|
|
|
|---|---|
| Har en 323Ci -99 Har problem med att få upp rätt arbetstemperatur i bilen. Nu under vintern går bara mätaren strax över den blå markeringen. Förmodligen är det termostaten. Nu är min fråga om bilen kan ta skada av detta? Eller kan man bara låta det vara? Får ju skruva upp värmen i kupén lite extra men det gör ju inget... | |
|
Låta det vara? En termostat kostar en hundralapp! Motorn tar mycket stryk av att inte komma upp i arbetstemperatur, bränsleförbrukningen ökar markant och du är ett riktigt "miljösvin". /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Bilen drar mer bensin än normalt och på sikt kan du skada avgasreningen i bilen(katalysator framförallt) Det är ett vanligt fel, och kostar ca 1500 kr att åtgärda på Bmw. Termostat+termostathus byts ut pga svag konstruktion. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Skulle rekommendera att åtgärda så fort som möjligt! Slitaget på motorn ökar på flera sätt, bland annat då den feta bränsleblandningen sköljer bort oljefilmen på cylinderloppen. Bensininspädningen i oljan försämrar dessutom smörjningen genrerellt. Om inte annat lär du tjäna in termostatbytet (är ganska lätt att göra själv - tar ca 30 min med luftningen!) snabbt pga den ökande bensinförbrukningen med trasig termostat. Som sagt är det ett "typfel" och händer på de flesta E46:or förr eller senare (oftast innan 12-14000 mil)... Termostaten är ihopbyggd med termostathuset och kostar ca 500kr hos BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
318_is |
Min is vart lika dan. Bytt termostat och nu funkar den prima och går nästan rätt upp. 318IS |
|
byt inget snack om sken . finns det som kostar mer som kan pajja annars .. bytte på min 530IA 93 kommer upp i temp snabbt nu bra värme drar mindre soppa men fortfarande för mycket så jag har nog annat att byta också .. nej så jag säger byt i längden tjänar du på det Bimmer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.