AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.252

Första bilköp Tips tack!

Sida 1 av 3
Hejsan!

Jag börjar att gå igenom lite fakta

Jag har nyss fått körkort, är snart 19 år och går sista året på gymnasiet

Jag hade tänkt köpa en bmw till våren, kanske feb/mars

Jag har dessutom nyss fått ett jobb vilket ger mig ca 4000kr i månaden efter skatt och har inga speciella utgifter eftersom jag fortfarande bor hemma

Jag har samlat ihop ungefär 25000kr

Jag har tillstånd till att låna pengar genom mina föräldrar och ställa bilen på min mamma så att försäkringen blir 400% billigare =)

SÅ till frågan: Vad ska jag välja för bil, för det SKA vara en BMW!

Först tänkte jag på en gammal 5-serie från 89-94 för cirka 25000kr men efter mycket tittande tyckte jag den var lite för risig för mig och började kolla på e36 3-serie bilar av alla slag, de var lite bättre men då gick väl priset upp till mellan 30000-50000kr

Sen har jag i slutändan börjat kolla lite på e39or för högst 70000kr och de har verkligen fallit mig för smaken men vill då helst ha en ganska fin som inte gått över 20000mil och helst ha läderklädsel.

Jag undrar vad ni tycker jag ska köpa för någon bil? Hur mycket brukar man kunna pruta, står ofta säljarna fast vid de priser som står i annonserna? och vilken kvalité kan man räkna med att en e39a har i de lägre prisklasserna?

Väldigt tacksam för svar

MVH

Micke
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Köp inte en för dyr bil vad du än gör, det är roligare att ha en lite billigare bil som man har råd att använda än en fin bil som man aldrig kör en meter med.
Jag hade planer på allt från E30 till E38 när jag skulle köpa min första bil. Det blev en E30 318is.

Jag har nu kört ungefär 1600 mil sedan jag köpte bilen i början av April och kan kort och gott säga att allt kostar mer än man tror. Att sen E30 är en perfekt bil att lära sig "avancerad vinterkörning" med (något jag inte skulle vilja göra med en fin E36/E39) var också en av anledningarna till mitt val. Jag kommer med 99% säkerhet ha kvar min E30 gymnasietiden ut. Efter det får vi se vad som händer...

Räkna ihop försäkring+skatt+bensin+service+slitagedelar såsom däck osv.+ bilvårdssaker+div. förbättringar du vill göra och kolla sedan hur långt du kommer på 4000 i månaden. Sen kanske du vill lägga pengar på något annat än bara bilen.

Bara några råd på vägen från mig. Lycka till med köpet.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jo skatten ligger väl på cirka 1300kr/året, halvförsäkring 3300kr/året, men service och slitagedelar har jag inte direkt räknat med, måste man laga bilen mycket?

Ja inte ska det vara någon e30 för mig =) om det ska vara någon ska den åtminstone vara lite skrytig, som åtminstone en e36 kan se ut, den här t.ex: Länk

men som sagt en fin e39 lockar också men visst är det lite overkill som gymnasist =)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
köp en e34a för kontanta pengar!du kan hitta ett fint ex för runt 25 000kr,välj gärna en bil med stora 6an (m30)motorn.då har du en bil du kan vara nöjd med länge!köp ingen 4cyl bara speciellt med m40 motorn!!och du!tänk på att pruta rejält!det är köparens marknad
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Räkna i alla fall med att ha en reparationsbudget på minst 20´. BMW går inte automatiskt sönder men det finns ju en viss risk att en gammal bil för 70´faktiskt gör det, och då är det inte kul att stå där med avbetalningar på en bil som inte går...
20 000kr reperationsbudget?? Det är ju otroligt mycket pengar som man ska bespara till det!

Men vad sägs om en fin e36a 325a

Länk

Länk

Då kanske man kan få ner priset en bit också!

Måste man ändå ha en 20000kr reperationsbudget blir det inga pengar kvar till själva bilen =(
Räkna med att det går åt mer pengar än vad du tror. Tidigare hade jag en 320 coupe -97 och överslaget över ett år gick det åt ca 1000 kr i månaden på service och reparationer. Som tidigare sagts, gamla bilar går sönder oavsett märke.

Lycka till med ditt köp!

// Erik
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Micke låt din mor köpa bilen så "lånar" du den av henne, vem som helst i hushållet får ju använda bilen.

En FIN e30-e34 är ett vettigt val tycker jag.

Mvh Danne
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ta det lugnt och se vad som finns och bilda dig en uppfattning.

En e36 är en väldigt bra förstabil. Hade själv en 318i -92 som förstabil, skitnöjd/stolt var jag.

Som folk säger så går bilar sönder, mer eller mindre. Hade en 325:a -91:a, den gick sönder stup i kvarten, kostade mig fläsk att hålla rullande. Kör nu en 323:a -96 som jag aldrig haft problem med, bara går och går, körde in på besiktningen för några veckor sen utan anmärkning utan minsta förberedelse (okey, kollae spolarvätska & att alla lampor fungerade).

För att få ett bra ex krävs det tålamod och viss erfarenhet, och tur.. Men en e36:a är en väldigt bra 1:a bil. BMW 325i 93-95 med m50b25 vanos är en sjysst motor men sina svagheter har den ju. Men rekommenderar dig den. Köp helst en som toppen är renoverad på, en som inte rullat allt för långt eller en med riktigt bra service och många mil.

Glöm en e39. I din situation skulle jag verkligen inte köpa en bil från de lägsta prisklasserna. Det är alltid något man får fixa till när man köper beg. och köper du en e39:a för 50 000 kr så finns det säkerligen saker som inte är riktigt bra på bilen, har du otur kan det bli snuskigt dyrt. Köp istället en e36 för ca 40 000 maximalt så får du en fin bil.

Angående försäkringen så finns det delade meningar. I ditt fall om du har beslutat dig så se till att din mor står som ägare på bilen samt att förare under 24 ska köra bilen. Då är det okey att du kör, glöm inte det. By the way, skatten är på 1635 kr. Halvförsäkringen tror jag inte är 3300, snarare mot 5-6 tusen, beroende på vart du bor.

Bra att veta saker om e36:Länk

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Du får många tips...
Här kommer ett till. E30 är en mycket trevlig bil för lite pengar. BMW har sänkt priset på reservdelar och du får körglädje för pengarna.

Försök hitta en fin 325:a för 20-25 000 kr. Många är tyvärr helt slutkörda, men en fin .... :) En 318is 16v är inte dumt heller. De är ganska ovanliga och kamkedjan kan rassla fint. Jag gillar personligen 320:n med lilla sexan, ett härligt muller och lite lättare att hitta begagnad till bra pris.(10-20 000 kr).

Räkna med att bilen kommer att behöva service, kan bli billigt eller dyrt...

Roligast av allt är det om det blir pengar över.

Lycka till med letandet.

Gr8ride
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Gr8ride:

Vill du utveckla det där med sänkta reservdelspriser, gäller det bara e30 då eller? hade nömligen tankt att byta lite saker i förebyggande syfte snart..

MickeBMW:

Mjo, e30 är ju en rätt rolig bil, men e36 är nog aningen säkrare om nu olyckan skulle vara framme.
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Du bor i Vallentuna ser jag.. åk över till Nestors, han kan nog fixa ett fint ex åt dig ;P
Tjena! Tackar för alla tips

Vad är Nestors? Är det någon pålitlig bilfirma eller?

Nja en e30 faller verkligen inte i min smak, men som MD sa så är nog en e39a också lite riskabelt!

Ska väl försöka satsa på en e36a som ser bra ut och går bra! Då kanske man kan få lite shyssta högtalare, läderklädsel och fina fälgar på den också!

740:in på nestors bil ab?
Länk
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
BMW har sänkt priset på reservdelar till vad de tycker är "gamla bilar".

Ett exempel, jag köpte ett stödlager för bakre stötdämparen för någon dag sedan. 140 kr. (Med rabatt BMW CS). För ettpar år sedan när jag bytte infästningar på en annan E30, pris 220 kr.

Jag frågade reservdelsmannen som berättade att de sänkt priset på grejer till äldre BMW. Jag gissar E28, E30, E32 o.s.v.
Till min E30 blev det billigare i alla fall.

Gr8ride
Köp inte dom första modellerna när modellen kom tex 3serien köp 92:an eller 93:an.
Sedan är 3 serien dyrare i försäkring.

men bor du med din mamma så kan den stå på henne eftersom det är samma hushåll.

Jag skulle nog säga 318 helt ok bil, den är ltie lättare att meka med än 2.5 motorn kan säga att det är ganska trångt att koma åt.

Sedan finns det andra bilar som är bra som första bil men jag tänker inte nämna det här för att dra igång någon onödig diskussion,
Okej! Har nu bestämt att bilen högst får kosta 40000kr och det står mellan e34 eller e36!

Här hittade jag en trevlig, vad tror ni om den?

Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag tycker e36 känns lite sportigare och mer ungdomlig än e34.

Antar att det är lite av en smaksak, har själv aldrig haft en e34 för den tilltalar mig inte så värst, har däremot åkt i flera. Väldigt tysta och komfortabla är dem i alla fall, stor skillnad mot e36. Men rent generellt så tror jag mer på e36 som första bil. Varför inte en fräsch 318is e36? Eller om ekonomin tillåter det en >93 325i/ci/a e36. Hoppa över 320:in.

Go
393
Golddigger
G11 730d -16
MickeBMW: För dom pengarna hade jag köpt en välvårdad 530i V8. Mest bil och körglädje enligt mig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.