AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.821

Flytta till USA, ta med bilen?

m3
139
m3italia
E30 320is -91
Hejsan!

Ska förmodligen flytta till USA i sommar/höst, och är mycket sugen på att ta med BMWn. Vem vet, kanske man blir den enda 320is-ägaren på andra sidan atlanten?

Hur som helst. Hur ska jag gå till väga, och vilka alternativ finns det?
Alla som har något att säga till om, eller har någon erfarenhet av något liknande, är välkomna att dela med sig :)

God jul!
Vill du ha den inregistrerad i USA? Då står du inför en rejäl ombyggnad, den måste uppfylla deras avgaskrav, vilket på M5 E34 innebär byte av katalysator, det är dödsdömt utan byte, din bil har ingen katalysator, och måste byggas om, vilket är både svårt och dyrt, ska du ta med den, se fram emot att ha den som dekoration/banbil.

Mvh Stephan
m3
139
m3italia
E30 320is -91
Helvete! Du kan inte mena allvar!
Varför ska de krångla så in i...
Kika på reglerna här... Länk Det ser ut att vara bättre att flytta till Kanada, dom verkar inte kräva något annat än att bilen är 15år?! Vilket din blir nästa år;)

Mvh Stephan
m3
139
m3italia
E30 320is -91
Tack för info, verkar vara mycket specifika regler för just Kalifornien också vad jag förstår? Är Florida som gäller för min del, kanske har dom andra regler för import där? Har åtminstone hört att just Kalifornien är bland de dellstater som har hårdast kvar för avgasutsläpp m.m.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lär som sagt inte vara lätt att få till...Bara att som svensk kunna köpa en bil på plats och få den registrerad på mig utan att ha ett amerikanskt körkort tog en hel del arbete trots att jag bodde där. Gissar att det är två steg av instanser att kämpa med när det gäller en bil. Först måste den bli godkänd för landet och sedan ska den registreras i den delstat du ska bo i.

___
//Ulf
m3
139
m3italia
E30 320is -91
Sorry för dubbelpost, men flyttgods har väl andra bestämmelser än ren import? Åtminstone är det ju så för bilar som kommer som flyttgods till Sverige.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är ju något du får kolla upp men jag tror att begreppet "flyttgods" inte gäller på samma sätt i andra länder som det gör i Sverige.

En sak du kommer att märka när du flyttar dit är att byråkratin är ganska tungrodd. Bara att skaffa elementära saker som telefon, el, kabel-TV, hemförsäkring, bankkonto, etc. tar sin lilla tid och kräver en stor portion tålamod...Tog nästan ett år från vi flyttade dit tills allt fungerade som det skulle. Det stora problemet när man flyttar dit är att man inte har någon historik och inte något Social Securitynummer och även när man får ett sådan så tar det lång tid tills detta nummer finns i deras olika register. Kan man skaffa ett körkort på plats så underlättar det också i vissa fall.

___
//Ulf
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
varför skall du ta med en gammal BMW till US? Du kan ju hitta så många roliga bilar på begagnatmarknaden där, även BMW!

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

till och börja med så avundas jag dig, florida är mitt himmelrike på jorden. jag kollar faktiskt efter lägenhet eller annat boende där, men tycker det är grymt svårt att veta var man ska leta.

hur som helst, måste tyvärr instämma med resten av gänget. varför ta med en gammal BMW dit? bara sjöfrakten är 12 lök, och mer är den inte värd därborta. ska du tjäna pengar så ska du ta med en splirrans ny taxfree-volvo. begagnade BMW är jättebilliga i USA!

Mvh Johan
m3
139
m3italia
E30 320is -91
tack för tipsen!

Vi får se hur det blir, jag bara sonderar terrängen litegrann. Kanske får sälja Beemern till någon kärleksfull människa och satsa på något annat. En fördel med Florida är ju att man kan ha sin "sommarbil" året om.
Man kanske till och med ska ta och satsa på att skaffa hoj?
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Johan (Autopower); Vet du hvorfor brukte (begagnade) BMW´er er billige i USA ?

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag bodde där 2001-2002 så upplevde jag inte begagnade BMW som billiga, tvärtom...Berodde väl till en del på att dollarn under denna period kostade 9,50 till 11.00 kr. Precis innan vi flyttade dit så sålde jag min 328i Coupé -95 för 145' och jag hittade sedan en nästan likadan begagnad i USA, i och för sig en 96:a men med lite mindre utrustning. Milen var ungefär desamma och begärt pris på den amerikanska bilen var $22.500 vilket med den dåvarande kursen var en bit över 200'.

När jag då och då på senare tid har kollat på begagnade BMW i USA så har jag alltid upplevt det som att prisnivån ligger högre där trots att dollarn numera ligger lägre.

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Håller med Programmer där..

Var en sväng i Atlantic City & New York i oktober och tyckte oxå att priserna på framför allt nyare BMW var i stort sett samma om inte något dyrare där..

Mvh Jimmy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sen ska man inte glömma att i de flesta delstater så tillkommer försäljningsskatt (liknande vår moms) på 5-10%. Där jag bodde (NY state) så var den på 7% och till skillnad mot Sverige så utgår denna även vid köp av privatpersoner och varje gång en bil byter ägare vilket ger en trevlig inkomst för staterna men gör det dyrt om man gillar att byta bil ofta. Vad jag förstod av folk man pratade med så fifflas det en del med "dubbla" kvitton i privataffärer för att på så sätt få ner skatten...

Alla priser som anges i affärer, på bilar, mm är i regel alltid utan denna försäljningskatt. Tror att det finns någon stat där priserna är inklusive men i de stater jag besökt (och det är en del) så tillkommer alltid skatten när det är dags att betala.

Ska man köpa på export så gissar jag att man kan komma runt skatten då den i regel tas ut i samband med att man registerar bilen efter ett köp.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.