt, pump, tank, bränsleledningar, injektorer m.m. Dom tog dock detta på garantin då de klantat sig så många gånger. Efter detta gick den som en klocka. Vad gäller förbrukning så var skillnaden marginell här hemma i svenska farter, men på autobahn kunde man ligga på ganska rejält utan att förbrukningen stack iväg i 530d, den drog betydligt mindre än vad 525d gjorde i högt tempo. Som jag alltid säger, om du har möjlighet så ut och provkör båda bilarna. Men jag skulle väl kanske satsa på en 193hk 530d om jag vore dig, den första hade tydligen mycket problem vad jag hört. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.