|
|
|
|---|---|
|
Fadern har beställt en ny X3 3,0d med magnesiumblock och tydligen så finns det ännu inga motorvärmare till dem... Är det någon annan som haft liknande problem och hur lång tid har det gått att få det fixat? Hur gjorde dom? Inga slangvärmare hoppas jag för det säger BMW att det ej skall vara. Har hört att detta gäller alla nya BMW med magnesiumblock. X3:an står färdig och klar hos handlaren och han vill ju självfallet hämta ut den så snart som möjligt, men det går ju inte utan motorvärmare i Norrland... Har föreslagit att det är OK ifall dom ersätter med en dieselvärmare som jag förstått finns, men är dyrare. Någon annan som förhandlat fram något alternativ? | |
|
på toyota finns det en platta som man skruvar fast på oljetråget och värmer hela motorn, vet ej om det finns till bmw men nå duger en slangvärmare annars, herregud det är ju en ny diesel så nå ska den gå igång i minus 30 utan problem. men en dieselvärmare är att föredra om ni kan förhandla fram det. |
|
| Kanske den klarar att gå igång, men hur nyttigt för motorn är det med ständiga kallstarter i minus 30? Enligt vad handlaren säger så är det enligt BMW extremt viktigt hur motorvärmaren monteras för nya magnesiumblocken. Det är till och med skillnad på samma motor i olika modeller hur det görs och med slangvärmare gäller inga garantier längre... | |
|
Det tar kanske nåt år eller fler innan det kommer motorvärmare till bilar med magnesiumblock. Ring och kolla upp med defa så får du vettigt svar. MvH Bmw 4-ever |
|
| Enligt handlaren så skyller BMW på Defa och Defa på BMW. BMW säger att dom gav motorer till Defa att utveckla på för redan ett halvår sedan. Handlaren här i Norrland är inte direkt glad då 100% av bilarna här har motorvärmare... Klantigt, oavsett vems fel det är. | |
|
Tycker att detta tyvärr inte är speciellt ovanligt att BMW har dåliga lösningar på mv till en början på en serie...E39:an hade liknande bekymmer med att hitta en lösning på värmare som fungerade(enligt min erf. iaf) Farsan hade problem med sin E39(523i-97) som levererades dec.-96, först med någon form av slangvärmare som BMW monterade(läckte+passade dåligt),sedan så blev det en annan typ av värmare(platta mot blocket har jag för mig)som visserligen "fungerar" vad jag vet men motorn blir iaf inte lika varm som på mina bilar som har blockvärmare tycker jag.. Trist dock att samma problematik verkar uppstå igen :( Mvh Janne. |
|
| Jag har värmare i min 325 E90 iaf. Monterades i november. | |
|
fick min motorvärmare monterad i början av december, har en 525:a med nya motorn. || jensa || |
|
|
Kolla Länk Titta på Warm-Up og "find you engine heater" Gå inn på pdf-filen och kolla. Dom flesta nye elementen tyckas monterast på utsidan av motorn. -- "Trying is the first step towards failure" (H. Simpson) |
|
| Fortfarande ingen värmare. Bilen har stått 4 veckor hos handlaren nu och det är 10 veckor sedan kontraktsdatum... | |
|
När jag beställde min 130i så sa handlaren att det inte fanns någon motorvärmare att montera, eftersom det var den nya 6'an, men dan innan jag skulle hämta den fick dom in en mv från defa. Så varför defa inte skulle kunna få fram en variant till din fars bil är för mig obegripligt. Tragiskt att det kan bli så... PS. Det va ett tag sen du skrev sist, har det hänt nått efter det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.