|
|
|
|---|---|
| hur ser jag skillnad på dem? och vad har jag?? 525-88 | |
| Såvitt jag vet är det är samma sak. | |
FredricF |
Det är inte riktigt samma sak. Luftmängdsmätare mäter volymen av luften och ser typiskt ut som en skiva som "svävar" i en tratt där insugningsluften går in i trattens smala (nedre) del. Skivan trycks nedåt med en fjäder och lyfts mer ju mer luft som sugs in (går genom tratten). Gamla BOSH insprutningar som satt på typ BMW 520 -80 var av denna typ. Det finns även andra modeller men i princip är det en platta som trycks undan av insugningsluften. Problemet med denna typ av mätning är att man får olka utslag beroende på lufttemperaturen och man måste därför kompensera för detta. Luftmassemätare å andra sidan mäter i princip vikten på den luft som sugs in. Typiskt sker det med en s.k. "varmtrådsgivare" som består av en tunn tråd som sitter där luften passerar. Denna tråd värms med ström och genom att mäta hur mycket ström som krävs för att hålla tråden på en konstant temperatur så mäter man hur mycket det blåser förbi tråden. Nu är det så att inte bara hur mycket det blåser utan även hur tät luften är påverkar hur bra tråden kyls och därför så mäts i praktiken massan av luften och inte volymen. Varför vill man mäta vikten på luften (massan) kan man undra? Jo det är en viss vikt luft som skall blandas med en viss vikt bensin för att man skall få optimal förbränning (1:14 har jag för mig att det skulle vara, men jag kan minnas fel). Jag skulle tro att alla moderna bilar har en luftmassemätare och inte en luftmängdsmätare idag. Huvuorsaken är att i takt med att elektroniken blivit billigare så har luftmassemätare blivit billigare än luftmängdsmätare eftersom dom har färre rörliga delar. För den intresserade kan jag rekommendera boken "Bosch Fuel Injection and Engine Management". På amazon: Länk /Fredric Jag kör hellre en japansk motorcyckel än äter en burk mask. |
| ok, vart får jag tag på en luftmassemätare då? och är det lika till alla bmw? | |
| kolla på bildelsbasen,viktigt med rätt nr!står på lmm,tänk på att importbil inte säkert har samma lmm som svensksåld!! | |
Paap Reeder |
... på en -88:a sitter det väl en M20-motor och till den skall du väl ha en luftmängdmeter ... d v s en med spjäll?? MVH /// Paap R |
| jaha, ok.. är dom lika som på andra bilar då eller? | |
|
Vilken bra förklaring av LMM vi fick av FredricF. Givetvis skall du skaffa rätt grej just för din bil, kolla upp numret på delen om du har den gamla och gå in på bildelsbasen.se som dd sa. Din mätare borde likna nr1 på denna länk: Länk 6a - för det är du värd |
|
|
japp, det var den.. //Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång.. |
|
|
men det var inte det som var felet, en vipparm hade gått av.. //Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.