AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.666

kollar bestikningen torkarna?

Ac
383
Acous
e21 318i -82
Ska besiktiga mycket snart och har fått höra att de är hårda med torkarna och att spolarvästkan sprutas på bra!! stämmer detta?
tacksam för svar
andlar
Det jag kan komma ihåg så kollar dom att torkarna ligger ann bra mot rutan och att spolningen funkar.

Mvh Andlar
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Jag kan faktiskt bekräfta att de kollar vindrutetorkare. En vän till mig åkte på det när han besiktigade för ca 2 veckor sen. Vindrute torkare vänster dålig rengöring, (tror jag att det stod) sen åkte han på bormsrör och spindelled.
Däremot missade her besiktnings man hål i tröskellådan.

/Ian
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Jag tror även det har lite med ålder på bilen att göra oxå! På nyare bilar förutsätter de nog att de fungerar och kollar mer på upphängning, lampor, däck mm. Torkarblad tar de säkert en kort titt på, men jag har aldrig varit med om att de har provat spolarvätskefunktionen på nyare bilar.

/Bo-Erik
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har fått nedslag på alltför dåliga torkarblad.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man utför samma kontroller på samtliga bilar. Vindrutespolarna och vindrutetorkarna ska fungera tillfredsställande. Spolarvätskan ska hamna på större delen av rutan, och torkarna ska torka rent hela siktfältet inom sin svepyta. Även torkarnas hastighet kontrolleras...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jesperado> Medelst stoppur? :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hangaround: Ja, faktiskt. Om man misstänker för låg svephastiget använder man tidtagning och räknar slagen...
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Tack för alla svar, jesperade verkar ha koll, om spolarvätska inte kan sprutas på ordentligt, får man beskitiga om senare eller blir det en sån att man får fixa det själv och inte behöver visa upp det?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har besiktigat utan spolarvätska ett par ggr utan problem (på sommaren). Då har teknikern nöjt sig med att höra ljudet från spolarpumpen. Så dom är inte helt oflexibla på SBP.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
På min E24 hade jag mycket dåligt sprut (typ rann ut litet vatten på huven), fick en etta, behövde inte komma tillbaka. Det dåliga sprutet berodde på ett veck på slangen, lätt åtgärdat. Men om du inte har nåt sprut alls, kanske det är värre.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Jesperado: Hur gör man då om man har regnsensor? :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Acous: Vindrutespolare ur funktion eller funktion bristfällig medför en villkorstvåa. Ingen efterkontroll krävs alltså, utan du får använda bilen som vanligt så fort du åtgärdat bristen.

J.Dredd: Det handlar nog inte så mycket om flexibilitet, på vilket sätt kan ljudet från pumpen rengöra rutan? Kravet är att vindrutespolarna spolar rutan så man kan torka den ren, inte att pumpen ska fungera.
Jag förstår hur du tänker, men att pumpen går är ingen garanti för att allt funkar som det ska förutsatt att man slår på spolarvätska. Och om bara spolarvätskan saknas, varför fyllde man inte på när den tog slut, eller i alla fall innan man körde iväg för att besikta bilen?

wendtan: Det är ingen skillnad, torkare och spolare kontrolleras precis som vanligt. Oavsett regnsensor så måste torkarna gå att starta när man önskar det...

Jeppe

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jesperado: I mitt fall så är beror det på rent slarv att det inte har funnits någon spolarvätska vid besiktningen. Det har varit sommar vid dessa tillfällen och då går det ju inte åt så mycket spolarvätska direkt. Teknikern har då uttalat nått i stil med: "ja pumpen går ju åtminstone" när han har gjort kontrollen och lämnat punkten utan anmärkning.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
J.Dredd: På sommaren när det går åt lite spolarvätska är det väl enklare att hålla behållaren påfylld? ;)
Då det är en anmärkning utan krav på efterkontroll ser jag inget problem med att få en "slarv-anmärkning", då får man skylla sig själv. Alternativt kan man låta kunden slå på lite vatten och se om det då fungerar. Att lämna det utan åtgärd bara för att man hör pumpen är olämpligt...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.