AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
894

Vad för Batteri kan jag använda!

le
234
leszek
BMW 535 -88
Hej på er gott folk. Hoppas ni haft en bra (och säker) Jul!

Har kollat på forumet på "Batteri" inläggen och fått lite info. Men jag har fortfarande lite frågor.

1. Min 3,5 -88 har en generator på 90A, förra ägaren snålade på Batteriet när han bytte och köpte batteri på Biltema samt med bara futtiga 63Ah. Jag kan alltså köra med stereon i 10 minuter med motorn avstängd sedan är batteriet dött. (OBS! 1 år gammalt!). FRÅGA: Kan jag sätta dit ett 100-120 Ah VARTA då min gen. bara ligger på 90A

2. Kan jag koppla in ett OPTIMA YELLOW TOP Batteri???

3. Kan jag installera ett extra batteri och på något sätt få det att också laddas via generatorn???

MVH L. GOD JUL BMW-TOKAR!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Svar JA, på alla tre frågorna.

Dr Tinnitus
le
234
leszek
BMW 535 -88
Tack för det snabba svaret Dr Tinnitus - men hur ska jag koppla batterierna om jag vill ha ett extra batteri??
Amethyst
Du kan koppla ett extra batteri till stereon så det laddas av generatorn, men tar det slut vid lyssning så har du det andra kvar till bilen. Behövs ett relä på det antal Ah som extra batteriet är på. Kostade typ 200:- när jag skulle köpa.

BOOM BOOM BASS
Amethyst
Annars kopplar du bara plus till plus och jordar i karossen med det extra batteriet skillnaden blir bara ett relä mellan dem på pluskabeln.

BOOM BOOM BASS
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag hade ett batteri på typ 75Ah i min när den började dö alltöf ofta, ibland över en kall natt...
Då bytte jag till 90Ah VARTA (de över 100Ah hade annan storlek) och sen dess har jag alltid ström så det räcker både till stereon och dimljusen...:) Ett fräsch batteri av bra kvalité gör stor skillnad faktiskt...

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hej!
Chaffis på vinter effarenheter! 90A = ca 100Ah! Ju mer Ah desto längre håller den men laddas längre oxå!

Mvh Grabber

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Gällande fråga 1 så visst kan du sätta i ett batteri på fler Ah(Ampere timmar) än antal A(Ampere) du har på din generator.
Det går ju utmärkt att ladda t.ex. ett 90Ah batteri med en 20A laddare. Det är bara det att det tar längre tid.
I verkligheten så lämnar inte din generator på 90A full effekt särskilt länge utan det är bara en 'push' i början för att få igång laddningen sedan sjunker laddeffekten ju mer batteriet blir laddat.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
le
234
leszek
BMW 535 -88
Varför skall det sitta ett relä mellan pluskabeln mellan batterierna som Amethyst skriver???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.