|
|
|
|---|---|
Leibel |
vill ha en diffad axel till min e30 men vilka bilar kan ja leta på? har alla 318is diff? (vad är det dessutom för typ av diff på dessa bilar?) det finns inga nummer man kan gå efter eller måste man "testa" varje axel innan man hittar rätt? har för mig ja dessutom sett en lista här nånstans med olika utväxlingar. nån som vet vart mankan hitta den? mvh stellan |
Leibel |
och alla som ska gnälla ang diff och diffbroms - ja skriver som man pratar och ni förstår vad ja menar! |
|
Finns redan flera trådar om detta i forumet... Men om ja minns rätt så kan man göra så här: Hissa upp båda bakhjulen så de e i luften. Snurra på ena hjulet för hand, snurrar det andra hjulet åt samma håll så har du diffbroms, annars inte.Är dock osäker.... |
|
Leibel |
har skummat igenom dom 100tals trådarna här på forumet. anledningen till att ja vill ha reda på e hur man SER att det är diffbroms är att ja inte har lust att handla en klump av nån skrot via posten och sen konstatera att ja får skicka tilbaka den igen pga att den "visst inte va diffbroms" stämmer det att det står "S" framför idmärkningen om dett är klump med diffbroms är det lamell diff eller finns det olika varianter. "jag tror det är....." svar undanbedes vänligen men bestämt. mvh stellan ps: här är sidan med bakaxelutväxlingarna Länk |
|
Det är lamelldiff i de flesta fall men det finns visco diff också, det är 325ix som har visco men lamell är att föredra. De andra frågorna lämnar jag till någon annan :) |
|
|
Hittar du en bil på skroten så borde du kunna kolla efter "209" i utrustningslistan (kolla i "modellguiden" och "utrustningskoder"). Annars får du nog snurra på ingående axeln och (hålla emot på utgående) o kolla om utgående axlarna snurrar "var för sig" eller ihop... (alltså om utgående axlarna snurrar åt samma håll (diffat) eler åt olika håll (odiffat). |
|
|
Öppna locket och titta? tar cirka 20sekunder om man har muttersnurra... |
|
Leibel |
som ja redan skrivit så kommer ja handla en långt bort och har tyvärr då inte möjlighet att ens ta i klumpen. och litar inte riktigt på skrotgubbar då dom brukar skcika lite vad som helst... det där med utrustningskoden va inte dummt. Står den på bilen eller får man kolla via bmw? mvh stellan |
|
det får du genom att ge reg- eller chassinummret till bmw. Det nummret bör de kunna skaka fram på den där skroten! lycka till |
|
| Det borde finnas en lista fastsatt nånstans i bilen. I min sitter den under baksätet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.