|
|
|
|---|---|
|
Om man kollar på hastighetsmätaren. Efter där det står 260. SÅ ser det ut som om att det sitter en liten lampa. Är det det? Och när tänds den isåfall? =) Försökte toppa bilen i höstas, tänkte att den kanske skulle börja lysa efter 250 =) Men kom bara upp i 248 sen var rakan slut =( Någon som vet vad det är? BMW åt folket! | |
| Jag tror inte att det är ngn lampa utan en fotodiod som känner av hur starkt ljuset lyser på instrumenteringen och reglerar ljusstyrkan på vägmätarställningen i förhållande till det. Dvs, mer ljus på instrumenteringen så kompenseras detta av elektroniken med mer ljus(på lysdioderna) så att man fortfarande kan läsa av mätarställningen. | |
|
OK! Tack för hjälpen. Slipper nu ligga sömnlös om nätterna o fundera =) Jag har letat i instruktionsboken, men inte hittat ngt. BMW åt folket! |
|
|
Jag tror det är en liten kamera som tar kort på föraren som sedan skickas till polismyndigheten när hastighetsmätaren passerar 250........ Mvh. Micke Olsson |
|
|
Kanske FBI har buggat din bil, Peppe?? BMW rules! |
|
|
:-) Vilken tur att jag inte har kört över 250 då! Är det ngn som vill köpa denna "james Bond" bil? Ni är ju för goa =) BMW åt folket! |
|
|
Ja, gärna! Har den samma skydd som den 750 E38:an tjuvarna kunde stå och slå med slägga mot så, eller var det extrautrustning? Katapultstol och rakteter i grillen är väl original iaf :) Hör av dig i så fall :-o Mvh Anders S. |
|
|
jag har oxå en sån där "lampa" och mitt ljus för mätartavlorna får jag ställa in manuellt så nått annat är det nog.. Men vad? jag har hört att det är lampan för 250km/h spärren. När motorn stryps av spärren så slyser lampan har jag fel? King of the road |
|
| Wizzard: "lampan" finns ju även på 316 vars mätare bara går till 220... | |
|
Som sagt, kan dessutom bli svårt att få upp en 316 i 250 blås (en 325:a också för den delen)... Mvh Anders S. |
|
| Wizzard, det är inte instrumenteringsbelysningen jag menar utan enbart belysningsstyrkan på lysdioderna till vägmätar- och trippmätarställningen, jag ska dubbelkolla denna funktion senare idag med hjälp av en ficklampa,återkommer med svar. Att det skulle vara ngn lampa som lyser när man kommer upp i 250km/h är knappast troligt. | |
|
okey.. sorry.. Man är väl inte mer än människa... Det var en teori.. King of the road |
|
|
Hade isär mätaren på min 540:a i helgen för att ljuddämpa blinkersreläet och såg då en sådan "lampa" vid 250. Men när mätaren sitter monterad i huset så är den dold bakom den svarta plasten så den kan inte ha någon funktion på min bil iallafall och jag tror bara att det var en vanlig enkel plastlins. Mätarna är från VDO och sitter kanske även i andra modeller eller bilmärken. Jag skulle gissa på att det från början har varit tänkt att det ska kunna sitta en lampa där som tänds här fartspärren går in... Jag tycker inte heller att det är något konstigt om det är samma plåt som sitter i mätaren på 316 och 328 (eller 540), det är väl billigast så... |
|
|
Jag provade förut med en ficklampa och lös på den och då ökade också ljusstyrkan på vägmätarställningen+trippmätaren, när jag släckte så tonade den ner i intensitet vilket betyder att det sitter en fotodiod där(reglerar strömmen i prop. mot infallande ljusstyrka). På E34 så siter denna fotodiod i mitten av insrumentpanelen ovanför varningsindikeringarna och inte i änden av hastighetsmätaren. Mvh Micke t |
|
|
Tack för det vetenskapliga testet Micke T. Då vet vi alla vad det är. Men visst vore det lite coolare om det tändes en lampa vid 250 =) BMW åt folket! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.