|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker mig ha märkt att många klagar på att "tyskarna ljuger mycket oftare nuförtiden" jämfört med för några år sedan. Bilar som över telefon uppges vara i bra skick och inte ha några rep. behov är kassa lik när spekulanterna kommer till Tyskland och tittar på dem. Tyskarna VET att en Svensk inte gärna åker hem igen utan bil och tycker sig kunna chansa på att "släta över" problemen när kunden kommer fram. På samma sätt har jag hört flera som säger att de av misstag importerat "uppfixade" bilar som de normalt inte hade behövt oroa sig för i den prisklass de handlar i. En uppfattning verkar vara att det utvecklats en egen "nisch" av handlare (privatpersoner och företag) som säljer bil framförallt till Sverige (mobile.de verkar vara den främsta skojarportalen) och vet att de utan större problem kan lura köparna, eftersom de aldrig kommer att se av dem igen. De jag har snackat med är båda privatpersonr och rutinerade handlare, vad tycker ni, känner ni igen det jag beskriver?? <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> | |
| Ja nog är det så. När jag var och tittade på bilar så var det "rost??? jamen det är ju fullt naturligt" trots att bilen skulle vara i "perfekt" skick. Det här gäller nog äldre bilar mest. | |
|
Tycker att privatpersonerna verkar ärliga. De bilar jag har kollat på har varit fina och motsvarat beskrivet skick. Vimpelhandlarna som sysslar med export ger jag dock inte mycket för. /Kalle |
|
Crusty |
jaså! Påstår du att tyskar ljuger mer än andra svenska bilförsäljare? ´Köp din bil i sverige o betala mer istället då! ///CRUSTY (Stolt halvtyskare) |
|
Nehejdu, det gör jag INTE! Jag påstår i all enkelhet att de förr så GENOMÄRLIGA tyskarna (för så har det faktiskt ofta varit, de har varit klart bättre att ha haft och göra med än sina svenska "kollegor") nu har börjat sänka sig till vår nivå. För att återupprätta din tyska hälft så kan jag säga att jag faktiskt alltid varit en av dem som med en åsnas envishet har hävdat att 9 av 10 mätarskruvningar sker på den här sidan gränsen. Men, det börjar som sagt bli allt vanligare att man hör att folk har åkt på "bomkörningar" på bilar som enligt annons och telefonuppgifter ska vara superfina. <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
"På samma sätt har jag hört flera som säger att de av misstag importerat "uppfixade" bilar som de normalt inte hade behövt oroa sig för i den prisklass de handlar i." Är din uppfattning att det gäller även nyare bilar, typ -00, 01:or med få mil på mätaren ? |
|
|
Problemet med uppfixade bilar har väl delvis funnits hela tiden, nyare årsmodeller av finare bilar (BMW :) köps ju i stort sett alltid loss från försäkringsbolagen och fixas upp av någon verkstad. Om verkstaden är seriös, kommer vetskapen om "uppfixningen" naturligtvis att följa med bilen, om inte, så riskerar man att göra en ritkigt usel affär. Inte för att en repad bil behöver vara dålig, men man vet ju själv hur man skulle känna sig om man fick veta att nyköpta M5 E39:an hade voltat några varv på ett tyskt gärde!! Därför vet jag inte om jag tycker att de uppfixade bilarna har ökat i antal, förmodligen har de alltid funnits och komemr alltid att finnas, skojarna i den nischen är ju lite mer etablerade än privatpersoner och vimpelhandlare som utger sig för att sälja halvgamla bilar i toppskick... något man blir plågsamt medveten om var en lögn först när man efter lång resa besöker dem på plats. Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :P :P :P Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
"Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven!" Menar du att dom redan har haft sitt helvete på jorden?:) |
|
|
Självklart har det blivit fler oseriösa tyska handlare på senare år som utnyttjar det svenska suget efter bilar. Samtidigt har det även i Sverige vuxit upp en flora av minst om inte ännu oseriösare handlare som bla skruvar mätare döljer krockskador mm mm. Men har man lite koll på läget och den bil man skall köpa så är det inget att tveka på att handla i Tyskland. Generellt sätt är bilarna bättre skötta och framför allt rostfriare så varför betala mer i Sverige. Och folk är minst lika ärliga där som i Sverige ! |
|
|
Har flertal bekanta som importerat sina bilar samt en bekant som sysslar med att importera på heltid har säkert sålt bortåt 1000 importbilar så man vet ju lite vad som händer i importbranshen. Ett tips är att INTE handla i norra tyskland där dom har lärt sig att svenskarna köper bilar, utan satsa mer söderut där bilarna är finare samt bättre i pris. Tips nr 2. är att köp din BMW i Tyskland själv dvs var nr1 i importledet. Knappt någon jag talat med har inte fått erbjudandet vid köpet att ställa mätaren på valfri distans. Allt, papper, mätare, servicebok m.m går att fixa vid "exporten". Köper du själv nere i tyskland och då förslagsvis av seriös BMW-handlare är det lättare att kolla historiken, det är vid själva exporten/importen den ev. mätarskruvningen genomförs. Tips nr 3 är om man åker ner så ha alltid alternativ att titta på om objektet ej skulle infria förväntningarna, inte så kul att åka hem tomhänt i brist på planerande. Till detta hör även att inte ha för bråttom tex tighta färjeförbindelser m.m. |
|
|
tyskar är tyskar.jag är yrkeschaufför och tillbringar veckorna i europa helt naturligt har jag kontakt med tyskar varje vecka eftersom man är i eller passerar tyskland i princip var man än ska.jag har arbetat med detta i snart 10år och mina åsikter om tyskar kan jag inte skriva här för då åker man väl på hets mot folkgrupp.visst jag har träffat trevliga tyskar det finns ju så klart men hela landet är uppbyggt på en knepig mentalitet så skulle jag hämta en bil så hade det blivit nederländerna eller ev.belgien |
|
|
Bante, jag tycker att det skulle vara intressant om du utvecklade det där om tyskarnas mentalitet lite mer. Har du någon liten rolig eller på annat sätt intressant anektdot om dina möten med tyskarna så vore det också kul att höra. Själv har jag inte så mycket mer erfarenhet av dem än att kort pratat med några i exempelvis skidliften eller på någon bensinstation. På vilket sätt menar du föresten att belgare och holländare skiljer sig åt från tyskarna? death is guaranteed - life is not |
|
|
Köpte en bil i Tyskland i veckan, skrev kontrakt och köpte bilen utan att ha sett den (varken på bild eller i verkligheten). Bilen var i bättre skick än överenskommit, och detta var utan tvekan den bästa bilaffär jag gjort. Viktigast är att man får förtroende för den man ska köpa av, och inte går på de billigaste bilarna/ långmilare/krockade mm...( detta gäller för Tyskland, såväl som Sverige). Mitt tips är att gå på bilar i mellanprisklass och pruta stenhårt redan på telefon, dessa bilarna är i bättre skick + att det inte har ringt hundra stycken svenskar redan vilket gör att förhandlingsläget är klart bättre.... Detta är min åsikt, lycka till /Ingenjören |
|
Christian P |
Valutan har gjort att jag håller med första talare fullt ut. Tyskarna har tuffat til sig och ljuger mer. Efter att landet i fråga bytt valuta går där inte längre att göra affärer. En bitvätt kostade förut 7dm, idag kostar samma tvätt 8 euro. Parkeringsavgifter samma sak. Förut fem minuter för en d-mark, idag samma tid för en euro!! När man ringer på en annons från sverige, betalar pengar till ett konto utan att ha sett skiten, skall man skratta sig lycklig och köpa en lott om man inte känner sig besviken. I ett land där det mesta har gått upp i pris med ca 100% går folk över lik för att fullända en affär. det skrivs kontrakt att bilen är med orginallack, aldrig krockad, med tre ägare och servicebok. När man bvetalat in handpenning(till den stor tyska seriösa bilfirman) åker man ner och skall hämta sitt nyförvärv får man sitt livs största chock. Omlackade bila med spray så det runnit på skärmar och motorhuv som vatten, 8 ägare istället för påstådda tre, briefet utbytt en gång redan, och två ägare på det nya!! Motorhuven och dörrarna så skeva att det skrapat bort färrgen från anliggande plåtdelar!!! fy faaan!! Detta har jag sett med egna ögon! Och det värsta är att det inte finns mycket man kan göra åt det efteråt. polis rycker på axlarna. Du får inte ta i senaste ägarens nummer. dataskydd heter det i tyskland. Ett land med massa skyldigheter men inga rättigheter. |
|
Hej! berätta gärna lite mera vad som hände, vilken bilmodell osv! ut med namnet på bilfirman. jättetråkigt att det händer, men jag har inte alls samma erfarenheter. med det stämmer att klimatet blivit hårdare, speciellt nu när det är lite lågkonjunktur. mvh Johan |
|
Christian P |
jag har skrivit en ny tråd tre gånger nu som någon plockar bort om och om igen! Vad är detta?!?!?! Så här ligger det till: Jag skriver för tredje gången ett inlägg om en blåsning från en tysk bilfirma. Ni som tar bort den hela tiden, vill ni verkligen inte att andra inte skall begå samma misstag och förlora sina pengar?? Man börjar fundera på om denna sida finansieras av tyska bilhandlare, eller nåt. Jag har nu talat med tysk polis och där kunde man göra lite mer än hos den svenska polisen. Man kunde dra handlaren inför rätta med hjälp av ett tyskt ombud, och anmäla ett kontraktsbrott. Detta kan handlaren bli av med sin bilhandlarlicens för sade polisen. Även om han daterar det andra kontraktet före mitt borde han inte sälja till mig en andra gång, och utaffelt blir det samma! Jag kommer att få bekosta en advokat som för min talan i Tyskland. det kommer jag att göra. Kosta vad det kosta vill. Nu skall vi statuera ett exempel här för alla tidigare blåsningar i tyskland mot svenskarna. De skall lära sig att svenskarna inte är något u-land långt bort som man kan göra hur man vill med!! En liten flaschback till alla som inte vet början på detta. Jag överförde en handpenning på 20,000:- till en tysk bilfirmas konto på en bmw 540 som dom hade till salu. Sopm tack fick jag ett kvitto på detta via fax. När vi kommer ner till tyskland finns inte bilen där, utan den är såld. Igen. Till någon annan. Och mina pengar har jag heller inte fått tillbaka. |
|
Din generalisering är tråkig. Det finns många handlare både i sverige och tyskland som livnär sig på handel med bilar till naiva svenskar. " Jag tror personligen att det beror på den globala uppvärmningen! Mvh, Steaman |
|
|
Din generalisering är tråkig. Det finns många handlare både i sverige och tyskland som livnär sig på handel med bilar till naiva svenskar. " Jag tror personligen att det beror på den globala uppvärmningen! Mvh, Steaman |
|
|
inlägg kan försvinna eller du kan bli spärrad som användare om din mailadress inte fungerar. mvh Johan |
|
|
Och vems IP adress är det som inte fungerar? Mvh, Steaman |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Christian P: Dina inlägg försvinner också om du bryter mot de regler vi satt upp för detta diskussionsforum. Exempelvis din antydan om vår ev. opartiskhet, är grund för spärrning. Nu faller ju påståendet på sin orimlighet, men ändå. Vi är MYCKET måna om att hålla en hög nivå på detta forum. mvh Johan (BMWPower) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.