|
|
|
|---|---|
|
Jag försöker med en ny tråd få fram forumets åsikter ang. Steptronic lådan i E46. Ris och ros ang. den! Körglädje, smidighet, vinter, problem, fel, kostnad osv. är sådant jag funderar över. Jag funderar på en E46 och försöker bedömma vilken av lådorna (SMG, Steptronic och manuell) jag ska ha. Tacksam för hjälp! | |
|
Tycker Steptronic är perfekt i min bil om man bor i storstad och sitter mycket i köer osv. Har inte haft några som helst problem med den heller. Men vill man köra "sportigare" kanske en manuell el. SMG känns bättre framförallt i en motorstark bil. Du får väl åka till BMW och känna på alla tre. |
|
|
Tja.. provkörde E46 328 steptronic igår.. jag störde mig väldigt mkt på att om jag t.ex. körde i 3:an på låga varv, och tryckte ner plattan i mattan, så använder den kickdown, och la ner i 2:an... växellådan ska inte lägga sig i... vill jag segdra i 3:an... vilket förövrigt är alldeles tillräckligt tryck, ska den inte lägga sig i alls... kommer inte köpa steptronic, usch o fy... |
|
|
bejamin>Vill du segdra så får du lägga över lådan i sportläget då du "låser" växlarna, tror alla automatlådor hade växlat ner i din beskriving eftersom de försöker vara så effektiva som möjligt, steptroniclådan är adaptiv det vill säga att den anpassar sig efter förarens körsätt efter några mil. Har själv ägt en steptronic Bmw och funktionen har varit klockren. mvh |
|
|
Tricket är väl att inte trycka gasen i botten, så man aldrig kommer ner till kickdown läget. Den ger "fullgas" redan strax innan. Upplevde det så i den 330ia som jag spenderade några mil i. |
|
| Som nybliven ägare av en 320i touring steptronic så kan jag rapportera att den lådan är suverän. Den är adaptiv så det tog några mil innan den lärde sig så nu växlar den inte ner i tid och otid. | |
| Dock är det bränsleekonomiskt sämre att segdra än att växla ner och accelerera under en kortare sträcka. | |
|
Steptroniclådan passar perfekt ihop med min dieselmotor. Det är sanslöst vad snabbt man blir beroende av automat. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
alltså det var i steptronic-läge när jag gjorde det, men du menade kanske att det finns en annan inställning för lådan, isf missade jag det... jag hade dragit växelspaken till vänster och lagt i 3:an, trodde inte att den då skulle lägga sig i, trots att man använda kickdown... överhuvudtaget kickdown"knappen" verkar vara en onödig uppfinning... hela tanken med en steptronic jämfört med automat är ju att kunna bestämma växel, och om jag då t.ex. kör och sladdar i en sväng på låga varv i 2:an och råkar gasa lite för hårt(kickdown), så växlar den alltså ner till ettan och gör sladden våldsam och kanske t.o.m. så man tappar kontrollen eftersom man absolut inte räknat med växelbyte i det läget.... verkar inte så smart... menmen... jag diggar automat i andra fall... det är riktigt skönt... men steptronic... nja... man luras att tro att det är nåt det inte är, så i mina ögon stör det bara mer än det ger glädje, bättre med ren automat isf... |
|
|
Hejsan! Benjamin. Om jag inte minns helt fel så sitter det en gyrosensor i steptroniclådan som känner av om du befinner dig i en kurva och INTE växlar ner/upp då. Har själv steptroniclåda i min E46:a och visst saknar man manuell i vissa situationer som vid mer forcerad körning, men annars så är steptroniclådan ett under av smidighet framförallt i stadstrafik. Jag använder mig exvis av det sk "Manuella" växlingsfunktionen vid omkörningar. För spaken till vänster, växlar ner lådan ett steg, gasar på och vips så har man gjort en säker och effektiv omkörning. Jag kan tänka mig att steptronic-lådan passar ännu bättre i en diesel då den arbetar ihop med dieselns fina och fördelaktiga vridmomentkurva. Personligen så var jag inte mycket för automat innan jag testade steptroniclådan men nu är man ju såld ;) , och lär man sig att använda den på rätt sätt så är den helt underbar att hantera. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
- På samma sätt som klimat,sportstolar mm är ett krav vid bilköp är nu för mig även automat ett stort + vid bilbyte. - Har Steptronic i min senaste 330ci och är väldigt nöjd med den kombinationen. |
|
|
Som jag sagt tidigare.. Steptronicen funkar utmärkt i dieseln som ju har ganska litet register (Maxvarv ~ 5000RPM och maxvrid vid 2000RPM). Framförallt just funktionen med att lådan själv motorbromsar i långa nerförsbackar om man lägger den i sportläget. Personligen använder jag bara den manuella växling för uppväxling, då dieseln´s vrid gör att man vill växla upp tidigare. Men jag har också blivit lite överaskad av nerväxling vid kraftigt pådrag då man valt manuellt läge. Kanske kan man få detta omprogrammerat hos BMW. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.