AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
518

Räcker 323?

Rosebuddy
Funderar på en 323 Touring från slutet av nittiotalet. Jag vill veta om de 170 kusarna räcker och hur upplever du som har en 323:a bilen´s olika egenskaper, förbrukning osv. Kör nu SAAB Aero från 89. Turbo e ju alltid turbo.

Ha
152
Hasse
BMW 320 Cab -10
Har själv en 323Ci och är mkt nöjd. Motorn är en 2,5l rak sexa som är effekt strypt från 193 till 170, fast vridmomentet är det samma (jfr 325). För övrigt kan jag ju säga: sexa e ju alltid sexa!!!!
j_s
Det är helt o hållet individuellt. Det bästa du kan göra är ju att provköra några olika modeller. Jag har aldrig haft en 323, men i 320 känns det som turbo när man når 3000 varv :) Sen brukar det ju vara så att man vänjer sig o vill ha mer, men då finns det ju åtgärder man kan vidta.
Kör du saab idag lär du defenitivt inte bli besviken på en 323.
Är din Aero trimmad så lär du bli besviken på draget i 323:an. Dock är de 170 kusarna betydligt piggare än det låter! Jag jämför iofs med 523 och i en treseriebil lär det ju inte bli sämre. 323/523-motorn saknar lite kraft i toppregistret men annars är den mycket trevlig att ha att göra med!

Om du har kört SAAB 2.3Ltt (170)så kan jag säga att de 170 BMW-hk känns mycket piggare!
Bjudko
Får man ned bensinförbrukningen en hel del om man stryper en 323a ?
Får jag fråga vad det är du ska strypa??
Du tror väl inte att en motorsvag bil går alltid snålare än en bil med stark motor, eller?
Om du ändå vill köra snålt så kan du skaffa dig en japanare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.