|
|
|
|---|---|
Urbanblå |
Hej alla BMW-kunniga! När jag åkte till jobbat i fredags så började bilen att vibrera en aning. När jag kom fram så rök det om höger framhjul och luktade apa. Fälgen var varm och jag förstår att det måste vara något bromsproblem men vad orsakade det? När jag åkte hem på kvällen hände ingenting. Jag hoppas att det finns någon vänlig själ därute som vill hjälpa mig. Tack på förhand/ Urban |
|
Förmodligen är det ditt högra bromsok som spökar. Prova att putta bilen för hand med allt avstängt. Orkar men inte det så ligger ditt ok och trycker mot skivan. Bara att renovera elle byta. Mvh. Micke Olsson |
|
|
..eller lyft bilen med domkraft och försök snurra hjulet för hand. går det inte - passa på att lyfta bort hjulet och starta meka. Det kan vara belägget som ligger emot, då kan du prova ta en mejsel och trycka ut belägget och försöka motionera det. Dvs lossa med mejsel (lilla hävmetdoden), sen bromsa, ser du då att belägget fastnar (dvs inte skjuter ifrån skivan) - fortsätt. |
|
| Det kan ju faktiskt vara ett hjullager som har skurit också. | |
| Om det var hjullagret så skulle problemet fortsatt och märkts på hemvägen - antar jag? | |
|
hmm, renovera eller byta? jo det är ju billigt att göra så så fort nått krånglar... själv nrukar jag smörja upp saker som inte funkar, ta botr bromsklotsarna, och tryck in kolvarna, sen pumpar du upp trycket igen, helst med klotsarna fastsatta annars kan kolvarna ramla ut.. lättast om man är 2, så kan en sitta med polygrip, och en i bilen... håller man på så lite fram och tillbaka så brukar det bli jättebra sen. om inte kolven är helt rostig vill säga... sen vet jag itne hur bromsarna ser ut, men om det är glidok, och itne kolvar båda sidor, så smörj upp så det glider lätt med... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Urbanblå |
Tack alla som svarat! Jag ska följa era råd uch undersöka bromsarna till helgen! |
| Det kan även vara bromsslangen som har gett upp, det märker man lätt. Om du kan pumpa ut kolven lätt men inte trycka in den igen.. lossar man luftnippeln och kolven löper lätt inåt igen, så är det slangen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.