AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.792

Fortkörning i Norge

Or
19
Orri
320 Touring -01
Tjena,

Finns det någon som har erfarenhet av vad som händer då man åkt fast för fortkörning i Norge?

Hade oturen att fastna i en kamera på väg till Oslo för någon månad sedan och har sedan blivit uppmanad att kontakta polisen i Sverige. Jag har hört talas om att böter från exv Norge inte följs upp - kan detta stämma? Finns det någon som har några goda råd??

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Kompisen blev plåtad i Norge för fortkörning, i hans fall så ringde trafikpolisen i Sverige upp honom och undrade om han varit i Norge och kört bil.Han erkände och fick böta någon tusenlapp, kom inte ihåg exakt hur mycket för det var inte någon stor överträdelse av hastigheten.

mvh
Wa
36
Wallman
540ia-93
Hej,
När det gäller fortkörning är norrmännen stenhårda. Betalas inte böterna omvandlas straffet till fängelse på mellan 5-10 dagar (beroende på böternas storlek) som sedan flyttas över till Sverige. Kör man riktigt mycket för fort blir det fängelse direkt. Så mitt råd är att betala böterna direkt för att slippa kontakt med Kriminalvården. Jag har sett en kamerabild, i och för sig från Danmark, och den var väldigt tydlig och det gick utmärkt att se vem som körde bilen.
mvh
Uffe
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Wallman har helt rätt. Betalar du inte blir det en så kallad bötesomvandling som tydligen finns i norska systemet. Du får då sitta av dagar här i Sverige. Kanske inte helt bra att ha i historiken vid eventuell framtida fortkörning i Sverige, om du ska söka jobb och så vidare.

Sex på alla fyra, roligast så!
||
34
|| jensa ||
120d M-Sport -07
blev fotad för ca två år sedan, körde 12 km/h för fort på en 80-väg. Tog säkert 7-8 månader sen ringde de från polisen i sthlm och frågade....erkände direkt på tfn. Fick en räkning efter ett par veckor på 1800 NOK.
Hade jag inte rkänt på tfn sade polisen att de då skickat fotot till närmsta polisstation och att jag då blivit tvungen att åka dit för idetifiering....så jag antar att även om jag nekat på telefon hade jag ändå åkt dit på det.
Man kan också välja att sitta i finkan istället för att betala boten, om man nu ser det som en merit...

|| jensa ||
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Vet inte om man ska uppmana folk till att vara jobbiga medborgare?
Men så länge folk betalar sin bot utan besvär så lär det bli fler & fler kamror som drar in pengar till statskassan.
Skulle alla i stället bestrida & ta det till tingsrätten så fick vi färre & färre kamror..
Liten tanke bara ;)

Z MMM Coupe
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Anders Olsson> Det var nog bland det dummaste jag hört. Vem tror du betalar rättegångskostnaderna??? Jo jag med mina skattepengar, bara för att du inte kan hålla hastigheten??? Ja såvida du inte förlorar då såklart, vilket jag hoppas att du skulle göra varje gång med den attityden du har. Fast du kanske skämtar?

*BAWORAK*
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vilka fina medaljer du har SvanteE...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
???

*BAWORAK*
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är väl bara att maskera skyltarna/ta bort dem eller vad som helst så slipper man betala böter!, gäller även i Norge, vad kan maskering avsaknad av nummerplåt kosta i böter där? säkerligen mindre än att torska på fortkörning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.