AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.850

Byte av inredning. Vad tänka på? E36

Nu är det dags att byta inredning på cabben.
Vad skall man tänka på?
Jag har airbag på förarsidan.
Ej elstolar. Dock värme.
E36 Cab.
MVH / Johan!
Bytte på min Sedan i somras. (Sportstolar,baksäte + dörrsidorna)

Det ända som va lite jävligt va att få skenorna på framstolarna helt raka så de passade i bultarna i golvet. Ett hack på skenorna så sitter stolen jävligt snett. Sen kan du behöva en gäng plastpluggar som håller fast dörrsidorna men det är ju bara att plocka av de som ser friska ut. Har du nån sensor matta i den nya stolen? Fanns det i den gamla så måste du åka och koda om Airbagen hos en BMW verkstad.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Inte så värst mycket att tänka om du ska byta till en org. Cabbe inredning. Jag bytte själv min inr. för ett år sedan i min 328:a Coupé och det va inga problem. Passade då oxå på att konvertera till elstolar oxå ;). I stort sett bara att koppla bort batteriet, vänta en stund och sen sätta igång.

Har du ingen airbag på passagerarsidan så behöver du ej tänka på någon sensormatt el. dyligt som Dubilidu nämner. Men ska du även byta dörrsidorna så är det precis som Dubilidu säger - köp ett gäng nya plastclips.

Att du behöver åka till BMW för att koda om Airbagen förstår jag ej varför man skulle behöva. Se bara till att inte lägga till ström till bilen förens du är helt klar med din nya förarstol.

Lycka till.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Okej. Jag har 2 airbags. Ska ej byta dörrsidor.
Så jag börjar med att koppla ur batteriet.
Tack på förhand. Skriver lite mer med operatioens gång =)
/Johan
Ji
2.380
Jimmyboy

Oki, har du airbag på passagerarsidan så måste du kolla om den nya inredningen har en sensormatta i passagerarstolen. Har den ej det får du flytta över din gamla. Denna lilla operation är lätt bara man är försiktigt med "mattan". Fick själv utföra den när jag bytte min inr. Du tar alltså bort sittdynan från stolen och där under ligger sensormattan smått limmad. För att få av sitt dynan måste du knäcka två plastkilar som sitter i bakkant av sittdynan, en på vardera sida. Nya kostar några kronor på BMW.

Mvh Jimmy

Fan vad okul........Vad händer om jag inte flyttar över sensorplattan?
Ji
2.380
Jimmyboy

Nä men det är inga problem alls om du är försiktig med sensormattan. Det tar ca 15 min och är inga svårigheter alls. När du väl sitter där med stolarna å ser du direkt hur det ser ut.

Om du inte har någon sensormatta i den nya stolen så kommer bilen att checka av airbagsystemet och då upptäcka att det är intakt och tänder upp airbaglampan i instrumenthuset. Men rent säkerhetsmässigt så är det ingen fara. Det ända som händer är att även din passagerarairbag kommer att lösa ut vid en ev. krok. Sensormattan är ju "endast" till för att känna av om du har en passagerare eller inte.

Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.