|
|
|
|---|---|
|
Jag har lite beslutsångest som jag tänkte få några åsikter om :) Har en 320 -86 som ju inte är allt för pigg (slö motor ju) som jag hade tänkt få lite mer fart i till sommaren. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra då det ju finns några alternativ, radar upp alternativen för er så kanske ni kan råda mig hur jag ska komma undan billigast och bäst (tänkte väl lägga ner ca 10 000). Ska tillägga att motorn som sitter i har gått 30K mil, läcker olja (vet inte om den drar olja också men antagligen så gör den det med). * Renovera motorn som jag har, byta packningarna som läcker och sätta i trimkam, nya vippor, ventiltätningar samt porta toppen med hjälp av en motorkunnig kompis. * Köpa en begagnad motor, förslagsvist en 323 motor då de är lättare att få tag i och de kostar ju även mindre. Men det lämnar ju mindre pengar kvar till trim + att den också kan visa sig läcka olja eller värre saker. * Köpa en färdigtrimmad sexa (får man en sån för 10 000?) Vad tycker ni? eller har ni något bättre förslag? (säg inte att jag ska sälja och köpa en annan bil bara, då jag bara hade tänkt lägga ut 10 papp). Vill inte bygga turbo då jag inte tänker krångla något med besiktningen, de andra alternativen har ju betydligt större schans att gå igenom besiktningen speciellt då det inte är någon katt på bilen. tacksam för svar. | |
|
en 325 motor är mitt tips.. hjorten |
|
|
Beror ju på hur mycket mer effekt du är ute efter.. att trimma sug motorer är ju inte billigt.. Har för mig, att jag sett någon 325 motor med trimkam till salu här på powerbörsen? /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
Jo 325 motor är ju ett alternativ, men det är ju svårt att kontrollera skicket så man kan ju åka på en massa renovering ändå om man har otur. Om jag väljer en 325 motor vad måste jag mer byta? box+kabelhärva? lmm lär jag väl ha? |
|
| Hur blir det med kopplingen? kan man använda samma koppling som jag har nu? den slirar iofs lite redan nu så de är väl ingen bra idè... men är det samma koppling på de två motorerna? | |
|
Har haft en 320- 87, satte in en 325maskin. Flyttade över tändsystem från gamla motorn. Grenrör och massa småplock flyttades oxå över till 2,5l motorn. Fick en helt ny bil efter detta. Bästa sättet att få mera hk, förrutom turbo. Jag köpte motorn från en bilskrot och de lämnade garanti, men tänk på att du får igentligen en olaglig bil med denna motor. Fast man kan ju typa om bilen...........men ingen ser skillnaden på maskinerna. Bara om man synar! Använde samma växellåda och koppling som satt i 320 maskinen. Lycka till!! |
|
| Tack Lidas, det blir nog så jag gör fast utan omtypning då... vill behålla den billiga försäkringen ;) | |
|
Som Lidas säger. Annars kan du ju tänka om det är ekonomiskt försvarbart att investera pengar på en medioker motor, eller satsa lite pengar som i fallet ovan på ett redan beprövar koncept. Du vet var du får med den större motorn. |
|
|
Som sagt....det smartaste är nog att byta till en M20B25 !! En sådan borde du ju kunna få tag i för omkring 5000 kr, så då har du ju 5000 kr kvar till att renovera motorn för. En lite vassare kam vore ju kanske inte helt fel heller i samband med renoveringen, och när du sen sparat ihop några tuenlappar till tycker jag du ska satsa på extraktorgrenrör LMM och spridare från en 535 samt en seriös mappning ! |
|
|
Har också en 320 -86 som folkracebil och den är också lite för trött på mellanregistret. Så nu under vintern tänkte jag sätta ihop M20B23 blocket som jag har bytt till mig med 2liters toppen, pga av större slag borde kompförhållandet bli ganska bra (vet inte vad M20B20 har original). Trimkam finns inte budget för men jag tänkte fila lite i toppen iallafall. _______ //Niklas |
|
|
Hallo! Koni!!! Har själv använt 2,3 liter vevaxel och kolvar i en 320 maskin, var inga problem alls bara att sätta i hop. |
|
| Bistec<<<< Det verkar lättare sagt än gjort att hitta en m20b25... men om någon vill sälja en så vill jag köpa! | |
|
Denna finns kanske kvar?? Länk hjorten |
|
| Tack för tipset hjorten, har kontaktat snubben så visar det sig om den är kvar. | |
|
är det likadan bakaxel och låda på 320 och 325??? ///325/// |
|
|
Näe det är den lilla klumpen på 320, annan utväxling är det också. Har inte fått tag på någon motor än btw... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.