AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.245

Vem e snabbast? BMW M3 VS Supra?

Sida 3 av 4
Ja
4
JalleX
BMW 528
Lite tester:
Länk
Länk
Länk
Länk

Vad jag kan se så gör Supran 0-96km/h på strax över 5 sek i genomsnitt, samt 0-161km/h på 12.6sek. Jag vet vad M3 3.2 gör 0-100 men inte 0-160 (?).

Supran i sista testet hade "endast" 320hk. T om 1hk mindre än M3-an =)

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
M3 3,2 ligger på 12,5 till 160 km/h.
zupra1
Är det ingen som har läst mitt inlägg på första sidan?
Står ju klart och tydligt - av tillverkaren - fast på tyska att 0-100 km/h går på 5,1 sek ungefär! 402m på 13,4 sek och 172km/h i slutis! 441Nm vid 4800v.280 äkta km/h när den inte är strypt.E36 M3 har inte en jalle - sorry - stena mig om ni vill - men så är det.De vet jag med säkerhet - för att jag själv har ägt en MKIV:a en gång i tiden.Har dragit en hel hög med E36:or (M3).Den som säger att en frisk E36 M3:a drar en frisk MKIV:a - DRÖMMER!Har aldrig haft problem med E36 M3.Fick däremot pisk av en B10 Biturbo - efter 230 knyck drog han iväg ganska bra - hatten av!Vi började ösa på vid 180 km/h och vid 230 började B10 att dra ifrån rejält.Trodde först att min motor hade havererat eller att det var något fel - but...nope - det var all systems go i min kärra!Däremot en E46:a är en helt annan visa.Hann aldrig testa mot en E46:a iofs men har åkt i en och den är...GRYM!Vilket ljud i bilen!Väghållningen är ljusår bättre i M3:an.Allt annat också för den delen!;)
Ville inte ta upp att jag tidigare har ägt en Supra då det kanske inte är så poppis här inne.Är Bmw-frälst och har alltid varit det.Äger en E39:a som går helt klanderfritt.Meganöjd med andra ord.E36 M3 är en fruktansvärt snabb och kompetent bil på alla möjliga sätt och vis och den borde hedras på något vis - i och med att den alltid jämförs med andra...sprillans nya modeller i sk "sportbilsregionen".Modellen har ju varit nedlagd ett bra tag nu "for Christ sake" så den skall ha cred!En massa cred!

Ett förslag från min sida på hur man skulle hedra M3:an:

Bygga en modell i svenskt stål och kila fast den på varje stortorg i varje storstad runtom i världen.Eller...vad tycker Ni själva?Den är verkligen värd det efter alla otaliga vs-trådar som den kan uppbringa!

No offence...
Länk
Länk
Länk
Länk
Är det den här supran ni snackar om som jag har länkat?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
zupra1:

Brukar tillverkarens uppgifter vara tillförlitliga? Nej, knappast... Läs istället testerna som är utförda i verkligheten av motorjournalister (finns många länkar i tråden, bla från "sony" i inlägget ovan) så får du en mer realistisk bild av prestandan.

280 äkta km/h säger du? Det borde innebära en bit över 300 km/h mätarfart. Tveksamt! 280 km/h mätarfart låter däremot inte helt orimligt...
Ja
4
JalleX
BMW 528
Enda länk ni jämför med är länken Sony länkat till, vilken också visar olika tider från samma test (pålitligt)?.
Samtidigt blundar ni för mina 4-5 olika tidningstester som visar att m3:an inte hänger med Supran. Står till och med med skrivet med ord.

Angående toppfarten tvivlar jag inte an sekund på att Supran klarar 280 verklig fart, originalspärren vid 250 (265 mätarfart) dundrade man in i ganska rejält. Så över 300 på mätaren behöver man inte ha för ärliga 280km/h då det bara diffar ca 15 km/h vid 250km/h.

Jag han tyvär sälja min innan jag fick reda på att endast en säkring behövdes plockas bort så försvann 250 spärren samtidigt som antispinnen.

zupra1
LexCom/

Vill bara förklara för dig att jag har i över 18 år köpt ungefär 4 olika biltidningar i snitt/mån!Har säckar fulla med tidningar på min vind.AMS...Automobil...Bilsport och Teknikens värld.Sedan skall vi inte snacka om alla olika strönummer av olika slag som jag har köpt när jag har varit utomlands eller i någon välsorterad butik!(Ps...dom är inte till salu!)
När det gäller tester av Supran så har både AMS och Automobil testat Supran för en sisådär 13 år sedan.Kan minnas med säkerhet att den gjorde ganska så exakt på 5 sek blankt i testet.I det testet gjorde dom också en närmare intervju med snubben som hade varit med och utvecklat Supran.Kommer inte ihåg vilket nr det var och orkar inte leta efter det på vinden.
I varje fall...i det testet kopplades antispinnen ur ( det var lite blött ute ) och hjulen släppte i 180 km/h vid fullgas.I samma test drar dom en 911 Carrera - fullständigt (måste ha varit en 993:a av något slag-osäker dock).Någon som kommer ihåg vilket nummer det var?

Det bästa jag har sett en 3,2:a prestera - i standardskick är 5,65 Sek till hundra och 13,85 Sek på 402M och det var i Bilsport! 3,0:an gjorde som bäst 5,7 Sek ( en 93:a ) och 13,9 på 402m.E46:an gjorde på 5,15 Sek och 13,35 på 402 m.
Har i alla fall aldrig läst att en standard M3-E36 ( sen den kom 93 )ens har varit i närheten av 5 sek blankt till hundra...och...runt 13 sek blankt - stock från fabriken i alla fall.
Har som sagt...själv haft en så jag vet vad jag pratar om.Den är snabbare än E36:an.Så är det bara.Acceptera det.Orkar inte dalta om detta mer.

I rest my case.

Mvh
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Zupra 1:

Jag tvekar inte på att supran går bra. Men vad är det som säger att det testet som du refrerar till är mer rättvisande än testet från ams 1993 som finns i "sonys" länk??

Bara för att bilen i ditt teste är snabbare betyder inte det att alla supror går lika bra. Merparten kanske bara gör 0-100 på 5,9s. Det är svårt att ta testet från en bil och sedan generalisera det och säga att alla supror gör 0-100 på 5 blankt eller 6 blankt. I just 0-100 så har oxå föraren en stor roll.

Jag misstänker att sanningen ligger lite mitt emellan.

Betänk oxå att M3 3,2 har ett bättre vikt/effekt förhållande än supran vilket inte är helt orelevant i samanhanget.

Supra 5,0 kg/hk
M3 3,2 4,7 kg/hk
zupra1
Länk
zupra1
Men...kan du visa att en standard M3:a gör 13,1 sek på 402m någonstans då?
Och 0-60Mph på 4,6 sek?
Snälla gör det och få tyst på mig!

Säger inte att mitt test skall gå före alla andra test som någon har hittat...men...jag vänder på steken och säger att det är mest troligt att en Supra gör runt 5 sek blankt än 6.Det är mest troligt att en M3:a gör runt 6 sek blankt än 5!Och slutligen...det är mest troligt att en Supra är snabbare än en M3:a både till hundra och på 402m.

Ha det gött...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
zupra1:

Jag har aldrig hävdat att en M3 gör 0-100 på 5 blankt eller att de kör strippen på 13,1s. Det jag menar som du inte verkar fatta är att bara för att ditt test visar en snabb supra så betyder inte det att alla supror går så snabbt.

Varför tror du att många andra tester visar sämre resultat? Exempelvis att 0-100 på 5,9 sekunder eller 0-200 km/h på 22 sekunder. I ditt medvetande så är dessa tester automatiskt felsktiga för att du har sett andra tester med snabbare resultat. En bil kan inte anses representativ för hela flocken supror som finns. Man får i så fall ta fram ett snitt på alla tester för att få ett genomsnitt. Fattar du vad jag menar?

Hur kan du tex veta att inte laddtrycket var påställt något på testbilen i ditt test? 13,1 på 402m låter lite i överkant för en bil med "bara" 330 hk på 1640 kg.

Och sist men inte minst!!! Vad har du för argument som styrker ditt påstående om att det är mest troligt att en supra är snabbare än en M3:a???

zupra1
Det är alltid samma visa här inne.Så fort någon säger att en viss bil är snabbare än någon resp Bmw-modell...ja...då brakar helvetet löst!Det dröjer inte många sekunder förrän det motbevisas med den ena länken efter den andra.

Ett exempel: ( vi tar en figurerad kille som heter Robban )

"Robban"...som är ny på autopower startar en tråd där han skriver att han har hört/sett/läst att en Audi RS drar en E39:a M5 till 200 km/h!
Som sagt...det haglar in inlägg som tex...var har du hört/sett/läst detta någonstans?Efter sådana frågor börjar ruljangsen...
Ena länken efter den andra skickas in där en M5:a gör bättre ifrån sig än fabrikens egna siffror och där den är någon hundradel/halv sekund snabbare än RS6:an till 200 knyck!

Så...summa-kardemumma...användaren som lyckas hitta den snabbaste tiden som M5:an har lyckats prestera i något test får gälla för all framtid framöver här inne och därmed BASTA!!!Så är det bara.Det verkar så.
M5:an är snabbare än RS6 punkt-slut.Sedan är det upp till "Robban" att motbevisa detta med något test där RS6:an slår M5:ans "Bästa tid-någonsin-till-200 knyck".Eller hur?

Precis detta har jag själv gjort nu...LexCom...och jag skäms lite nu i efterhand.Att jag själv har lyckats trampa i klaveret med sådana här löjliga vs-trådar.Men å andra sidan...hahaha...så är det upp till dig LexCom att motbevisa att jag har fel.Så...upp på stegen med dig...och börja leta med pannlampan igång!Hiva fram tonvis med arkiv och artiklar och låt Fredagen gå till spillo. ;)

Jag själv brukar oftast gå efter fabrikens/tillverkarens uppgifter och...händer det att min bil lyckas göra bättre ifrån sig på en 0-100 repa i något test...ja...då blir jag oftast superglad.
Allting beror på hur bilen är inkörd...fästet som däcken har...manuell eller automat???...bilens aktuella skick ( koppling osv ) dvs - ÄR bilen 100% frisk???...och slutligen...VEM...som kör bilen?

Men om vi ( jag och du LexCom )utgår från att allting är ok och att en klonad Kenny Bräck sitter i både M3:an och Supran så...vinner Supran både...0-100...0-402m och i toppfart.Dessutom i alla omkörningsintervaller.
Puuuh...blev ett väldigt långt inlägg.Hoppas att alla förstår vad jag menar?

Ps: M5:an ÄR snabbare än RS6:an... *ASG*
zupra1
LexCom//

Glömde tillägga att jag går efter tillverkarens egna uppgifter som du har på sidan 1 i denna länken!
I handboken står det 13,4 sek/402m...5,1sek 0-100 som är för Usa-modellen med 320hk enligt 1993 års upplaga...och inte min importerade som hade 330hk - 441Nm.
Vet inte om 10 hk gör så stor skillnad...men...troligtvis inte...men...så är det bara.

mvh
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det är mycket möjligt att du har rätt i dina påståenden om att supran är snabbare än M3:an. Jag har aldrig hävdat annat. Jag har bara använt olika tester som referens. Ditt test visar att supran klart är snabbast. Andra tester visar att M3:an är något snabbare. Jag vet inte vad som är sanning.

Jag anser dock att man hällre ska lite på tester utförda av tidningar. De är mer verklighetsbaserade och sälla körda under optimala förhållanden som tillverkaren brukar göra. Men även dessa tester varierar ju ganska kraftigt uppenbarligen och det är av den anledningen vi är i detta läge just nu ;)

zupra1
Hahaha...aaaaa-just precis LexCom...ett riktigt dödläge.
Missförstå mig inte...så fort någon börjar rabbla om att en M3:a får stryk av någon Audi S4 Biturbo eller något liknande så hugger jag direkt och "försvarar" M3:an.Jag hör till den skaran som gör det i vanliga fall:M3an är som sagt...grymt snabb!
Men någonstans måste man dra en gräns om hur snabb M3:an är.
Personligen så tycker jag att det är en utav världens fetaste bilar - någonsin.Den och M5 3.8...M3 E30 EVO...B10 Biturbo...B12 6.0...M5E39 och slutligen Alpina B5:an är absoluta favvisar.Riktiga dräääparbilar - helst då
B 12:an som är ett monster med plats för 3 kids och bagage.
Hade jag inte haft 3 ungar så hade en 4-dörrars M3 3,2 varit i mitt garage med all säkerhet ( sneglar iofs på M5 3.8 och M5 E39 också men M3:an är absoluta favvisen )!Och hade min ekonomi tillåtit det nu så hade jag köpt en sådan direkt och haft den som en sommar-cruising-ha-roligt-på-bana-bil, utan tvekan!!!Köpt till en Nissan Micra för 5000 kr som vinterbil från någon skum annons här nere i Malmö och låtit frugan köra 528:an.
Perfekt!
Men...min ekonomi är långt ifrån perfekt.

Den har nästan allt...enligt mig.
Utrymme för 4 pers...hyfsad soppaförbr med tanke på prestandan...hyfsad komfort... grymt hög toppfart...snabb i accet...grym väghållning...och dessutom så är den så j*vla snygg!Inte många bilar idag som kan erbjuda detta för en hyfsad inköpspeng dessutom.Plus att man kan tvåla till bilar runt +halvmiljonen idag...det är bara en bonus!
Men...tyvärr...min gräns går faktiskt vid Supran.Inte för att jag själv har ägt en...utan för att...så är det bara.Hade jag läst ett enda test om att M3:an har lyckats komma ner till 5,3-5,4 sek eller 13,4/402m i standardskick så hade jag inte varit så himla övertygad som jag är.

Mvh
Är det coupé-modellen på supran som jämförs eller targa-modellen? Dem väger ju olika mkt...Jämför M3 mot Supra coupé samt cab mot targa. Olika vikt på dem bilarna och därmed olika prestanda!

/Micke
Lite info om supran...
Länk
Är lite frälst av båda bilmodellerna faktiskt. Men måste lyfta fram lite info om modellerna och sen bör ju rätt typ av av varje modell jämföras också :P
Ett problem som Supran dras med är avgassystemet, det är en skaplig propp vilket resulterar i massa onödig värme vid längre tids gasande vilket medför effektförlust...Byt avgas endast och detta är som bortblåst medans M3 kan fräsa på länge utan något strul med liknande problem ... Tror M3 vinner rakt av i längden men ett litet avgas löser problemen för Supran, där finns ju inte så mkt att göra på M3:an...Det är mer bara att köra rakt av utan att trimma till vettiga pengar om man nu kan kalla endast avgas för trim :S???

/Micke

/Micke
Ja, Coupen är lättast av alla Supramodeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.