|
|
|
|---|---|
|
Vad skiljer dessa motorer åt? ser enligt modellguiden att det är 4hk som skiljer. Tänker på om 318is motordelar så som kammar osv passar i e36? sitter det m42 i e36 oxå?' Tck på förhand Victor Bergman, Linkoping World Of Wheels BVS, västerås | |
| sitter m40 i 318is e30 113hk sitter m42 16 ventilaren 140hk i 318is e36 | |
|
318is e30 årsmodell 1990 och uppåt har oxå 16v är det samma motor då alltså? Victor Bergman, Linkoping World Of Wheels BVS, västerås |
|
|
Det är samma motor. Från och med 96 så kunde man få M44 i sin E36 318is. |
|
|
Det är samma grundmotor men flera saker skiljer, bla insug, kammar (vet ej värdena men olika art nr iaf), bröstkåpan, trigger/remhjul, tråg etc --- /Micke |
|
|
"steffoboy" har inte riktigt klart för sig... Det är skillnad på 318iS (OBS: stort "S") och 318is. Den senare har 16v-motor (M42) och introducerades 1990. "steffoboy" själv har följaktligen inte en 318is, utan en 318iS, med M40 (8v) Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Ovanstående inlägg gäller E30. Vad som skiljer M42 i E30 från M42 i E36 vet jag emellertid inte. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Kom på en sak till som är skillnad mellan M42 E30 och E36 och det är pilotlagret. Om jag minns rätt så är det större på M42 från E36 och ska man stoppa i en motor från en E36 i E30 så måste det bytas också. (Pilotlagret sitter instoppat i vevaxeln för att lagra ingående axeln i växellådan) --- /Micke |
|
| jaha där ser man så m42 fanns i e30 med då har dom alltså byt 1,8liters motorn 3 gånger | |
|
Glöm inte m44 ;) Ingen E30 318is ägare som har kvar modellbeteckningen på bakluckan som orkar mäta positioneringen på dito? |
|
|
"Ingen E30 318is ägare som har kvar modellbeteckningen på bakluckan som orkar mäta positioneringen på dito? " Joda, jeg har. skal få gjort det når jeg kommer fra arbeid så du får plassert det :) |
|
| Tomter guttn< Det vore superschysst om du kunde göra det! | |
|
Har någon provat om M42 (E30 318is) toppen passar på M42B18 (E36 318is) motorn? Tittar jag i BMW ETK så har dom ej samma art nr, men ser likadana ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.