AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.340

har jag för höga krav på kontroll av importbilar?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag fick ett oväntat problem på halsen innan jul. Jag har tidigare hjälpt en kille jag känner att hitta en bil på BMW i Tyskland. Nu var det dags igen, och jag hade hittat ett par bilar åt honom. Innan vi hann kolla upp dessa så ringde han mig och var helt plötsligt på plats nere i halland (50 mil från där vi bor) och på väg att köpa en nyare (-02, 5700 mil) fullutrustad E39. import sent -04 på 2400 mil, en ägare efter dess som hade kört drygt 3000 mil på ett år i Sverige. han ringde mig för att, åtminstone som jag förstod det, få min åsikt om bilen. priset var ingen anledning till misstanke om fusk, snarast så var den alldeles för dyr. men det som gjorde mig mycket skeptisk var att den hade gått extremt lite i tyskland, bara 2300 mil på 30 månader (c:a 950 mil/år)! det är naturligtvis ytterst ovanligt att en så fullsmetad bil skulle rulla så extremt lite. sedan visade sig importören vara en firma med mycket dåligt rykte (fast säljaren hade lyckats lura i min kompis att det bara var finansen som hade gått genom bedragarfirman....). på den positiva sidan så var bilen enligt kompisen i mycket bra skick, och han kan verkligen bilar. sedan hade han begärt ut information från BMW, och enligt honom så hade BMW inga (!) garantier utförda på bilen! under 4 år, vilket har tycker är underligt. det är första gången jag har hört det. bilen var inte heller servad en enda gång i tyskland enligt serviceboken. detta innebär att det inte finns något enkelt sätt för mig att verifiera mätarställningen från sverige.

hur som helst, jag sa åt kompisen att man ska vara ytterst försiktig med en så ny bil som kostar så mycket pengar, när det samtidigt finns klara indikationer på att den kan vara fifflad med. enligt min åsikt är gissningsvis hälften av de bilar som är intagna för att tjäna pengar på fifflade med på ett eller annat sätt. enligt min åsikt måste man också som köpare verifiera att mätarställningen stämmer, istället för att kunna bevisa att den är fifflad med.

jag märkte ju längre samtalet pågick att kompisen i princip redan hade köpt bilen, och ju konstigare frågor jag ställde desto surare blev han. det slutade med att han blev skitsur, och började beskylla mig för att "snacka mycket skit när jag minsann har tagit in skrot själv". som jag har skrivit i importguiden så har jag själv blivit blåst, men det är också så jag har lärt mig att vara noggrann. så jag fräste tillbaks och la på luren.

så nu står man här, och har fått skit för att man försökte hjälpa en polare att förlora kanske 60-70000 kr på att köpa en fifflad bil. jag fattar ingenting! skulle jag ha jamsat med och sagt vilket underbar bil han var på väg att köpa? jag menar, bilen kan ju mycket väl vara schysst, men har inte jag ändå en skyldighet som "expert" (notera citationstecken.....) att upplysa om tveksamheter? eller ställer jag för högra krav på importbilar? eller jag kanske hellre skulle ställa högre krav på mina kompisar....

Mvh Johan
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag tycker att det hela är rätt konstigt. Din kompis ringer dig för att be om råd och när han sen får ett svar han inte vill höra så blir han sur på dig. Vad hade han förväntat sig? Att du inte skulle säga vad du tyckte. Ytterligare ett exempel på att man inte ska blanda ihop vänner och kapitalvaror.

Jag tycker inte du ska ställa lägre krav på importbilar utan högre krav på din vän/vänner. Utan dig hade säkert betydligt fler BMW-ägare haft en bil utanför huset med det dubbla på mätaren utan att veta om det.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
tackar, då kanske det inte är mig det är fel på i alla fall.

förresten, jag är lite trött efter 3 dagars julfirande, naturligtvis försökte jag hjälpa honom att UNDVIKA att förlora pengar, inget annat. div övriga felstavningar osv är naturligtvis helt avsiktliga....

mvh Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är absolut inte fel på dig Johan!!! Tyvärr är det väl inte helt ovanligt att när en person väl står framför den blanka bilen så tar "vill ha"-känslan över från det sunda förnuftet och man köper alla försklaringar från säljaren utan ifrågasättanden...Trist att han blev sur på dig för att du försöker hjälpa till och om han känner dig så borde han väl inte förvänta sig något annat än att du ifrågasätter bilen som du gör. Det var ju trots allt detta han ville ha från dig...

___
//Ulf
Vänner är dom som avråder, när man själv bara ser dunkuddar, även om dom får skit för det, om han vore helt säker på sin sak, då hade han inte behövt fråga dig om råd, alltså anar han oråd, trots allt, ring upp honom i morgon och se hur han känner för bilen, det är jobbigt att vara omsorgsfull vid begagnat bilköp, så jag förstår att det är tröttsamt, när en till synes "rätt" bil dyker upp, inte är ett slå till direkt köp.

Mvh Stephan
Den "kompisen" är inte nått att ha, och troligen inte bilen heller...
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
har inte pratat med honom, men bilen är borta från blocket så jag antar att han köpte den rakt av. för mig är det helt ofattbart att en så bilkunnig person köper en så fruktansvärt dyr bil utan att kolla upp den ordentligt. jag menar, hur sugen man än är så är ingen bil så oemotståndlig att man är beredd att bli lurad på 60-70000 kr. men alla är vi olika, det är bara att inse....

tackar för stödet!

mvh Johan
Gemini__
Håller med här. Du har absolut inte betett dig dåligt. Som sagt, den där "kompisen" verkar inte vara något att hänga i julgranen.

Mvh:
Thomas

Känns väl lite som om din kompis hade bestämt sig redan innan han köpte den (om han nu gjorde det) o ringde mest bara för att han trodde att du skuille ge honom den sista "knuffen" så han våga köpa bilen, dvs han ville bara få bekräftat att det är en bra/säker affär o bara få höra vilket kap han hittat...Sen när du istället inte säger/gör som han hade förväntat sig intar han nån slags "försvars position" o tänker allt visa att han oxå kan/vet...:-)
Innerst inne så hade han nog på känn att nåt kunde vara lurt men blev så att säga förblindad, o sen när du utifrån hans beskrivning besannar dessa farhågor (även om han förtrycker dessa) så blir man lätt arg o tänker "den där Johan skall alltid veta bäst,men ja ska minsann visa honom"...
De e va ja tror iaf...

Johan:
Känns som om du snart får du vatten på din kvarn och kan säga den berömda frasen "vad va det jag sa?
Hur som helst så gjorde du rätt i att avråda från köp, då du nu har ryggen fri. När han sedan får reda på att bilen var backad, som du antytt, så kan d j skaka på axlarna och behövr inte bry dig...
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Johan >> Hoppas du berättar hur det har gått!! Ha det!

// Erik
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Sådant är alltid tråkigt. Jag blir ofta den i bekantskapskretsen som får frågan om att följa med och titta på bil samt råda och avråda. Vissa personer blir verkligen blinda när de ser en bil med all utrustning och jag vet själv det är lätt att fastna för en sådan bil, det är ibland svår att vara kall.

Dessvärre så har jag fått känslan av att just bilköp är något väldigt personligt och att försöka få personen att göra som man själv hade gjort är svårt, då det innebär att man sätter sig lite över personen vilket för många kan vara svårt att ta. Så jag vet hur du känner och kan mycket väl tänka mig hur situationen ser ut.

Jag tycker inte du ska ge personen några negativa kommentarer om han hör av sig. Visar det sig att bilen är backad så hjälp han istället för att trycka ner honom, annars är risken att du förlorar en vän. Alla har vi våra dåliga dagar, personligen så tyckte jag du gjorde rätt. Är han nöjd med bilen så gratulera honom till ett bra bilköp och släpp det. Det är inte du som brukar den och som kanske åker på dyra konstiga reparationer, du har gjort ditt genom att försöka tala honom ur köpet innan.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.