AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
886

Ny koppling?

gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Hej!

Jag har en 320 -96:a och kopplingen börjar bli sliten.
Såg att man kan köpa nya kopplingar för en rimlig summa pengar. Min fråga är då om man kan byta den själv och är det svårt i sånna fall?

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Ja man kan byta den själv men det är ganska mycket jobb.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Exakt! Har inte provat själv,, men kardanen ska ju ut (risk för oljeläckage), växellådan ska ner (tung), så det finns väl många risker på vägen ner/av med växellådan.
Men antar att arbetskostnaden för att lämna in är iaf 2000-3000kr plus material.
Så har du kunskapen och verktyg så kan du ju spare en del. Men tänk på att det är svårt att få tillbaks växellådan rätt, du ska pricka rätt med axeln, tryckplatta etc). så är du lite osäker så skulle jag rekommendera dig att lämna in den. För om det skiter sig för dig, så krävs det väl bärgning till verkstaden = minst 700kr eller mer.
Lycka till
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Det är ingen lätt match... Skulle göra det på min, lyckades aldrig bli klar utan fick sätta ihop skiten igen, lämnar in den till våren istället.
Fick loss alla skruvar på växellådan, loss spaken och det, loss kardanen men den måste även lossas vid stödlagret, vilket sitter ovanför kattarna (på min iaf) vilket skulle innebära - ner med hela avgassystemet.
Fick dela avgassystemet framme vid grenröret för att komma åt alla skruvarna till växellådan dessutom...mer jobb än vad man tror, iaf på min var det så.
Hade ändå den uppe på billyft och växellådslyft (inget man bär ner utan vidare...). Tänk även på att du behöver ett centreringsdorn när du väl har kommit till själva bytet.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har du inte tummen mitt i näven går det bra att byta själv,men det underlättar med en repbok om du hittar en sån till din bil,så slipper du göra onödiga fel,har du sen tillgång till en billyft med växellådslyft går det lättare,köp sen en universalcentreringssats till kopplingen,brukar funka till dom flesta bilar.som sagt billyft underlättar rejält,lådan kan man lyfta upp för hand om man är två st!jag har en kompis som faktiskt bytte själv på sin bil utan min hjälp,har du två tummar som dessutom sitter på rätt plats brukar det gå bra,det mesta ger sig själv när man tittar på det!MEN HAR MAN GOTT OM PENGAR SÅ LÄMNAR MAN IN DET,FÖR SÅ KUL ÄR DET INTE ATT MECKA!!
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Bytte på min. Har för mig att det tog ca 8h. Och som dom andra säger det var ingen lätt match.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.