|
|
|
|---|---|
|
Har fått tid för registreringsbesiktning (importerad alltså) av min nya BMW nu på torsdag och undrar om man ska hänga på sommarhjulen (18 tums) istället för vinterhjulen (17 tums) som sitter på nu?? Om man låter 17-tummarna sitta på under reg.bes så blir ju bilen reggad med dessa, och de kommer stå noterade i reg.beviset.... Hur ska jag göra??? ___ Slippa-bli-blåst-guiden för dummies: Länk | |
|
Grattis till bilen !! Kolla bara upp så bilen är helbilsgodkänd med 18" annars kan det bli problem vid regbes om besiktningspersonalen är kinkig.. Hade en lång (och hetsig) diskussion med min "besiktningsgubbe" innan han ville godkänna mina 19" hjul.. Mvh Jimmy |
|
|
Rolex: Lite OT, men jag hoppas att allt det som står i din "Slippa-bli-blåst-guiden för dummies" inte har hänt dig i verkligheten? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Är det en E46:a så är den typad samt helbilsgodkänd med några olika 17" dimensioner samt en 18" dimension. Då skall det inte spela någon roll vad du reg besiktigar med. ( är det mindre motor än 330 så kan den var typad med 15" samt 16" med) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Wendtan har helt rätt. :) Det ska inte vålla dig några bekymmer om du regbesiktar med 17-tummarna. | |
|
wendtan: Stämmer ju själv klart som du säger, alltså att den är typad med olika 17/18-tums men när det sitter 17" på bilen vid reg.bes så kommer väl endast denna dimension att finnas noterad på det svenska reg.beviset?? Att bilen skulle vara helbildgodkänd med 18" finns ju inte noterat någonstans sedan eller? Men det kanske inte spelar någon roll?? J.Dredd: Hehe, jag är faktiskt förskonad från att ha hamnat i dessa tråkiga situationer... Är själv en person som "tar det säkra före det osäkra" osv, så för mig har det aldrig varit ens när att jag skulle bli blåst. Brukar oftast själv köpa bilen direkt i Tyskland och slipper då åtminstonde de svenska skojarna i alla fall... Själv scenariot som kan utspela sig efter en blåsning är inga personliga erfarenheter, det är erfarenheter som jag läst mig till, bland annat från forumet här på Autopower... Verkar finnas/funnit gott om "dummies" här på forumet... Och skaran verkar öka för varje dag som går. Tråkigt men sant. ___ Slippa-bli-blåst-guiden för dummies: Länk |
|
|
Rolex: Det spelar som sagt ingen roll vilka hjul som sitter på när du registreringsbesiktar bilen. Precis som du säger kommer den dimensionen du använder just då att stå i registreringsbeviset, men det betyder inte att du inte får använda de andra dimensionerna sen. Samtliga dimensioner som tillverkaren godkänt för modellen är tillåtna att använda, oavsett vilka som står med i registreringsbeviset... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
På en Svensksåld E46:a står alla godkända dimensioner med i reg beviset. Som jag tolkar Jesperado är inte så fallet på en importbil. De godkända dimensionerna som bilen är typad med står på dörrstolpen till förardörren samt i bruksanvisningen. Och är således de du kan använda dig av oavsett vad som står i reg beviset. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tackar för infon! Blir v-däcken till SBP i morgon då... Nästan en nödvändighet eftersom det väntas bli enorm snöstorm här i natt... ___ Slippa-bli-blåst-guiden för dummies: Länk |
|
|
Reg.besiktigade bilen i morse. Snackade med besiktningsmannen och han skrev in i papprena att det satt 18" med aktuell dimension på bilen trots att vinterhjulen var monterade vid besiktningstillfället! Schysst tycker jag... Spelar ju ingen roll egentligen kanske men kändes ändå bra... ___ Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.