AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.824

Hur köper man en ny BMW i Sverige?

Ska nu köpa en ny BMW (X3) och undrar hur man får ett rimligt pris?

Har tidigare bara köpt bil i USA där alla bilhandlare försökte lura en. Det som gällde där var att man tog reda på "invoice" priset dvs ungefär vad bilhandlaren betalat för bilen och lade sedan på ca 500 - 1000 dollar. Sen åkte man runt eller mailde dem och kollade vilken av BMW handlarna i området som först gick med på affären. Det fanns så många handlare att det oftast inte tog speciellt lång tid. (Enkel affär för dem och de tjänade ändå en del pengar)

I Sverige verkar det fungera lite annorlunda?
Jag bor i Stockholm och ska leasa en bil genom jobbet och har hört om BMW business där de erbjuder lite bättre priser på vissa fast modeller, har också hört att man "som standard" får 12% rabatt som företagskund samt att man därefter kan förhandla till sig 4 - 8% till. Nån som vet vad det bästa sättet är?

(jag vill givevis att BMW handlaren också ska tjäna pengar bara inte för mycket) :)

Tack för hjälpen
Man knallar in med mössan i handen och hoppas på att någon säljare har tid att ta ner fötterna från skrivbordet och undviker att spilla ut sin capucchino medans han gestikulerande maler ut sitt sedvanliga säljmantra via telefonen. Sedermera efter att ha jagat fatt i någon säljare med akut flackande blick så lyssnar man på en massa lögner om bilen och dess utrustning, samt att det är omöjligt att sälja bilen till ett billigare pris än vad du visste att du kunde få den innan du tittade in hos handlaren. Tills slut så är ditt tålamod slut, och du plitar ner din John Hancock på papperslappen och skyndar ut i saltgloppen med ett leveranslöfte tre månader fram i tiden... ;)

Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Rabatten diskuteras i tråden som Udo länkar till så den kommenterar jag inte. Håller med Powermac om vissa säljare, framförallt i Sthlm, men har personligen uppfattat de i Danderyd som de bättre i 08-området. Solna är lite bättre än Segeltorp.. men det är förstås min personliga åsikt.

Ha en fin..
T
Danderyd har åtminstone en riktigt dålig säljare, vid förfrågan på 325i E90, så räckte intresset för en inledande konversation, när vi sedan kom in på provkörning, så försvann han för att fika med en barnfamilj, i stället för att åka på en provtur, det hade ju räckt med att lämna ut nycklarna, även om jag föredrar att säljaren åker med och berättar om bilen, då hade jag nämnt att jag kört en 330i E90 i Tyskland redan, men undrade om effekten räckte i 325, när säljarna har så lite intresse, så känner inte jag att jag vill lägga några pengar på bilbyte i Sverige, då köper jag hellre i Tyskland, där har dom mera hyfs, synd att det inte är lönsamt att köpa sin nya BMW där.

Mvh Stephan
HAHA, tvärtom mot hur det var i USA. Där blev man anfallen av fem olika säljare innan man hunnit in i bilhallen. Deras favorit fråga var också alltid "Hur mycket vill du betala per månad" Det spelade ingen roll vad man sa de lyckades alltid se till att du fick den bil du ville ha till en "låg" månadskostnad. Tills du såg att restvärdet var 90% eller att tillägg, skatter och avgifter var 100t som skulle betalas direkt...

Kolla in den här tråden:
Länk

Om man kollar här står det

PowerMac du skrev:

"BMW ger 12% rabatt till företag. Det räcker med vanlig enskild firma."

Stämmer det fortfarande?

En annan person skriver:

"Lite klargörande kring företagsrabbat av bmw. Som företag får du uppge ungefär hur många bilar du kommer köpa inom en viss tidsram. Berende på hur många bilar som kommer att inhandlas får man en rabatt på ca 8-12%. Dessa 8-12% står inte den lokala handlaren för utan han köper in bilen av bmw till det lägre priset och sedan kan man pruta den vanliga rabatten av sin lokala handlare utöver företagsrabatten. "Företagsrabatten" drabbar alltså inte den lokala handlaren utan han kan ge sin vanliga rabatt utöver denna "företagsrabatt"

Exakt hur många bilar det är på hur många år kommer jag inte ihåg. Vet att vi har 10% och en kompis som jobbar på ett större företag har 12% "

Och en tredje skriver att man får 10% om man är med här:
Länk

Nån som vet vad som gäller? Enligt den andra killen här verkar det ju som att man kan få upp emot 15%

De andra verkar antyda 10%

Tacksam för svar.
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Den som tror att Bmw återförsäljare kan lämmna 10-15% rabatt hur som helst. Vad tror ni de finns för marginaler? 8% till företag är det sen ska det inte gå att få mer rabatt.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kring 10-11% är inte alls ovanligt i ett ramavtal hos BMW det vet jag. Mer än så är nog svårt dock.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ni får hålla isär BMW Sverige och de olika ÅF, dvs det är två parter som kan ge rabatt. Se tidigare inlägg.

___
//Ulf
Njuren
Ingen som har jobbat som bilförsjäljare eller ngn som vet hur det fungerar med löner/bonusar?

BMW - i nöd och lust?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
10% har jag. Sedan kan man kanske knycka enstaka extra procent av handlarn.

//Player
Jirar
Ofta är det så att t.ex BMW i Solna har ett företag som har 11% rabatt, det är en affär som inte är direkt lönsam för BMW Solna, men man har nästan alltid stödpengar från BMW Sverige på bilen för att affären skall ge en vinst på bilen.
I vissa fall så måste företaget plocka ut om man t.ex har avtalat om att plocka ut 5 bilar/år innan dessa stödpengar betalas ut.
Privatpersoner brukar därför nästan alltid i bästa fall få ca 6-8% rabatt på en ny bil.
Självklart så finns det alltid nån här som minsann fick 18% på bilen o gratis vinterdäck mm, men rent generellt så brukar rabattsatsen ligga där någonstans.
Finns alltså ingen bestämd rabatt för företag, utan mycket hänger ju på vad det är för företag samt hur många bilar det handlar om.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag fick 8 % rabatt när jag beställde ny bil i går, ett rent privatköp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.