AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.331

Startmotorproblem 750 e-32!

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!
Körde en runda idag(kallt och snöigt väder)parkerade bilen och gick för att handla...kom tillbaka och får inte igång bilen.
Låter som att startmotorn slår till drevet, men den går inte runt...
tar fram en 27mm nyckel och drar runt vevaxeln på fläkten, ett tydligt klickande hörs, som om drevet går tillbaka från svänghjulet. vad gör jag? batteriet verkar ok. men när jag vrider startnyckeln helt så är det som startmotorn tar all ström, men utan att rotera...Hjälp!!

Paap Reeder
... precis så kan det ibland bli med min när jag kör starten via diagnosuttaget. Så har jag fått göra nu i samband med mina kompprov och leakdowntester.

När starten inte "tänder" via diagnosuttaget får jag göra en "nyckelkörning". När jag kört via diagnosuttaget så hör man drevet rassla precis som du beskriver om man vrider på "bulten där fram".

Min fundering är att den vid körning via diagnosuttaget ibland får för litet ström till solenoiden så att det bara knäpper litet.
Frågan är då varför sådant även händer via nyckeln i ditt fall???

Klart är att solenoiden får för litet ström för att dra fullt ut.
Har inte bilen framför mig just nu - men finns det inte en dosa framme vid hö torpedvägg där iaf +-kabeln till starten finns och jag har för mig att även solenoidstyrningskabeln - en litet klenare tåt - finns där bredvid.
Isf skulle man kunna "lägga kräm" direkt på den tråden.

MVH /// Paap R

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!

Ska försöka hitta det du beskriver och testa om det funkar..
Jättetack så länge! Hör av mig när nåt händer..

Mvh/Robban

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Det är trist att det är så svårt att komma åt startmotorn, en fet smäll kanske hade hjälpt? :-))

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter absolut som att det skulle saknas ström, startmotorn kräver rejält med kräm för att orka dra runt motorn.
Det är ett klassiskt problem med en gammal 750, man kör en kortare bit i kall väderlek, sedan finns det inte nog med ström att starta bilen igen. Dålig laddning/batterikapacitet i kombination med extremt många strömslukande funktioner bäddar för den typen av problem.

Börja med att ladda batteriet ordentligt eller starta med starthjälp...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Har laddat batteriet 16 timmar plus testat med startkablar,så det finns ström... men det bara klingar till i starten utan att det går runt...
Det verkar som jag måste riva ner hela skiten för att kolla...FAN! Det är riktigt jobbigt!

Paap Reeder
Goosen! ... vänta. Det kan inte var så att starten lägger av helt plötsligt om den inte "varnat" innan.... däremot kan batteriet göra det!

Tror helt på Jesperados teori. Har du ett batteri där en eller flera celler är nära döden så fungerar batteriet helt OK tills du vill ta ut 120 Amp. Då blir det kortis i cellen.
Precs som en åldring på ålderdomshemmet. Att dricka kaffe till dragspelsmusik går bra men skulle man behöva spänna på skidorna och dra ut i milspåret .... "börjar det hända saker".... och det hjälper då inte att låta en annan åldrig kompis från servicehuset åka bredvid eller låta den unga sjuksköterskan åka före ...

Jag anslöt ett gammalt båtbatteri + ett gammalt biltema dito parallellt till mitt original batteri på V12:an och .... inte f*n gick den igång för det ... cellen som var kortsluten i originalbatteriet sög ut all must.

Åkte till Tudor och fick svart på vitt.

Anslut en voltmätare till den omtalade anslutningspunkten framme vid hö torped samt försök "köra med starten". Vilken spänning har du?

MVH /// Paap R
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej Paap R

Liten fråga bara...är lite osäker vilka kablar som går till starten, vågar inte chansa och kräma på ström på vilken kabel som helst.
Det är ju så j-vla svårt att se ngt uppifrån motorrummet.

Fler tips nån?

Mvh/Robban

Paap Reeder
... kan tyvärr inte hjälpa dig för tillfället eftersom jag inte är nära bilen och kan se efter.

MVH /// Paap R
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Tack ändå :-))

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!

Startmotorn är trasig och måste bytas ut...några frågor ang det:

Räcker det att ta bort "byxrören" och värmeskyddet runt starten för att få loss
den? Nån som har erfarenhet och kanske några bra tips?

Tacksam för svar..

Mvh/Robban

Paap Reeder
Hej!

Ett av byxrören måste bort. Minns inte vilket av dom. Sannolikt det bakre.
Värmeskyddet är en baggis.
Övre bulten som håller starten ... sitter trångt.

Startmotorn innehåller som sagt en planetväxel.
Antingen har den lagt av eller så är det lagret i bakre gaveln som pga värme från byxröret lagt av!

MVH /// Paap R
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Tack så mkt!

Ska byta den på fredag, vi får se hur det går:-)) Jag hör av mig.

Mvh/Robban

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!

Var nere på returbilen i Malmö igår (självplock) och hämtade en startmotor.
Jag ska byta den nu på lördagmorgon, har lånat en bra verkstad med lyft.
Hur som helst, vi plockade bort den på ett nytt sätt som jag tyckte var
smidigt:

Lossade dem 2 bultarna från det inre grenröret till byxröret, lossade bultarna till grenröret, tog bort det, bort med värmeskyddet runt starten, lossa anslutningarna, lossa undre och övre bultarna till starten...vips! 1 styck startmotor i handen:-)))

Tog ca 60min att göra, och slapp riva ner byxrören.
Nu ska vi se om det går lika smidigt på lördag...

/Robban

go
65
goosen
523 -97
750 -88
P.s
Glömde säga att starten kostade 250kr(fan va dyrt det har blivit:-)

Paap Reeder
... goosen!
Kolla bakre lagret i gaveln innan du monterar.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... satt det byxrör med flexiflänsar på mitten på din?

MVH /// Paap R
go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!

Har kollat motorn, och den är ok! Ja, det satt flexiflänsar på byxrören...

Mvh/Robban

Paap Reeder
... undras varför det inte sitter sådana på min??
Det är en -91:a tillverkad i mars.

MVH /// Paap R
go
65
goosen
523 -97
750 -88
...ja det kan man undra..

Hur som helst var det ett smidigt sätt att komma åt starten.

Mvh/Robban
Paap Reeder
Varför flexirör på byxrören??

Som jag tidigare skrivit så sitter det inte sådana på min -91:a (import -96) och den är orörd när det gäller byxrören vad jag kunnat förstå.

Skall nu lyfta topparna och har återigen funderat över detta.

Ett stort krux med HC på dessa M70 är ju att det uppstår läckage just vid byxrörsanslutningen till kattarna.
Genom att använda flexirör kan packningsytorna lättare anpassas mot varandra på bästa sätt jmf med mina stela rör.

Tror ni på detta?

Jag har även flexirör och kommer nog att montera dom istf mina stela.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.