|
|
|
|---|---|
| Jag går i tankar att införskaffa en E31:a. Jag tycker det är det snyggaste bil som någonsin byggts och har har varit en beundrare sen den kom ut. Jag har dock blivit avrådd av en massa peroner så mina känslor är blandade. Är reparationer på 30-40.000 vanliga? Vad ska man tänka på och vilka modeller ska man undvika? | |
|
Om du vet vad du köper (fullständig och ärlig dokumentation) så vet du också vad som normalt väntar i service och rep.kostnader framöver.Om inte så kan det ju bli ett dyrt lotteri oavsett modell.Och det är klart att det kostar mer att byta stift i en v12 än en v8:a...vilket säger en del om prportionerna i ägandekostnader. Det kan ta tid att hitta "den rätta" men den som söker ska finna... Go´ fortsättning på resan/Dixie |
|
|
Jag blev också avrådd att köpa E31 och speciellt då 850:an. Det är ju ofta föregående ägare som är det största problemet. Det gäller att hitta en bil som är välhållen och väldokumenterad samt att föregående ägare har haft råd att serva den och byta ut delar som krånglar. Har de inte gjort det kan det kosta en fet slant. Hursomhelst gick jag och köpte mig en 850 i somras, det är ju en sådan snygg bil! jag har inte haft några problem med den ännu (nu är den förståss avställd för vintern) En fördel att ha 850 som sommarbil är ju att jag kan låta den stå ifall något generalrasar. Så mitt tips till dig Mudak: Klart du skall ha en E31, se bara till att ha en bruksbil också, så håller pärlan längre. Skall du däremot köra din E31:a året runt blir det svettigt, den älskar bensin! Dessutom är ju inte försäkringen gratis heller! Var dock beredd på att det finns många lik på marknaden, dessutom är det rejält prutläge! Lycka till! Micke |
|
| Galenpanna, vad skall du med ett tolvcylindrigt hajmonster på svenska vägar. Den lär äta dig ur huset. Gulp, det var ditt bensinkort, språngmarch till verkstaden nästa. ;) ;) ;) Klart att du skall köpa din drömbil! Livet är för kort för tråkiga bilar. Folk blir ruinerade på svenssonskåp och pappradhus. Du blir i alla fall "fattig" med stil. ;) | |
|
Tack för alla fina svar. Jag pratade med en vän idag som kände 4 fd E31-ägare. Enligt honom så hade de bara negativa erfarenheter, men detta är som sagt bara hörsägen. |
|
|
Mudak: Det finns bra E31:or och det finns dåliga, om du letar länge och är noggrann så kommer du att hitta en bra, det gjorde jag (hoppas jag). Det går mycket snack om E31:orna, kolla upp själv och snacka med t.ex närmasta BMW verkstad om deras erfarenheter. Det gjorde jag, och bildade mig en egen uppfattning. Jag vet inte varför det går så mycke rykten om att det skulle vara en kass bil, killarna på "min" verkstad håller inte med och dom har mycket erfarenhet av BMW i allmänhet och E31 i synnerhet! Men, lämnar du in din kära E31:a hos BMW för service blir det dyrt: Inspektion 2 (stora servicen´) kostar 12 000 hos BMW. Det gäller därför att hitta en kompetent verkstad som är billigare, det gjiorde jag och vips kostade samma service 8 000! Seså...ut å kolla marknaden, det är en unik bil!!! Håller dessutom med PowerMac, skall man bli ruinerad så skall man bli det med pukor och trumpeter!!!! M |
|
|
Rep. på 30.000-40.000 är inte vanliga, det låter ju mer som en komplett motorrenovering. Stryktåligare motor får man nog leta efter, men visst finns det dåliga exemplar på marknaden. Mvh, Hellboy Länk |
|
|
Meckar man själv kan man komma billigt undan, framvagn och drivlina är ju tex samma som E32, värre är det om man ska ha tag på specifika E31-delar, ta en framruta tex... hur dyr som helst! Så är dom ju fullmatade med teknik, så det finns ju mycket som kan krångla, men man fixar det själv om man inte har tummen mitt i... Personligen hade jag hellre köpt två risiga i tyskland, än en fräsh för 120tkr. |
|
|
Köp en E31 och njut av livet, Har du inte råd att laga får du cykla en tid för att sedan åter njuta av det underbara livet i E31.... |
|
|
Det är skrotprat att dom är dyrare än andra gamla BMWs att hålla rullande. Jag har om nån månad lagt motsvarande 30kkr och då har jag i princip byggt en delvis ny bil och verkstan tyckte att hälften hade räckt mer än väl. Däremot fick de inte röra mig som har fler än en skruv lös:) 850an är oslagbar milslukare och jag kan nu njuta av den i många år problemlöst framöver. Försök hitta en manuell och titta hellre hos en BMWhandlare i Tyskland för att vara säker på att hitta ett friskt ex för det finns en hel del skrothögar här i Sverige. Om en person kör, servar eller misssköter en bil såklart kostar det mycket pengar att återställa en bil i bra skick. Asken |
|
|
Jag har som flertalet ovanstående postningar skriver hört av bekanta att hur vågade du köpa en sån dyr bil osv osv men hur många av de som uttalar sig har verkligen ägt en? En sån bil sticker gärna i ögonen påm folk så varför inte, köp 2 på en gång:) Om du kikar under uppdaterat så har du dagboken till min 850 sedan köpet i höstas och vad som händer med den. Nicke på Borgs i Vällingby berättade att de har ett par kunder med E31or som rullar på i vardagsbruk och gått en bra bit över 20k mil. Det enda som varit större rep på är avgassystem och det gick på ca 15kkr att byta men annars är det mest slitagedelar samt framvagnsdetaljer som slits pga att det är en tung bil. En komplettframvagnsrenovering kostar enligt Perre på Bil&Motorteknik mellan 12-15kkr bereonde på hur sliten bilen är. Min bil har jag bytt utvalda delar av framvagnen samt satt på Powerflexbussningar just för att få ett stummare stabilare chassie, dock var det inget fel på bussningarna som satt där idag. Mycket delar till bra priser finns på www.ebay.de annars. Mvh Asken |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Asken; Är din 850 manuell Om inte, har du kört en manuell 850 och hur upplever du körskillnaden från en vanlig automatare? |
| BWM-beroende. Svar jag den är manuell och upplevelsen är mycket mer LEVANDE! Kort sagt:) | |
|
Hei, Jeg ville satse på en 840 med lav km, Jeg hentet min 1993 model i Stutgart, den hadde kun gått 95.000 km. Jeg har hatt den i 1 1/2 år, og har ikke hatt noen problem. Prisene for et bra eksemplar er fortsatt lave i Tyskland, men de gode eksemplarene tror jeg vil stige. Tollen til Sverige er vel bra sammenlignet med Norge. Min kostet meg 319.000 nkr ferdig registrert. 150.000 for bil og 169.000 i TOLL !! "Best Buy" tror jeg er en Bmw 840 ci sport, med 4,4 l motor og csi utrustning. Hold deg unna 850 produsert før mai 1992. |
|
|
Jag har haft en 850ia och nu en csi. Det går inte att beskriva känslan när man växlar. Bilens potential och kraft blir mer påtaglig, även om en "kickdown" med en 850ia inte är fy skam heller. :) Mvh, Hellboy Länk |
|
|
Köp en BMW 850 men för guds skull kolla på bilarna noga. Jag betalade 140 000kr för min iof med ett ljudsystem för 30000kr så i sådana fall kostade den 110 000kr i tyskland. Vissa bilar i Sverige och även Tyskland är sönderkörda. Jag körde in till en mycket duktig BMW handlare i södra stockholm och han tyckte min bil var mycket fin och hade sett många "vrak" där allt är sönder under bilen. Bilen innehåller extremt mycket elektronik. Över 80 motorer som styr allt ifrån att sidspegeln fälls ner när du lägger i backen, automatisk avbländning till att rutorna åker ner och att torkarbladen sjunker in under motorhuven. Skitskön bil och många tror att min bil är ny eftersom den är så ovanlig... Sånt e roligt. |
|
|
Köp en fin och välservad, som kostar lite mer. Lämna in på köpkontroll hos kunnig vekstad innan också. Det som är fel på dessa bilar är Alltid undersatt service, skitolja osv. eftersom folk tror att det blir billigare så. Oftast för att pengarna är slut efter bilköp, ibland flera ägare i rad som haft samma problem.. Välskötta E31:or är lika bra som välservade E32:o3, E38:or osv!! |
|
|
Se tillatt du har råd det kostar en del att åka med många cyl. Skadar inte med en del reservpengar på kontot. Iof så skulle jag föredra en 840 den är billigare att äga och försäkra dessutom finns det mera att tillgå på skrotar vid behov det finns flera med v8 ån v12.Uppsala Bildemontering är BMW´s officiella skrot imellansverige. Har haft en e32 i många är som fungerat mycket bra men har haft en del elektroniska problem med att motorn som iband enbart fungerat på 6 cyl och efter ca 30000 kronors besök hos BMW Solna inte klarade att lösa detta. Reparerades hos Vällingby Bilelektriska och visade sig vara ett avbrott i 12 ans tändkabel och kostade mindre är 1000 kr. Åker idag in 840 helt utan problem och andra kostnader än normal service |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.