|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
snön har kommit till kristianstad :D härligt finns massor av dat skoj att leka med bilen . o träna lite .. hur mycket sliter det på däken när men "leker " och dem bara sprätter i snönn och inte rör någon form av asfalt .. ? | |
|
Grattis, snö i Mälardalen nu också. hehe Mina vinterdäck går in på 6:e vintern nu. Har sladdat mycket genom åren. Men nu har dubben börjat ge vika lite grann. Saknas nog 25%. Undviker man att sladda på asfalt och grus så sitter dubben kvar länge. |
|
|
jag la på sprilans nya pirelli dubbdäck innan vintern, men räknar inte med att dom ska hålla längre än denna vintern ut. Nöje kostar :P |
|
|
här uppe i umeå har snön legat sen i november nån gång... E30 + vinterföre helt hysteriskt skojj!!! :D Helst då man har 170 vilda under huven som vill ut ;) BMW CS Nr:06086 Bilen :Länk |
|
| jag antar att det inte sliter mycket på däcken när man sprätter på hårdpackad snö.. o sladdar på snö | |
|
ahhh, en till ifrån bygden här, va nice! jo idag kom det massa snö ju, jag hade velat ha kortare styrväxel på e30in, blir ju ett väldigt rattande... MVH Johan K |
|
|
har knappt några dubb kvar i mina däck så jag behöver inte oroa mig.... men så satans kul o köra runt på små skogsvägar o sladda, men skulle vara roligare med mer pulver i bilen... |
|
| Varför ska man ha pulver i bilen under vinterväglag, såvida man inte kör med ralleydäck, 100hk och 1,6 liter är alldeles utmärkt. Jag ska lätt köpa/komplettera med en 518 eller 316/318 för att leka med som dessutom inte kostar mycket att köra. 323an och 535 är väldigt bra att köra med full kontroll, men det är synd att endast kunna utnyttja 10% av effekten. | |
|
Jösses, i helgen kom 90+ cm nysnö vid kusten hemma i skellefteå där pappsen bor. Gissa om det var skönt med en ix. Såg folk som knappt kom sig fram medans ixen bara morrade lite extra :D Roligaste jag haft med kläder på under sista tiden. Mindre kul var det med 3 st 3 timmarspass (fre, lörd, sönd) bakom snöslungan. Sitter skönt i axlarna idag .. pust.. Pulver i bilen går bra om man har 4 hjul som driver. Som en signatur på forumet säger (kommer inte ihåg vem som har den) "Sex på alla fyra, roligast så" |
|
|
Visst är det kul med snö när man har E30 :) Men det är allt stor skillnad på E30 med 6-cyl eller 4-cyl. 318is är mycket mindre benägen att understyra än 320i/325i, och dessutom mer balanserad när det väl släpper. Det blir till att ta en omväg hem från jobb :) Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Ja nu behövs det inte mycke pulver under huven. Funkar fint fint att drifta med dieselTransiten :-) 330.an avställd |
|
|
Visst är E30 skitroliga även på snö, men jag gillar faktiskt "de stora klumpiga" E34 och E28 bättre, de är mer välbalanserade än E30. Men det kvittar, alla är ju roliga så det räcker och blir över. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Davve, E30 318is har enligt uppgift 49/51 viktfördelning fram/bak, det tycker jag är bra :) Tyckte inte att 525i E34 var alls lika skoj. 518i E28 sägs dock vara en höjdar-sladdbil :) Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
hehe här leker jag lite med e30n :D kass film jag vet, och det syns dåligt. men vi hade iaf kul Länk |
|
|
Min 325a har vilat några månader efter bankörning på Gälleråsen då motorfästena gick av och motorn åkte in i kylaren, med spräkt topp som följdskada :( Men i går kväll fick den ny motor :) Precis lagom till detta underbara väder :) Understyrd ?? Dubbelt överstyrd skulle jag villja kalla 325an, den styr man med gasen. Ja E34 525 är snällare i högre fart. Nu väntar vi på is bara :) |
|
| E28 518 är en höjdare! Men som nybliven återfalls-e34 518-ägare är man ju lycklig åt lite vinterföre :))) | |
|
ska det sladdas å åkas fort så måste det till runt 200-220 hästar i en bil som väger runt 1400 pannor.. annars är det ju bara småsladd inne i stan som gäller... går ju inte att åka nå fort å klara av att hålla bilen på ställ annars... skittrist då jag själv har 115 hästar och 1400kg bil :(( // Erik |
|
| Det handlar mest om vikt, balans och motorkaraktär. Varken 528an eller 535an är lika roliga sladdleksaker som 518. Och vem har sagt att det måste gå i 150 för att vara underhållning. | |
|
Jädrans vad halkigt det är, lekte lite med is'en igårkväll. Fick världens ställ bara på motorbromsen, det är första bakhjulsdrivna vinterbilen jag äger så man är lite nybörjare. Mina fwd bilar ställde man ju upp i jättebreda ställ med full kontroll med hjälp av handbromsen. Men nu är man mest passagerare, beror kanske en del på mina gamla torra däck, visserligen dubbade Michelin Ivalo, men de börjar bli väl gamla å slitna. Nåja, det är bara ut å öva med andra ord. /Fredrik |
|
|
Fredrik M: Låter som att du övat för lite... Jag ordinerar dig härmed ett sladd-pass om dagen :-) F.ö måste jag bara säga att de "små" BMW:sarna har ju en underbar balans när det gäller lek på snö, testade att ställa 316:en på en stor parkering och trycke ner kopplingen samt släppte ratten och bilen rätade ut sig själv. Jag blev mycket imponerad, 530:in beter sig som en stor, blöt tvättsvamp i jämförelse. /Fredrik |
|
|
Kalle Hansen. Det är förstås en smaksak, det som ligger E30 i fatet är den låga vikten och troligen det kortare axelavståndet vilket gör bilarna lite väl nervösa emellanåt i mitt tycke om man försöker marcha lite hyffsat snabbt på vinterföre. Det är verkligen inget fel på balansen egentligen i fyrcylindriga E30. Minns en gång när jag körde på en av de små landsvägar som leder hem. Mycket snö på vägen och jag kör så fort jag kan och vågar med min dåvarande 318iS, det är ett ända långt parerande! Tätt bakom ligger en Audi A4 och jag kan sätta pengar på att föraren satt och petade sig i näsan helt odramatiskt medans jag kämpade som en dåre! ;) Min 320i 2.5 hann jag testa på snö under två veckor förra året innan den ställdes av en månad för sent (december). Den gick inte rakt en meter på snö. Roligt som fasen men en smula jobbigt om man kör långt... E28 518i är verkligen så skoj att sladda med som ryktet säger! Det var detta rykte som fick mig att slå till på en 518 som vinterbil efter att ha haft enormt tråkigt under förra vintern med en Saab 99... Den gick visserligen att vänsterbromsa men det uppväger inte på långa vägar. Jag hade Bilstein på min 525i E34, trots storlek och vikt låg den alltid platt och mycket stabilt vilket höjde körkänslan hundra gånger! Tycker detta är den trevligaste bil jag någonsin kört på vinterföre. Tryggt, stabilt men oerhört lätt att hänga ut baken på i långa kontrollerade ställ, vilket f.ö. även gällde våt asfalt. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.