AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.321

BMW 520'99 - elfel

Vi
12
Vinnyj
520i - 99
Köpte den i februari, har gått som en klocka.

Elfel 1. Från första dagen har jag haft glapp i Xenon höger. Men det visade sig inte vara glapp, om jag kör, stänger av motorn medan jag rullar och sen sätter på, så kickar den igång.

Elfel2. ABS, ASC och hastighetsmätaren fungerar inte vid ung. var 3:e start. Detta började förra veckan. Det positiva är att när hastighetsmätaren inte fungerar, så står km-mätaren still :-)

Har ni några idéer på vad som är fel?

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Svar, elfel 2:
Antagligen så har du fel på ABS-sensorn vänster bak. Har du otur kan det vara styrdonet för detta. Sensorn kostar ca 700:-, styrdonet ca 5800:-
och felsökning ca 400:-

Vid felsökningen kanske de kan se vad som orsakar elfel 1 också.

Lycka till!
Vi
12
Vinnyj
520i - 99
Håkan, kan stämma. Kollade just med BMW, de sa samma sak. De tar 1800 för sensorbytet (inkl. sensor), men kan bli 1000-1500 dyrare om det är rostigt omkring. Vad gäller Fel 1, inga konkreta svar från BMW.

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen!

Det finns en bra beskrivning i "mek-hjälpen" här på forumet.
Förstår inte att de kan ta extra betalt pga sin inkompetens.

Bytte givaren höger bak på min förra vintern. Visst satt den fast men det var en baggis om man bara är lite händig och följer beskrivningen.

Det krävs inte mycket kunnande så var inte rädd för att byta själv om du är säker på vilken sensor som är trasig.

//Håkan
Fel 1 har jag också på min E39 99. Det räcker att släcka och tända ljuset så fungerar det igen (oftast). det beror på den ena sidans styrenhet till Xenon. Den måste bytas och BMW tar bortåt 3500 för den. Jag har dock sett den billigare hos nfs vill jag minnas. Länk Man skall även kunna laga styrenheten genom att byta kondensatorer. Sök på forumet för mera info...
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Det är inte så enkelt som att batteriet är dåligt......Jag fick alla dessa felen när mitt batteri var dåligt.
Vi
12
Vinnyj
520i - 99
Bra fråga...Men kan det verkligen vara så simpelt? Speciellt med tanke på att förklaringen med ABS-givare har jag hört av minst 2 pers, och den verkar trovärdig. Ska nog iväg på fredag och kolla batteriet ialla fall, tack för tipset!

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Det är säkert inte så simpelt men det är ju lätt gjort att testa ladda batteriet över en natt.

Felet med att lampan inte tänds ibland hade morsan på sin e46:a, men sedan jag bytte tändmodulen förra veckan så fungerar den perfekt. Men e46 har separat tändmodul och styrdon, medan jag har för mig att e39 har detta i en enhet. Brukar finnas begagnade på börsen till skapliga priser...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.