|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en BMW M5 E39 -99 som börjar få lite problem med kopplingen. Den slirrar lite ( som dom flesta ), men nu sist som jag var ute och hårdkörde så fick bilen en liten "knuff" när det gick fullt på sexan och efter det så greppade han inte växlarna, precis som att man skulle ha frikopplat fast växeln låg i. Testade att växla ner men han ville inte greppa någon växel. Så jag stannade bilen, lät han vara avslagen ca:1 minut och efter det gick han som vanligt!? Var det fjäderpaketet i kopplingen som gav upp eller var det något annat? Tänkte passa på att fråga också om man ska köpa en original koppling när man väl byter eller om det finns någon sportkoppling som håller bättre? Det kostar väl ungefär 9000:- att byta på BMW eller? Jag är väldigt tacksam för alla svar som jag får. Med vänliga hälsningar Kristofer | |
|
Låter snarare som lmm (luftmängdsmätarna) än kopplingen. Motorelektroniken går oftast in och stänger ner 1/2 effekten när dom strular och det återställs efter att man slagit av tändningen. Självklart kan du fortfarande ha en dålig koppling! Sök på lmm i forumet så får du bra info. |
|
| Men om lmm vore dålig så borde väl bilen börja gå ojämt?? Nu gick det inte att köra överhuvudtaget.. Den greppade inte någon växel alls utan det var bara att stanna och efter det så greppade han igen. Det borde väl iallafall gå att köra ifall lmm är dålig?? | |
Grubbe |
Men alltså. Någon måtta får det ändå vara på det här. Luftmassemätaren kommer inte att göra så att din transmission falerar. Det lovar jag. Bara för att det är ett välkänt problem på M5 E39:an så behöver man inte ropa - Det är Luftmassemätaren! Bara för att likson. - Hej, min vindrutetorkare tar dåligt då det regnar. - Hej, prova byt luftmassemätare. Det låter som att det kan vara den. Ett nyttigt svar till K.Björkman. Åk in till verkstan och be dem ta en titt på den. Då får du svart på vitt och slipper feldiagnoser från Internetmekaniker. |
|
För mig så låter det som om kopplingen slirat så mycket och blivit överhettad att svänghjulet helt enkelt delat på sig i dubbelmasse elementet. Länk Det är med andra ord hög tid för byte av koppling och kanske svänghjul (vet inte om man byter båda alltid) Är bilen orginal så kanske det kunde vara värt att sätta dit en std koppling annars är sachs bättre men säkert lite dyrare. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Hej. Tack så mycket för svaren.. Blev lite fundersam över lmm påståendet...Ska nog åka in till lundhs i avesta och be dom titta på den och konstatera ifall det är kopplingen ( vilket är troligt ) Bilen är helt original så det som rekommenderas är alltså en standard koppling?? Men om sachs kopplingen håller bättre kanske man skulle satsa på den? Vill inte ha en trög trampad sinterkoppling eller liknande så att bilen inte går att köra i stan, utan endast att den håller för påfrestningarna. Nu har den här kopplingen suttit i sedan ny och bilen har gått lite över 8000mil så det var väl mer än dags att byta den.. Men tack igen för svaren, med vänliga hälsningar Kristofer |
|
hampe m3 |
Grubbe, - Hej, min vindrutetorkare tar dåligt då det regnar. - Hej, prova byt luftmassemätare. Det låter som att det kan vara den. fy f_an, skrattar så det gör ont i magen, tack behövde verkligen det nu i dessa bistra tider. mvh hampus |
|
Hej, Jag har en allmän fråga angående kopplingen på M5 E39:an. Hur kommer det sig att kopplingen behöver bytas redan vid 8000 mil på M5:an. Är det så på alla bilar med runt 400 Hk? Det kan jag ändå inte tro på. Utan den måste väl vara undermålig helt enkelt. Min M3:a fick jag byta koppling på först efter 16000 mil och på min före detta "bruks" bil, en Mitsubishi Galant, var ett byte aldrig nödvändigt trots 25000 mil på mätaren. Detta är siffror som verkar mer bekanta i mina öron. Att byta till originalkopplingen igen när den uppenbarligen är så dålig som på M5:an skulle inte jag göra. Jag skulle köpa en Sachs eller liknande. Det gjorde jag till M3:an och förhoppningsvis ska jag nu inte behöva byta någon mer gång. Nu pratar jag givetvis om bilar som går på vanlig väg och inte strippkörning. Bara en reflektion, håller Ni andra med eller inte? mvh/Flisan |
|
|
Och förresten om det kan vara någon hjälp så betedde sig M3:ans koppling likadant när min koppling var slut. Den greppade inte alls vid ett försök till en kraftig acceleration. Då väntade jag ett tag och sedan fungerade den igen, men jag körde mycket snällare efter det tills kopplingen var bytt. mvh/Flisan |
|
|
Kopplingen håller om man inte misshandlar den men är som alla säkert vet i klenaste laget(det gåller att släppa kopplingen innan man gasar, allra helst i sport läget). Min bil 12650mil har orginal koppling än och har inga tendenser till att vara dålig. Valet mellan orig. och sachs är ju en ekonomisk fråga, men eftersom jag inte vet priset på de så har jag svårt att uttala mig. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Flisan: Det har helt och hållet med att folk inte kan köra bil. Ser man till att kopplingen är helt uppsläppt innan man ställer sig på gasen så håller M5:ans koppling lika länge som vilken anna bil som helst. Många klarar helt enkelt inte av att synca växlings/kopplingsmanövern rätt och slirar således på kopplingen vid varje växling. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Detta kan jag till vis del hålla med om, förutom att Mitsubishin som jag ägde tidigare änvändes främst av min flickvän och hon använde den ofta till att dra hästtransport. Där kan man prata om att slira på kopplingen, speciellt för att ta sig upp för backar, garageuppfarter osv..... Det är väl i M5:ans fall troligen en kombination av misshandel, en stark motor och dessutom lite underdimesionerad koppling. Tycker dock 12 - 13 tusen mil som Bimmer Seb har kört låter mer rimligt. Men man reagerar ju lite när nästan var annan bil som är ute på annons har bytt koppling innan 10000 mil. mvh/Flisan |
|
larre |
det är ju allmänt kännt att m5:ans koppling inte är den bästa. det är bara att byta å va glad! |
|
Beror helt på föregående ägares vana att hantera kopplingen som avgör när det är dags. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Hej. Tack för svaren, men jag har en fråga till. Är det någon som vet ungefär hur mycket en sachskoppling eller liknande sportkoppling kostar?? Att byta till original koppling ligger på ca: 9000:- med arbete om jag förstått rätt? Flisan, hur mycket kostade kopplingen till M3:an? Och blev den mer trögtrampad än original? Och du hade haft ungefär samma problem, behövde man byta svänghjul eller var det fjäderpaketet som hade brustit?? MVH Kristofer |
|
Lasse Karlsson |
Larre! Håller helt med de som säger att kopplingen på en M5 E39 håller utmärkt bara den hanteras rätt! Att den skulle vara undermålig + att det bara är att bita i det sura äpplet och byta, köper jag inte! Det är väl inte så konstigt att grejorna går sönder, om dom inte hanteras varsamt! och med 400 kusar under huven kan man inte "kärringslira" på kopplingen i tid och otid, då går den sönder! Titta på BimmerSeb! han påstår sig ha kört över 12000 mil utan problem! och kan man göra det kan inte grejorna vara speciellt dåliga! HA DET!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.