AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.470

Någon som har Eisenmann avgassystem?

Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Hej!
Tänker byta avgassystem på min 850:a. Är det någon som har erfarenhet av Eisenmanns system?? Skall tydligen ha bra flöde har jag hört.

He
347
Hellboy
440i GC -18
Jag tillhör faktiskt oxå den undrande skaran. Jag sitter och svajjar mellan Eisenmann och Supersprint. Den extremt lilla effektvinsten är ingen prio för mig utan att ljudet ska vara så grymt och dovt som möjligt. Utan att vara för högljutt förstås...

Mvh,
Hellboy
Länk
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Hellboy: Systemen handbyggs tydligen i Tyskland på begäran. Man kan välja mellan 3 olika nivårer av ljud/flöde från standard till race. Det lär dessutom vara ett riktigt bra system. De levererar bland annat till AMG och Porsche.

Jag var nyfiken för att se om det fanns någon på Autopowe-forumet som använder det på sin E31, så att man kunde få lite bu-eller bä!
Jag skall förresten byta till Eisenmann på bruks-320:an om cirka en månad. Skulle ändå byta så jag tyckte att det kunde vara kul att låta 320_an vara försökskanin!

Annars verkar ju även Supersprint vara bra.

2 olika ljudnivåer nuförtiden. (sport och racing)
Det finns flera på forumet som köpt Eisenmann, dock mest på E46/E39.
Jag hade det på min 330Ci och var väldigt nöjd. Detaljskvaliten är topp notch, och ljudmässigt är det efter inkörningsperioden riktigt bra.

Söker du kommer du hitta många trådar med bilder och ljudklipp, dock inte till E31.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Wendtan: Hur tyckte du att ljudet var på din 330? Jag vill inte ha något raggarbröl! Det får gärna låta vid hård belasning men i jämn fart vill jag att det skall vara ganska tyst (börjar ju bli gammal ju)
Hade du sport eller racing? Jag har beställt ett Racing till min 320:a.

Ljudet var precis som orginal vid jämn gas. Djupt och mullrigt vid gaspådrag och hårt metalliskt vid fullgas. Jag hade Racing.
Bifogar några bilder:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Eftersom din 320 har M52TU motor så kommer ljudskillnaden bli väldigt liten då den har enkelrör från katten och bakåt. Soundrör som ersätter mitteldämparen finns från eisenmann som lösning på det problemet.

Länk
He
347
Hellboy
440i GC -18
Baader Meinhof wagen:
Tittar man på bilderna så har Eisenmannsystemet högre vinklar på sina krökar, jämfört med Supersprint, vilket borde vara negativt för flödet.
Det intressanta är dock de kantiga ljuddämparna, skulle vara kul och höra hur det påverkar ljudbilden mot den traditionella runda varianten.

Rätta mig om jag har fel, men dessa system fäster man efter mellandämparen? Alltså är de inga riktigt "cat-backs"?

Wendtan: Racing? Den rekommenderar väl inte Eisenmann för gatubruk, eller? ;)

Mvh,
Hellboy
Länk
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Wendtan: Arrrgghhh vad snyggt. Vad var det för diameter på utblåsen? 70mm eller 76?

Hellboy: Har snokat en hel del på Roadfly och liknande siter. De märken som kommer upp i diskussionerna där är i huvudsak Eisenmann och Supersprint, så vi är tydligen inte helt ute och cyklar här på Autopower!! Någon nämner även Remus. En kille har haft alla tre märken på sin 850:a han gillade Eisenmann men tyckte det var för tyst. Föredrog därför Supersprint.
Hursomhelst är det en klar majoritet som vurmar för Eisenmann framför Supersprint både angående kvalitet, finish, prestanda och ljud.
Själv lutar det mer och mer åt Eisenmann-hållet för min E31:a. Vilket system som är billigast har jag dock ingen aning om.

Hellboy: Racing är en ljudnivå som finns att välja när man beställer. Det lät helt perfekt till in 330.
Det finns Soundrör som ersätter mitteldämparen + slutdämparen då. Så ja det finns cat-bak system även om nu kattarna på 330n sitter en bit från grenröret på M54.

Baader: 76mm. Det finns 83 mm med men det ser lite för vulgärt ut för min smak.

Länk
He
347
Hellboy
440i GC -18
Fick precis reda på från Xerius Racing (åf) att Eisenmann inte har något färdigt system till CSi:n :(

Finns att köpa byggsats, men man får böja till krökarna själv och svetsa. Så det får nog bli Ssupersprint i brist på annat.

Mvh,
Hellboy
Länk
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Lustigt sammanträffande, Jag kommer just ifrån Xerius Racing med min vinterbil (320-99). Köpte ett Eisenmann där för att utvärdera om jag vill ha samma även till E31:an och det vill jag! Makalöst snygga grejor! Tyst och bra, helt i min smak!
Lät även utföra en Digi-Tec programmering av mjukvaran vilket faktiskt resulterade i lite bättre ork på låga varv, så jag är "Happy as a pig in shit" just nu.
Åker tillbaka till Xerius i vår/sommar och uppgraderar 850:an

Hellboy; synd att Eisenmann inte bygger system till CSI:n. Men Supersprint är inte fy skam heller. Vore kul om du skriver på forumet och berättar vad du tycker när du smällt på Supersprint-systemet!

Jag behöver byta avgassystem (bakre dämpare) på min 850 -91.
Är det någon som har erfarenhet av Firrita ?
Jag har bara hört att dom har/gör till bmw, men har ingen aning om dom är bra heller ...
Någon som vet ??
pl
109
plextor
850ia -91
335i E92 -07 V4
Jag har ferrita på min, mycket nöjd. Lagom ljudnivå, mullrar fint på låga varv. Vid lite högre fart, runt landsvägsfart så låter det inte nämnvärt mycket. Är kanon nöjd med mitt.
Förts: tackar Plextor.

Så då är ferrita, Eisenmann och Supersprint. Nästan det samma i ljud nivå.
Sedan så är det pris och hur bra (hålbara) dom är kvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.