AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.502

Stora fälgar - Stöld? Ingen ersättning...

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Folksam var och besiktigade min M3 när jag tecknade helförsäkring på den. De passade även på att informera om att man endast får ersättning för fälgar/däck av den storleken som bilen är registrerad för. Mao, har man satt på 18" och det "får" bara vara 15" enligt reg beviset så får man ingen ersättning för 18".

Detta gäller hos Folksam. Undrar hur det är hos andra?

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det låter märkligt. De hittar visst på nya regler varje dag för att kunna spara några kronor!
Konstig inställning, har iofs aldrig gillat Folksam men ändå.
Är det inte så att du har alternativa fälg och hjulstorlekar i nåt dokument eller regbevis osv? På nyare BMW är det ju en hel rad med storlekar som BMW har godkänt osv (och som bilen följaktligen är godkänd för).
Man kan ju undra om det finns mera som man isf inte skulle få ändra? Tänk om man rentav skulle förbättra (läs: minska risken för skador och ersättning från f-bolaget) något på bilen? Skulle de då säga nej till detta och hellre kanske slanta ut mera på sikt osv?

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Folke skriver så är ju en BMW godkänd för en mängd olika dimensioner och vad som satt på bilen när den var ny är ju inte helt lätt att kolla upp i efterhand. Har aldrig hört att dimensionen i sig skulle ifrågasättas av fb, däremot så har jag sett att någon har ett maxbelopp på ersättning av fälgar.

___
//Ulf
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Det låter ju extremt bra i såna fall! I mitt reg-bevis står det att jag har TRX-hjul och dom är ju betydligt dyrare än mina 17" som sitter på i vanliga fall...
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Kolla bara upp så bilen är helbilsgodkänd med 18" annars kan det
bli problem vid regbes om besiktningspersonalen är kinkig..

Blev det cab´en som du skrev om tidigare ?
Får passa på att gratulera till ny bilen då !!

Mvh Jimmy
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Mitt ovanstående inlägg var riktat till Rolex vars inlägg raderades
av någon anledning..

//Jimmy
Tack, då vet man att man bör undvika FOLKSAM. Vad trött man blir på dessa jättekonglomerat som försöker slingra sig till vilket pris som helst för att slippa ersätta sina försäkringstagare med rättmätiga ersättningar. Om inget bedrägeri föreligger så skall dom solklart betala ut ersättning...
Jag har dyra TD/TRX-fälgar i regbeviset på 540'n, kör runt på M-sys 1. Undrar vilka som är dyrast...

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.