AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.115

Dörrlås som fryser?

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Har en 540iA Touring, -99:a. Gått ca 16.000 mil nu.

Har ett litet problem, när det blir minusgrader så fryser dörrlåsen i öppet läge.
Dvs, man får oftast upp dörren utan problem, men när man skall stänga så låser inte haken fast!
(Pillar man med handen på den så låser den inte heller, så det är inte nått som är i vägen etc).
Detta gäller oftast bakdörrarna (De som används minst), men händer även framdörrarna, speciellt vid -10 och neråt, men även vid varmare ibland.

Brukar lösa sig genom att man får "öppna & stänga" ett 50-tal gången (brukar bara köra låsmekanismen fram o tillbaka).

Jag tror att det grundar i att bilen står på ett "utsatt" ställe, där den har sol på sig på morgonen, dvs bilen blir varm och saker smälter, och sen försvinner den på eftermiddagen och då fryser det som runnit antar jag.

Dörrlisterna smörjer jag numera med silikonstift, så de är inget problem, men hur gör jag med dörrarna?
Kan man smörja det på nått sätt? Isåntfall med vad, och VART?
Eller måste jag plocka isär hela låsmekanismen?

/Jocce

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hej hade samma problem. Först sol o sen minus grader...
Tog lite avfetning för att ta bort all smuts o sen klada med lite fet.
Funkar hur bra som hellst! Nu är det dörren som fryser fast....

/Grabber

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Grabber:
Vart smörjde du?

/Jocce

M3
117
M3_POWER
540iT M-Optik 6vxl -98
Hej. Hade samma problem med min. Det enda som hjälpe för mig var att jag fick plocka bort lås mekanismen och spruta på en jäkla massa 5-56.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag smörde på mekanismen. Den syns i dörren när du har öppnat den o i låset, peta in med en liten mejsel o sen öppna o låsa ett par gånger med nyckel. Kolla efter fet i tuben eller en sån där sprayburk med teflon.

MVH Grabber

Be
11
Bertuzzi
BMW 528iA Touring -99
BMW 328i Cab -97
När det blir några grader minus kan detta hända även på de bästa bilarna...

Jag gjorde följande: körde in bilen i varmgarage och lät den bli varm. När dörrarna började att fungera normalt igen, tog jag en teflonspray och dushade i nedre kanten av "skivan" som vrids nedåt då dörren stängs. I den nedre delen (bakom plåten) finns en liten hake som låser skivan runt pinnen i B-solpen. Den lilla haken går trög och fastnar i fel läge på grund av fukten som bildats där. Teflonsprayen driver bort fukten och smörjer låset under en lång tid framåt (förhoppningsvis!).

Ett tips om dörren inte går att stänga och du måste ta dig hem: håll dörren stängd och tryck ned låsknappen. Dörren fastnar i stängt läge och förblir stängd till dess att värmen tinat upp låset.
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Tack för era tips!

Bertuzzi: Jo, funkar på framdörrarna, men inte på bakdörrarna att låsa av nån anledning!

Hm, förstår fortf. dock inte om man behöver plocka isär hela dörrsidan?

/Jocce

Be
11
Bertuzzi
BMW 528iA Touring -99
BMW 328i Cab -97
Hoj Jocce!

När jag hade problem med dörrlåset så var det höger bakdörr och det gick att "nödlåsa" dörren.

Nåväl jag tog ej ned dörrsidan utan använde det långa röret på teflonsprayen och duschade i alla glipor som jag nådde.

/Todd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.