AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.175

Krockade idag !

va ute på bilprovningen och lekte med bilen, massa snö ,där
Det kom några andra killar dit som med lekte ..

jag körde runt på vänsterbaksida en anna kille körde runt på högerbaksida.

vi såg inte varandra, vi möts på basksidan och krockar "ände i ände "

hans nissan sx200 blev skrot toalt ..

min kofångare på min e 30 blev lite reping och ett bakljuse gick sönder.
kofrångaren på min bak blev lite sne . med men går att rätta till
det va allt ..+ lite reopr på kofrångaren bak ,,,, inga andra sakor

saken är den att min mamma ivägrest och hon kommer hem om 10 dagar . vill inte att hon ska få veta detta för jag mister bilen kan man säga hon är rätt sträng. och det blir ettt himla liv hemma

hans bil kommer skrtoas för den är helt sönder på sidan C stolpen är helt intryck den går inte att rädda
fast hans är helförsäkrad

hur ska jag o han komma överens för att jag inte ska behöva ta detta för försälkringen eftersom min bil inte är nästan alls skadad .

tänkte att om jag betalar hans självrisk på crika 1000 kr så kan han säga till hans försökringbolag att han gjorde en "singel olycka " av något slag .

så slipper jag bli inblandad .. efter som min bil inte är sladad och jag slipper alla papper hem

efter som hans bil åker till skroten i vilket fall som helst

tycker skit synd om hans bil ..

är det möjligt ..

har lärt mig att inte leka när andra är i närheten i alla fall i fortsättningen

men helt kantigt av båda två .. man kan inte göra mer än att ta lärdom av det
Topic redigerad !! Kockade Idag ska där stå..
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Eller kanske "krockade" ;) :)

///BMW - Was sonst!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du får nog redigera igen ;)

Alltid trist när sånt här inträffar men jag vill inte ge några råd mer än att det i slutändan ofta är bättre att köra med öppna kort.

___
//Ulf
mm oftast är det det med hade du gjort det om du vet att du kanske mister din bil ? programmer ?
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Nissan-ägaren får väl sänkt bonus/höjd premie om han tar på sig skulden.
Är kanske inte så enkelt för dig att bara betala hans självrisk, han vill säkert ha ersättning för höjd premie också osv...

Ärlighet brukar vara längst! Hoppas det löser sig för dig på något vis iaf.

MVH
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som jag tolkade historien ovan så var det en olycka där båda förarna kan anses som lika vållande så Nissanägaren lär väl ändå få en sänkning av skadefria år. Sen är ju frågan hur försäkringsbolaget ser på en olycka som inträffat på detta sätt (lek på parkeringsplats), risken finns väl att dom inte ger full ersättning.

320_alex: med tanke på att du oroar dig om papper som ska skickas hem så gissar jag att bilen inte är din utan din mammas? Är bilen din så kommer ju försäkringspapperna i ditt namn och din mamma öppnar väl inte din post? När jag var 19 och hade min första bil så ägde jag den och betalade för försäkring så någon risk att mista bilen fanns knappast.

___
//Ulf
Om nu båda skulle anses vållande blir det sänkning av skadefria år på bägge försäkringarna eftersom bolagen utnyttjar varandras trafikförsäkring.
Om nu nissanägaren säger att det var en singelolycka går det på hans vagnskadeförsäkring och det blir ingen bonusförsämring på försäkringen.
Oftast har man mycket högre självrisk på vagnskadan,men hade jag varit nissanägaren hade jag lätt gått med på att du betalar hans självrisk och tagit det på vagnskadan,han förlorar ju inget på det och får behålla sina skadefria år.
Men du får nog räkna med minst 3000 i självrisk.
Förresten din topic är fortfarande lustig,man kan tro att du varit ute och mätt 0-100 tider eller nåt...
båda är vållande till skadan ..

så försökringsbolagen får ta ut det på varandra .. ska bara säga som det är till förskringen .. helt enkelt ..
ärlighet varar längtst ..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är det någon som vet hur försäkringsbolagen bedömmer olyckor av den här typen, dvs de som uppkommit vid lek eller tävling? Brukar det vara några problem med ersättning?

___
//Ulf
Programmer - De flesta bolag upplyser tydligt i villkoren om att ersättning kan komma att nekas i de fall där skada uppstått under lek eller "tävlingsliknande förhållanden".

Om man dessutom har skenförsäkrat bilen och är rädd för vad mamma ska säga så kanske man inte ska leka så himla mycket...? Bara en stille tanke så här i juletid. :)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hahaha..klantigt kallas det
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag hajar inte, du är ju inte 14 år, morsan kan väl inte sno dig på bilen?
Står hon på försäkringen?

/Johan
Kanske han har en "sträng" morsa som kör med husarrest och sådana sadistfasoner... Hon kanske är sugen på lillkillens bimmer och ser nu sin chans att börja ratta den själv??

_____
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

320_alex:

Hur har det gått med denna historien?
Hur löste ni det?

//Stenback
Att vara ärlig och stå för vad man har gjort är det bästa fast det kanske svider ordentligt just då. Börjar man med lögner och sånt så "snurrar" man bara in sig och trasslar till det till slut, för man kommer inte ihåg vad man har sagt till vem o dyl.

Var ärlig säg som det och ta smällen är det bästa anser jag.
Det bästa är att inte säga nåt :) Idag råkade jag få snurr på min bil å det blev en 180graders sväng på hela bilen å in med vänstersidan på röven in i högersidan av vägens räcke. Hastighet när bilen släppte från vägen var 110km/h, det var läskigt må jag säga!!!

Bmw hell yeah!
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Lyfter inlägget lite!!

320_alex måste få höra hur de hela slutade!! (Nyfiken)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.